zaterdag 17 oktober 2009

Verhagen keert zich tegen de mensenrechten














Het goede nieuws is: De VN-Mensrechtenraad heeft zich alsnog gesteld achter het Goldstone-rapport dat Israël verplicht binnen zes maanden een serieus begin te hebben gemaakt met eigen onderzoek naar tijdens de Gaza-oorlog van december-januari gepleegde oorlogsmisdaden.
Wat er nu gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Israël is in alle staten en heeft bij monde van premier Netanyahu laten weten dat het zich met hand en stand tegen het rapport zal verzetten.
In de Raad waren 25 van de 47 leden voor, zes waren tegen. Zoals verwacht waren de VS onder de tegenstemmers. Helaas was naast Italië ook Nederland bij deze zes. En dat is dus het slechte nieuws. Minister Maxime Verhagen, die de mensenrechten tot 'een speerpunt van zijn beleid' heeft gemaakt, dient zich de ogen uit zijn hoofd te schamen. Hij had zelfs niet het fatsoen om Nederland - zoals bijvoorbeeld België en Noorwegen blanco te stemmen of zich zoals Groot-Brittannië en Frankrijk van stemming te onthouden.
Ik schrijf dit overigens in Frankrijk in een internet-café en heb op dit moment heel weinig tijd (maar ik kom er nog wel op terug). Anja Meulenbelt was eerder deze afgelopen maanden een paar keer zo vriendelijk naar mij te verwijzen als de 'buurman'. In dit geval verwijs ik voor nadere bijzonderheden graag naar haar, de buurvrouw dus. ik sluit me ook bij haar mening aan. (Maar wees gewaarschuwd: ze heeft een hele serie gruwelijke foto's geplaatst, als een wel erg sprekend verwijt in het gezicht van Verhagen).

Geen opmerkingen:

ICJ geeft Israel opdracht onmiddellijk voedselkonvooien naar Gaza door te laten

  Het Internationale Hof van Justitie (ICJ) in Den Haag heeft Israel donderdag opgedragen ongehinderd voedsel, water en hulp door te laten n...