zondag 13 februari 2011

Het einde en een nieuw begin - Tahya Masr, Leve Egypte

 
 De Egyptische blogger Hossam Hamalawy maakte deze fraaie foto van een uitgebrande truck van de Amn el-Merkazy, de Centrale veiligheidstroepen. Het opschrift - Het Einde - staat symbool voor het einde van een tijdperk -  voor Egypte, voor het hele Midden-Oosten.
Mubarak is weg, Egypte kan weer ademhalen.-  dankzij de heroische ïnspanningen van het Egyptische volk zelf. Natuurlijk moet er nog veel gebeuren voor de strijd gestreden is. Een regime dat zo is ingevreten in alle lagen van de maatschappij ontmantelen en vervangen door een nieuw bestel is geen sinecure. Maar intussen is het feest. De creativiteit kan zich een weg banen. Blogposts, fotoreportages en talloze liederen over de revolutie doen de ronde. Hieronder één ervan - Tehya Masr, thawra hatta nasr - Leve  Egypte, revolutie tot de overwinning. Op mijn Engelse zusterblog staat een andere - eerlijk gezegd een mooiere. Er zijn er nog veel meer, ik kan de meeste niet aanhoren zonder tranen in mijn ogen.
 
Ondertussen moet ik me tegenover mijn lezers misschien wel verontschuldigen. Sinds ik rond Kerst dagelijks begon te bloggen over Tunesië, heb ik vrijwel uitsluitend voor mijn Engelse blog gewerkt. Ik deed het in het Engels omdat ik een van de weinigen was die de Tunesische revolutie vrijwel vanaf het begin volgde. Ik denk ook dat ik - al is het maar een heel klein bescheiden steentje - aan deze omwenteling heb bijgedragen, die zich de eerste weken vrijwel in het verborgene leek af te spelen omdat ongeveer de gehele officiële pers het volstrekt liet afweten. Daarna kwam Egypte en ging het in één moeite door. Ik zal m'n best doen nu weer wat meer in het Nederlands te publiceren.

Geen opmerkingen:

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...