zondag 27 maart 2011

Abbas spreekt met Hamas als voorbereiding op bezoek aan Gaza

Abbas praat met Hamas. Links op de foto Aziz Dweik, lid van Hamas en voorzitter van het Palestijnse parlement (Ma'an).

Updated. De Palestijnse president Mahmoud Abbas heeft  zaterdag in Ramallah een gesprek gehad met leiders van Hamas als voorbereiding op een bezoek aan Gaza. Abbas wil ingaan op de uitnodiging die hem half maart werd gedaan door Ismael Haniyeh, de premier van Gaza, om een bezoek aan Gaza te brengen. De bijeenkomst was bedoeld als opstapje naar een verzoening tussen Fatah en Hamas..
Abbas sprak met een delegatie van Hamas. Het gesprek werd door beide zijden als 'zeer positief' gekenschetst. Aziz Dweik, lid van Hamas en voorzitter van het Palestijnse parlement zei dat de ontmoeting een eerste stap was op weg naar verzoening en dat in de komende dagen concrete maatregelen te verwachten zijn. Abbas ontvouwde tijdens de ontmoeting zijn visie op verzoening en Dweik gaf Abbas een brief mee van de Hamas-delegatie waarvan de inhoud niet bekend werd gemaakt.
Abbas is niet meer in Gaza geweest sinds Hamas in 2007 een couppoging van Fatah verijdelde en de macht in Gaza aan zich trok. Abbas ze dat het doel van een bezoek van hem aan Gaza zou zijn het 'beëindigen van de verdeeldheid en de vorming van een regering van als onafhankelijk bekend staande Palestijnen die verkiezingen moeten voorbereiden in zes maanden.

2 opmerkingen:

geenrijm zei

Ik ben vóór vernietiging van israhell, alle joden deporteren naar de nevada woestijn, laten ze elkaar maar afmaken.

Sinds de misselijkmakende moordpartij op Gaza ben ik hartgrondig anti-joods.

En het moorden gaat maar door tot op de dag van vandaag.

Abu Pessoptimist zei

Kijk, ik was ook niet bepaald blij met die moordpartij waar jij het over hebt (ik ben toen dit blog begonnen) en hetzelfde geldt voor de moordpartijen die nog steeds plaat vinden. Maar je reactie vind ik dom. Een eind willen maken aan Israel vind ik nog tot daar aan toe, al zou ik dan kiezen voor een constructieve manier - zo dat er iets nieuws voor in de plaats komt. Maar hartgrondig anti-joods zijn, wat schiet je daar nou mee op? Dan ben je ook tegen mij. En dan ben je eigenlijk ook niet consequent als je dit blog leest.

ICJ geeft Israel opdracht onmiddellijk voedselkonvooien naar Gaza door te laten

  Het Internationale Hof van Justitie (ICJ) in Den Haag heeft Israel donderdag opgedragen ongehinderd voedsel, water en hulp door te laten n...