vrijdag 9 september 2011

Lieberman gaat Turkije 'straffen': hij wil de Koerden gaan helpen

De Israelische minister van Buitenlandse Zaken Avigdor Lieberman neemt de Turkse handschoen op. Nauwelijks heeft de Turkse premier Erdoğan gezegd dat de Turkse marine hulpkonvooien voor Gaza zal gaan begeleiden, of Lieberman heeft al een paar antwoorden bedacht. Op een vergadering die morgen,zaterdag, de shabbat nota bene, zal worden gehouden van de top van het departement van Buitenlandse Zaken in Jeruzalem zullen de volgende voorstellen van de minister worden besproken:
Lieberman
1) Lieberman wil, als hij volgende maand de VS bezoekt, contact opnemen met de Armeense gemeenschap teneinde samen met hen een anti-Turkse campagne te gaan voeren in het Congres.
2) Hij wil contact opnemen met kopstukken van de Koerdische Arbeiderspartij PKK, waarmee Turkije het al tientallen jaren aan de stok heeft, om hen te gaan helpen in hun strijd tegen Ankara.
Geniaal, deze voorstellen. Vooral het laatste. Dat komt namelijk  - mede  gezien de gevechten die op het ogenblik plaatsvinden tussen Koerden en Turken - ongeveer neer op een regelrechte oorlogsverklaring.
Lieberman ligt daar duidelijk  niet wakker van. 'We’ll exact a price from Erdogan that will prove to him that messing with Israel doesn’t pay off,' zei Lieberman. 'Turkey better treat us with respect and common decency.'
De man is een volslagen idioot.

27 opmerkingen:

Anoniem zei

Abu, volgens mij is het algemeen bekend dat Israelische veiligheidsdiensten de Koerden al jaren helpen met van alles en nog wat. Jaren geleden was ik in Turks Koerdistan en daar was een discussie over de toetreding tot de EU en de hulp die de koerden krijgen van partijen of regeringen. Men was zeker niet negatief over Israel daar men steun van hen zouden krijgen/hebben. Ik Irakees Koerdistan hebben zij de koerden ook geholpen.
Jose

Abu Pessoptimist zei

Ja, in de oorlog van 1974-75 van de Iraakse Koerden tegen Saddam Hussein, werden de Koerden geholpen door Iran in samenwerking met Israelische 'adviseurs', waaronder artillerie-eenheden (dat waren nog eens tijden voor Israel). De hulp stopte abrupt in 1975, nadat de shah in Algiers een akkoord had getekend met Saddam over onder meer de loop van de grens in het midden van de Shatt al-Arab bij Basra. Het Koerdische font stortte daarop ineen.
Het is niet onmogelijk en zelfs waarschijnlijk dat de contacten van Israel met de Iraakse Koerden desondanks altijd zijn blijven bestaan. Maar dat Israel de Turkse Koerden (en met name de PKK) al eerder zou hebben geholpen lijkt me heel erg onwaarschijnlijk, gezien de tot voor kort goede banden met Turkije.

Anoniem zei

Waarom is die man een volslagen idioot ?

Vind het wel strakke uitspraken van deze man.

Laat Turkije liever aan zichzelf denken in plaats zich met een ander zijn zaken te bemoeien.

Abu Pessoptimist zei

Anoniem, jij vind het strakke uitspraken van zo'n Lieberman? Terwijl hij in feite oproept tot oorlog? ik wil niet flauw doen, maar waarschijnlijk spoor je dan zelf ook niet helemaal.
(Dit is overigens, maar dat terzijde, de laatste keer dat ik commentaar van iemand zonder naam accepteer. Anoniem is me te anoniem).

Anoniem zei

Het is een bekend gegeven, dat het Zionistische Israël altijd twee partijen steunen, die elkaar naar het leven staan. Dat vindt plaats in Rusland, waar Israël in het verleden partij koos voor Georgië, dat vindt plaats tussen de landen India en Pakistan, waar Israël beide partijen van wapens voorzien en bovendien verdacht worden voor de gepleegde aanslagen in India en het steunen van de PKK vindt ook al heel lang plaats, soms in het geheim, soms openlijk. Lees ook deze link over hun steun aan de PKK: http://www.todayszaman.com/news-237563-intelligence-report-reveals-links-between-pkk-israel.html En inderdaad is Lieberman een volslagen idioot. Vooral voor Anoniem, Turkije komt terecht op voor de eigen mensen, die op de Mavi Marmara op zeer grove wijze werden vermoord. Als Israël daarvoor geen excuus aan wilt bieden, dan moet die arrogantie worden afgestraft.

Gennadi zei

Het Russische gezegde zegt: "Als jij met wolven leeft dan moet jij zich als wolf gedragen". Volgens me dat is precies wat Lieberman doet. Dat is ook de enige taal die zij in de Midden-Oosten begrijpen. Zich verontschuldigen wordt altijd gezien als een teken van zwakte.

Anoniem zei

Abu, ik heb hele discussies gehad met Turkse Koerden in geloof ik 2004, ik was daar toen en men had meer vertrouwen in Israel dan in de EU. Zij hielpen de Koerden werd er gezegd.
Ik zou zelf nog eens goed moeten zoeken naar informatie maar dit staat mij heel goed bij.
gr. Jose

Abu Pessoptimist zei

Aart, geen erg overtuigend verhaal van Today's Zaman. Maar natuurlijk niet onmogelijk dat Israel temidden van ruzie over Mavi Marmara de contacten met de PKK al aangehaald had.

Abu Pessoptimist zei

Gennadi, een mooi spreekwoord. Maar ik heb zelf ook tussen die wolven geleefd en mijn ervaring is toch meer dat dit een soort vooroordeel is van sommige zogenaamde Oriëntalisten. Ik ben bang dat Lieberman een Russische 'lonely woolf' is die in de verkeerde roedel terecht is gekomen.Anders zou hij el alles op alles hebben gezet om de betrekkingen met Turkije overeind te houden. Turkije is vele malen belangrijker voor Israel dan omgekeerd.

Anoniem zei

Abu,

Sorry ! spoor ik zelf dan ook niet helemaal.
Zo je komt wel erg bot uit de hoek zeg!

Als er iemand hier een oorlogs verklaring doet is het Erdogan zelf wel met zijn marine schepen.
Natuurlijk reageert Lieberman hier op een dergelijke manier.

Blijft staan, zorg eerst dat je zelf je mensenrechten op orde hebt als je het over die van ander hebt.
Turkije heeft totaal geen recht van spreken.
Net zoals de meeste Arabische landen trouwens.
Gert

Anoniem zei

Aart Liberty,

Dat je Lieberman een volslagen idioot vind, dat moet jezelf maar weten.

Maar wat ben jij dan dat je Israel de aanslag in India in de schoenen schuift?
Dat is echt bizar
Gert

Abu Pessoptimist zei

Gert, sorry. Ik denk dat Lieberman het iet erg helder ziet. Turkije verwachtte een gebaar voor wat ze daar zien als een daad van piraterij jegens de Mavi Marmara met onder meer als gevolg negen dode Turken. Is dat zo raar? Stel je eens voor dat het negen dode Nederlanders waren geweest.
Lieberman wees dat categorisch af en nu laat Turkije zien dat het echt menens was. Als Lieberman een diplomaat was geweest, had hij eieren voor zijn geld gekozen of deed hij het alsnog. Maar hij is meer van het kaliber straatvechter of zo.

Anoniem zei

He Abu, oké,

Natuurlijk snap ik de frustratie/woede van Turkije, maar deze is dan wel erg selectief.

Laten we eens kijken naar het begin van het conflict, de Gazavloot.
Naar mijn mening was dit een bewuste provocatie, met aan boord veel mensen die aanstuurden op een gewelddadige confrontatie, dit blijkt uit :

- de lijst met deelnemende organisaties bevatten veel mensen/organisaties die sympathiseren met radicaal Islamitisch gedachtegoed.
- er zijn gebieden waar de omstandigheden aanmerkelijk slechter zijn. Hier hoor je deze activisten niet over, laat staan dat ze hiervoor een dergelijke actie op touw zetten (denk hierbij bijv. aan Syrië, notabene een buurland van Turkije) .
- er zijn filmpjes op internet waar diverse gewelddadige leuzen te horen zijn, bijv. go back to Auswitz, remember 9/11.
- er werd niet gereageerd op radioberichten van de Israëlische marine, ze hadden toen ook stil kunnen gaan liggen en kunnen wachten op controle.
- blijkt uit beelden dat ze dreigden de aan boord komende soldaten te lynchen.
- ze hadden ook hulpgoederen met een konvooi kunnen brengen.
- toen de goederen alsnog met een konvooi werden gebracht, werden deze door de Hamas geweigerd.

Ik vind dat je hieruit kan opmaken dat de Gazavloot een door fundamentalistische moslims/racistische geïnspireerde actie was die alleen maar als functie had Israël/ Israëlische leger te provoceren.
Alleen of de reactie hierop overmatig was, dat bevalt te discussiëren, maar Israël heeft wel het recht zich te verdedigen.

Bij dit punt gekomen, of Israël overmatig geweld heeft gebruikt, dat is nu net iets waar Turkije geen recht van spreken heeft.

Neem nu de Koerdische kwestie, dat Turkije koerden zwaar discrimineert is duidelijk.
Ook dat het vele heeft laten vermoorden en er zelfs een buurland voor binnenvalt ( Irak ).
Maar dat is nog niet eens het ergste, Turkije zet zelfs westerse landen onder druk die Koerdische organisaties toestaan.
Met de Armeense genocide, idem dito, zo sterk zelfs dat de PVDA destijds zich genoodzaakt zag hun standpunt hierover af te zwakken.

Laat dat eens goed tot je doordringen Abu, Turkije een land wat zich bemoeit met onze interne overheidszaken.
Een land wat gruwelijke praktijken op haar conto heeft staan en ook nog eens mensen bedreigd/onder druk zet die dit openlijk bespreekbaar willen maken.
Dat lijkt op een man die een vrouw verkracht en haar verder haar hele leven bedreigd om dit openbaar te maken.
Turkije is misschien wel het laatste land in de hele wereld wat recht heeft van spreken.
Juist, daarom vind ik de opmerking van Lieberman strak

Mijn punten zijn dus, samengevat :

-de Gazavloot was geen humanitaire missie maar een provocatie actie richting Israel
-Israel heeft het recht zich te verdedigen
-Turkije heeft geen enkel recht van spreken
-Turkije heeft zich als laatste te bemoeien met een ander zijn zaken met een dergelijk beleid.

Wel hoop ik dat er een goed objectief onderzoek komt naar de dood van deze mensen.
Blijf ik bij het feit dat een kat in het nauw rare sprongen maakt.
Je zult maar moeten landen tussen al die mensen die je dreigen te lynchen.

Als niemand op die boot iemand had aangevallen en ze gewoon stil waren gaan liggen, was er niets gebeurd.

Gert

Anoniem zei

He Abu kun je ook een reden geven waarom je mijn reactie niet wilt plaatsen, er word geen grove taal gebruikt.
Het is wat groter stuk goed onderbouwd.

of is het dat mijn reactie niet in je straatje past ?

Anoniem zei

He abu kan je een reden geven waarom je mijn reactie niet plaatst ?

Er word geen grove taal gebruikt.
Het is een wat groter stuk, waarin ik mijn menig goed onderbouw.

Of is het omdat deze reactie niet in jou straatje past /

Als dat zo is, vind ik het behoorlijk zwak
Gert

Jaap Hamburger zei

Ad Aart Liberty.

Met kennelijke instemming een obscure schrijver citeren (Christopher Jon Bjerknes) die stellingen poneert zonder enige vorm van bewijs, levert geen enkele bijdrage aan een debat dat ergens over gaat, Aart. Verzin jij zelf eens iets, en onderbouw dat met feiten, of desnoods met argumenten, als je de feiten niet kunt vinden.

Ad Abu Pessoptimist

Lieberman een 'volslagen idioot' noemen is een begrijpelijke reactie, maar daarom nog geen juiste bewering, en brengt ons niet verder.

Ten eerste zijn het voorlopig nog maar woorden van Avigdor Lieberman (AL) en geen daden; verder kan het nauwelijks zo zijn dat hij zulke voornemens uit zonder overleg met andere kabinetsleden of zelfs de premier, en dat is dan toch wèl tamelijk verontrustend, voor de stijl van denken die het kabinet Netanyahu praktizeert; heeft AL deze uitspraken op eigen gezag gedaan, dan is het verontrustend dat hij als minister wordt gehandhaafd.

Maar 'idiooot'is AL niet, was het maar waar, dan zou er een goede grond zijn hem te lozen, als Netanyahu dat zou willen tenminste. AL is consequent en heel inventief in het provoceren en in het overbieden van wat hij als een 'belediging' van Israël beschouwt. En welke kritische uiting over Israël beschouwt hij niet als een belediging? Waar Israël als minister van Buitenlandse Zaken een diplomaat nodig heeft die een visie heeft op het Midden Oosten en de wereld, staat aan het hoofd van Buitenlandse Zaken een man die zijn achtergrond als nachtportier/ uitsmijter niet verloochent. Het toont m.i. ook aan, dat Buitenlandse Zaken in Istraël een nogal onbelangrijk Ministerie is, helaas. Het is meer een Ministerie van Propaganda, en het verwordt nu tot een Ministerie van Provocatie.

Het enige goede dat ik er nog uit kan destilleren is eigenlijk, dat dit beleid - als het die benaming nog verdient- tot een démasqué moet leiden.

Abu Pessoptimist zei

Tja, dit was dus een drukke dag waarin ik weinig thuis was, veel reacties kreg, de meeste daarvan meteen plaatste in de paar momenten dat ik er was en geen tijd had voor commentaar op het commentaar. (Gert jouw reactie bleedf gewoon door tijdgebrek even liggen).
Ja en nu moet ik toch wel wat reacties geven.
Laat ik beginnen met Aart Liberty. Ik ken die meneer Bjerknes niet en denk ook niet dat ik hem graag zou willen lezen, Aart. Israel en zionisten doen ongetwijfeld veel dingen fout en plegen ook misdaden. Die moeten we met redenen omkleed aan de kaak stellen. Maar wat die Bjerknes in dit citaat doet is gewoon ungefundeerd maar wat antisemitisch wauwelen. Ik zou dat maar niet meer citeren als ik jou was, Aart.

Dan Gert. Je zegt dat het een bewuste provocatie was. Dat was het ja en nee. Natuurlijk was het een provocatie in de zin dat het de blokkade uitdaagde die Israel aan Gaza heeft opgelegd en die niet alleen wapens betreft, maar ook tal van eerste levensbehoeften, vrijwel alle luxe-goederen, plus bouwmaterialen, grondstoffen en dregelijek en trouwens ook een ban op exporten inhoudt.
En nee het was geen provocatie. De
mesne aan boord van de Mavi Marmara waren ongewapend. Het schip was ook, anders dan jij zegt, wel degelijk na Israelische radioberichten van koers veranderd. Op het moment dat het werd aangevallen volgde het een koers van Gaza af. Desalniettemin werd het toch geënterd.
De internet-filmpjes die je noemt met kreten als 'Go back to Auschwitz' en 'Remember 9/11 folks', waren vervalsingen vervaardigd door de voorlichtingsdient van het Israelische leger. Dat staat beschreven op mijn blog, maar je kan het ook nazoeken bij Joseph Dana, Max Blumenthal en Ali Abunimah. (Google maar wat en meldt het me - elseherw@planet.nl - als je het niet vinden kunt).
Dat er mensen bij waren uit landen die het slechter hebben dan Gaza weet ik nog niet zo net. Afgezien van Noord-Korea ken ik geen landen waar de toestand onvrijer is (geen mogelijkheid om in en uit te reizen, elders te studeren, noem maar op) dan Gaza. En natuurlijk zijn ook de werkloosheidspercentages (officieel 37% of zoiets) en het welvaartspeil (70% afhankelijk van voedselhulp) om te huilen.

Dan: er is van alles aan te merken op wat de Turken met de Koerden doen (zoals er ook wel wat te zeggen valt over wat de PKK met de Turken doet). En ook de kwestie van de Armeense genocide is een treurig verhaal. Maar als de Turken hun Koerden slecht behandelen of in het verleden genocide hebben gepleegd, geeft dat Israel nog niet het recht om dan maar schepen te enteren, in plaats van te vragen of ze de lading mogen doorzoeken, en al helemaal niet om in koelen bloede wat Turken te vermoorden als blijkt dat de mensen aan boord van de Mavi Marmara zich niet zomaar gewonnen geven.
Ik geloof er geen bal van dat als de Mavi Marmara zou hebben bijgedraaid - wat het schip in zekere zin toch al had gedaan - er niets zou zijn gebeurd. Israel was domweg op geen enkele manier van plan toe te laten dat haar blokkade zou worden doorbroken en was er op uit dat hardhandig kenbaar te maken.

Abu Pessoptimist zei

Tenslotte Jaap. Je zegt dat het ons niet verder helpt als we Lieberman een volslagen idioot noemen. Vervolgens ga je hem zelf toch maar weer de mentaliteit toeschrijven van de nachtclubportier en uitsmijter die hij eens was. Wat is het verschil? Ik denk dat het op hetzelfde neerkomt. L. kan zich domweg niet voorstellen dat Turkije gerechtvaardigde eisen zou kunnen hebben en hij is waarschijnlijk al helemaal niet in staat om - als de eisen van Turkije nou eens niet of minder gerechtvaardigd zouden zijn (wat ik persoonlijk dus niet denk) dan toch maar gewoon zoals diplomaten dat meestal doen. op een compromis af te stevenen, domweg omdat de relaties met de Turken belangrijk zijn voor Israel. Nee, hij gaat zelfs zover dat hij Turkije nog verder provoceert tot op het gevaarlijke af. De Britten noemen zoiets 'brinkmanship. Ik noem dat idioot. Jij praat over een uitsmijtersmentaliteit. Volgen mij bedoelen we hetzelfde.

Anoniem zei

@ Jaap Hamburger
Dit is uit een interview van Gordon Duff van Veterans Today met Dimitri Khalezov:

As former Soviet intelligence officer Dimitri Khalezov told me a few days ago: "On September 12, 2001, I had breakfast with Mike Harari, Operations Chief of Israel’s Mossad.  Harari had his 16 year old son with him.  He asked me to pick up bottles of wine as it was a celebration of a successful operation.  That operation was 9/11.” In 2007, the FBI flew a team to Bangkok to meet with Dimitri.  He says they privately admitted to knowing Israel’s role in 9/11.  Dimitri Khalezov has volunteered to take a lie detector test.  Fox News has an audio tape of Khalezov’s two hour debriefing on this.
Is nu ook Gordon Duff een of andere obscure schrijver en geloof je ook nog steeds, dat 9/11 door iemand vanuit een grot in Afghanistan is georganiseerd?

Abu Pessoptimist zei

Beste Aart, Ik ben bekend met de discussie over wie achter 9/11 zat, Jaap Hambuger volgens mij ook. Maar ik zie niet zo veel nut in een discussie over dat onderwerp nu, hier op deze plek. Liever ergens anders of een andere keer.

Anoniem zei

He Abu,
Ik zag dat 2 andere reacties, die later waren als die van mij, wel waren geplaatst.
Tevens had ik onder mijn reactie hierop mijn naam vergeten, vandaar dat ik deze nog eens plaatste.
Mijn exuses voor mijn wat voorbarige reactie

- Aart liberty, astublieft verruim u blik eens inplaats van overal een zionistsch complot te zien en hier
obscure dan wel anti-semitische schrijvers te citeren.
ik sta best voor dingen open maar het moet wel redelijk zijn.
Verder heeft Abu gelijk over 9-11, dat is een "offtopic".

- ongewapend ? er is op diverse filmpjes duidelijk te zien dat ze messen en stokken bij zich hadden.
- veel organistaties/mensen aan boord waren afkomstig van antisemitische/ radiaal islamitische organisaties die uit waren op een confrontatie.
- de gaza vloot veranderde van koers na waarschuwingen ?, dat is gewoon niet waar.
- of die geluidsfragmenten zijn vervalst, dat word "wel eens nietus" net wat van bronnen je hebt.
- ik heb niet geschreven dat er mensen bij waren die uit landen kwamen waar het slechter was.
heb geschreven dat ik vind dat er een overfocus is op de Gaza strook.
Er zijn zat landen waar het gevaarlijker is, ( bijv. Syrie,Noord korea ) of humanitair slechter ( bijv. Somalie,Birma ) of waar minderheden van de bevolking slechter worden behandeld ( religieuze minderdheden in heel de islamitische wereld ). Daarom noem ik de verontwaardiging van deze activisten, de motivatie voor deze vloot, selectief.
Dat maakt ze naar m.i. verdacht, vanwaar die focus op de joden ?
-Over de geslotenheid valt wel wat te zeggen, maar dit is natuurlijk niet het enige ijkpunt.
tevens ben ik van mening dat Groot Brittanie hetzelde zou doen als de IRA in Noord Ierland aan de macht kwam.
-Dan, en dat is denk ik mijn voornaamste punt, daag nooit zwaar bewapende soldaten uit !
In geen enkele situatie, never, dat is duidelijk wel gebeurd!

Nogmaals, ik vind dat er een gedegen onderzoek moet komen.
Maar jij en andere mensen, doen net alsof voorkomen dat de Israelische soldaten gewoon zonder aanleiding erop los zijn gaan schieten.
Beeldmateriaal van deze "entering" bewijzen dat de bemaning de soldaten dreigden te lynchen.
Gert

Abu Pessoptimist zei

Gert, ik denk niet dat ik je kan overtuigen door hier wat korte zinnen neer te schrijven, maar je hebt op een paar punten geen gelijk.
1)De filmpjes waarop gevechten te zien zijn, zijn afkomstig uit Israelische bron. De Israeli's hebben camera's, laptops met alle opname daarop etc in beslag genomen en nooit teruggegeven. Als bewijsmateriaal is het daardoor onbruikbaar. Er is maar één persoon die films naar buiten heeft gesmokkeld. Dat is Iara Lee. Haar materiaal geeft een ander beeld. Googelen!!
2) Messen, stokken etc. Jawel. Keukenmessen uit de keuken van het schip. En stokken, scheepsgereedschap etc., zelfs een Jemenitische sierdolk. Dat is wat de Isrseli's naderhand bij elkaar hadden gesmokkeld en gefotografeerd. Inderdaad, zeer overtuigend!!
3) Dat van die vervalste audiofragmenten (Go back to Auschwitz) is geen welles-nietes discussie, het is bewezen. Je hebt niet gegoogeld. Misschien moet je de naam Huwaida Araf er aan koppelen.
Dat het schip van koers veranderd was, ja ook daarvoor zijn bewijzen, maar hier ontbreekt me de ruimte (en nu ook de tijd) om dat aan te tonen., Als je meer wilt weten. alles is gedocumenteerd, maar je moet wel de goede plaatsen bezoeken (ik gaf ze gisteren). En tenslotte: ik ken dat argument van selectieve verontwaardiging. Het is bullshit. Wat daarmee bedoeld wordt is dat je je over alles mag opwinden (Syrië, Somalië, hongerende kidertjes, wat dan ook) behalve over Israels optreden tegenover de Palestijnen, in casu Gaza.

Anoniem zei

Beste Abu, ik ga de komende week zeker me nog meer verdiepen in deze zaak.

Wel 1 ding, wil jij beweren dat het filmpje, waarbij de Israëlische soldaten worden belaagd, nep is ?
En waarom alleen dergelijke gewelddadige incidenten op de "Turkse" boot ?
Je gaf in een eerder topic al aan dat het onwaarschijnlijk is dat Israel de Koerden in Turkije vroeger steunden.
Dit om hun belangen niet te beschadigen, waarom zouden ze dat nu wel doen?

Ook wil nog wel even op je laatste argument ingaan :
Selectieve verontwaardiging, bullshit volgens jou.

Ik vind het prima dat mensen zich druk maken om de Palestijnen of actie voeren, dat is iedereen zijn goed recht.
Maar ik zeg, doe dat op zuivere gronden, zeker niet op religieuze of antisemitische.
Zoals je waarschijnlijk weet is antisemitisme onder moslims wijdverbreid.

Het maakt heel wat uit met wat van motivatie jij op die boot staat.
Religie in een conflict maakt blind ( ja allemaal).
Omdat religie in tegenstelling tot de wetenschap geen logica nodig heeft en zich niet door redelijke argumenten laat overtuigen.
Komt bij dat de Koran passages bevat die je als antisemitisch zou kunnen bestempelen.
Als jij dus je vlootje ziet als een jihad actie en je daarnaar gedraagt, moet je ook niet raar opkijken dat je een dergelijke reactie terugkrijgt.

Verder, vooral in de media, hoe het conflict staat tot de rest van de problemen in de wereld.
Deze verhouding is behoorlijk ver te zoeken, de hele wereld draait niet om het Midden-Oosten !

Birma is al 49 jaar een gesloten land met een strakke dictatuur.
Noord Korea al 66 jaar, ook hier vinden ook humanitaire rampen plaats, maar je hoort er niemand over.
Schandalig.

Ik zie de nood in de Gaza strook, maar laat me niet voor het propaganda karretje van de Islamisten of Anti-semieten spannen.

Wacht, laat ik eens beginnen met de verhouding in de media een klein stukje bij te trekken.

Turkije, hoeveel Armenen, Pontische Grieken, Arameers, Koerden hebben jullie wel niet laten vermoorden ?
Waarom trekken jullie zo grote mond over het minaret verbod in Zwitserland, terwijl het bij jullie onmogelijk is een kerk te bouwen.
Nog steeds worden er priesters vermoord en christen bedreigd zonder dat jullie daar echt iets tegen doen.
Rechtszaken en aangiftes worden vervolgens niet eens ernstig behandeld.
Turkije, ken je dan werkelijk geen schaamte ?
Word eens hoogtijd dat er documentaires op televisie worden vertoont over de genociden die door jullie zijn gepleegd al zijn het er 10 per dag.
En nee dit staat tot geen verhouding met het leed van de Palestijnen, dit word ruim overtroffen.

Gert

Abu Pessoptimist zei

Gert wij zullen het niet gauw over veel zaken eens worden.
Ik weet niet of het filmpje waarop Israelische soldaten worden belaagd, zoals jij te noemt, nep is. Ik weet wel, op grond van ervaringen, dat wat uit Israelische bron komt met enig wantrouwen mag worden bekeken. Zeker is in ieder gval dat het filmpje niet de hele waarheid is. Veel getuigenverklaringen zeggen dat de Israeli's al met scherp schoten voor ze aan boord waren. En - antwoord op je tweede vaag - dat deden ze alleen bij de Mavi Marmara., de Turkse boot.
Waarom? Geen idee.

We kunnen deze discussie eindleoos voortzetten. Maar dat werkt net zo goed op deze plaats waar alles kort moet blijven. Daarom alleen nog twee dingen. Ik geloof er totaal niets van dat antisemitisme onder moslims meer aanwezig zou zijn dan onder christenen. Integendeel. ik heb als jood onder moslims gewoond en er (op een uitzondering na, en dat betrof dan nog een totaal ongelovige nasserist die volgens mij dacht dat ik zionist was) nooit iets van gemerkt Ook dat verhaal van die antisemitische passages in de Koran is grotendeels onwaar. Er staan dingen in die als anti-joods kunnen worden opgevat als je ze op een bepaalde (eigenlijk onjuiste) manier wilt lezen. Maar dan nog zijn ze volgens mij stukken minder specifiek anti-joods dan bijvoorbeeld het evangelie van Johannes.
En het tweede over selectief optreden: ik vergat hiervoor te vermelden dat IHH, de Turkse organisatie die de Mavi Marmara had uitgerust en bemand, een islamitische charitatieve instelling is die over de hele wereld actief is, onder meer in diverse landen van Afrika. Dus absoluut niet alleen ten bate van Gaza. En dat die een actie pro-Gaza per definitie eigenlijk vooral als anti-Israel moet worden opgevat, is trouwens iets dat er bij mij niet in wil.

Anoniem zei

Beste Abu,

Het lijkt me ook verstandig om de discussie te sluiten.
Het kost tijd en we hebben hier inderdaad niet de ruimte.
Fijn om met je bediscussieerd te hebben, niet overal worden mijn reacties geplaatst.

Mooi dat je eigenlijk nooit last hebt gehad van antisemitisme.
Mijn bevindingen, als niet-jood, zijn anders.


Ik heb nog wat voor je opgezocht over antisemitisme :

-Hier het onderzoek, antisemitisme onder belgische studenten
www.acco.be/.../nl/.../jong_in_brussel_-_8414_-_21-04-11_-_inhoud.pdf
-hier de samenvatting, artikel erover :
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1263072/2011/05/12/Brusselse-jongeren-vaak-antisemitisch.dhtml
-Hier een onderzoek van meningen van moslims in de islamitische wereld zelf :
http://pewresearch.org/pubs/2066/muslims-westerners-christians-jews-islamic-extremism-september-11
De 4 de grafiek van boven, over de houding van moslims in moslimlanden t.o.v joden.
Dat is natuurlijk niet direct anti-semitisme maar het zegt wel degelijk wat.
http://www.nieuwreligieuspeil.net/node/3431

Verder kan ik je vertellen dat in de stad waar ik woonde, de Marokkanen die ik kende vrijwel allemaal antisemitisch waren.
Jongetjes van 5 die al over straat riepen, " *** joden.


Groetjes, Gert

Anoniem zei

Als de Koerden openlijk hulp zouden aannemen van Israel worden ze pas echt verschoppelingen.Veel sympathie die ze nu nog hebben zal,wanneer ze zich laten gebruiken voor de zieke plannen van Lieberman en zijn kornuiten,verschrompelen.

Anoniem zei

Goed gezien, Anoniem, de Koerden begaan een grote fout als ze financiële en militaire hulp van Israël accepteren. Ook de Armeniërs zijn daar in het verleden slachtoffer van geworden, zie het 575 tellende boek van de 'obscure' schrijver Christopher Jon Bjerknes, dat op deze link zelfs gratis kan worden gedownload:
http://www.jewishracism.com/JewishGenocide.htm
Misschien ook een goede PDF voor Jaap Hamburger om eens kennis van te nemen.

ICJ geeft Israel opdracht onmiddellijk voedselkonvooien naar Gaza door te laten

  Het Internationale Hof van Justitie (ICJ) in Den Haag heeft Israel donderdag opgedragen ongehinderd voedsel, water en hulp door te laten n...