maandag 18 juni 2012

Voetballer Mahmoud al-Sarsak beëindigt hongerstaking na 92 dagen

Demonstratie op 14 juni in Nablus voor de vrijlating van Mohammed Sarsak. (Active stills)

Mahmoud al-Sarsak, de Palestijnse voetballer die in juli 2009 door Israel werd gearresteerd toen bij van Gaza naar de Westoever wilde om te gaan trainen met het Palestijnse nationale team waar hij deel van uitmaakte, heeft maandag na 92 dagen een einde gemaakt aan zijn hongerstaking. Hij deed dat nadat Israel schriftelijk de bevestiging had gegeven dat hij op 10 juli zal worden vrijgelaten, zo vertelde zijn advocaat Mohamed Jabarin. De Israelische gevangenisautoriteiten vroegen aan Sarsak om van zijn kant de deal eveneens te bekrachtigen door iets te eten, waarna hij voor het eerst na 92 dagen een klein stukje chocola op at, dat dat zijn advocaat hem gaf. Het nieuws dat hij weer is gaan eten werd door Sarsaks familie in Rafah met grote vreugde begroet.

Sarsak
 Onderdeel van de deal is dat Sarsak dinsdag vanuit de gevangenis van Ramleh naar een ziekenhuis zal worden gebracht. Hij zal echter dezelfde dag weer terugkeren naar de gevangeniskliniek. De mensenrechtenorganisatie Addameer en Artsen voor de Mensenrechten hadden steeds tevergeefs gevraagd om Sarsak over te brengen naar een ziekenhuis, omdat de gevangeniskliniek niet toegerust is om dit soort gevallen te behandelen. Het gevaar voor Sarsak is overigens nog niet geweken, want ook als hij weer gaat eten moet dat heel grondig medisch worden begeleid.
Sarsak zat sinds zijn arrestatie drie jaar geleden vast zonder enige vorm van proces onder een Israelische wet op 'illegale strijders', die voor zover bekend op niemand anders is toegepast. He was eerder toegezegd dat hij op 1 juli zou vrijkomen, maar dat aanbod werd ingetrokken toen Sarsak om een schriftelijke bevestiging vroeg.

6 opmerkingen:

trees met een kleine t zei

Je moet niet alles geloven wat die Arabieren je proberen wijs te maken, Abu . Er zal best wat meer aan de hand zijn geweest met deze "voetballer".

Abu Pessoptimist zei

Natuurlijk, trees,
Hij speelde namelijk in een team van een staat die volgens Israel niet bestaat en niet mag bestaan. Dat was uiteraard een provocatie. Daarom was hij een 'voetballer' en geen voetballer (de aanhalingstekens zijn hier essentieel). En daarom zat hij ook drie jaar vast. Op grond van een Israelische 'rechtsgang' (ook hier kunnen de aanhalingstekens niet worden gemist) die het mogelijk maakt mensen zonder enige vorm van proces voor jaren op te sluiten.

Trees zei

Beste naamgenoot, als er iets "meer aan de hand" zou zijn geweest met deze jongen, dan vraag ik me toch af waarom hij dan al 3 jaar vastzit, en nergens voor aangeklaagd is. Zijn eis ( en van de andere hongerstakers die in administrative detention zaten) is dan ook inzicht krijgen in waarom ze vastzitten, dus een aanklacht, weten waarvan ze beschuldigd worden, of als men daar niet mee op de proppen kan komen, wat betekent dat er geen enkele reden is om ze vast te houden, vrijlaten. Dat is hoe een rechtsstaat werkt.EN Abu, war ik me aan erger is de manier waarop deze trees schrijft, "die Arabieren". Ik denk dat je wat kritischer moet zijn naar mensen die met zo weinig respect over een bepaalde bevolkingsgroep praten. Dit neigt naar racisme, en dat hoef je op jouw blog niet te accepteren.

Abu Pessoptimist zei

Trees,
Ik vind dat mensen die het over 'die Arabieren' hebben alleen maar zichzelf te kijk zetten - stel je voor dat wij gingen praten over 'je moet niet alles geloven wat die Joden je wijsmaken'. Ik beleef er ook een soort plezier in om al die onzin die trees en consorten hier dumpen, door te prikken. Ik leer er zelfs wel wat van: namelijk wat voor soort lulkoek er rondgaat in het andere kamp' en op hoe weinig feiten dat berust. Hopelijk kun je daar begrip voor opbrengen.
Het enige dat me niet lekker zit is dat ik niet weet wie er achter die namen schuilgaan. Bij veel anderen - de meesten eigenlijk - heb ik wel een beeld. Bij deze dwarskijkers niet. Maar ik heb daar vooralsnog geen oplossing voor.

Trees zei

Dan hebben we hetzelfde idee. Inderdaad, stel je voor dat we gaan schrijven in de zin van "die Joden" of 'die chinezen" etc. Dat kan gewoon niet. Het klopt dat deze mensen zoals mijn naamgenoot, zichzelf ontzettend te kijk zetten, en dit gewoon niet in de gaten hebben.
Het gaat niet om het inhoudelijke wat ze schrijven, het is de manier waarop en de (non) argumenten die ze gebruiken. Maar het ergste vind ik het totale gebrek aan respect voor andersdenkenden. Ik krijg hier altijd een soort van 'viswijf" fantasie bij.

EN ik verwacht op mijn vorige inzending ook geen reactie van naamgenoot met kleine t. groet

Heleen zei

Goed dat je die trees met een kleine t aan het woord laat, Abu. Inderdaad, zo leren we die kul-argumenten van ze een beetje kennen. Ik sta vaak even met m'n bek vol tanden als ik dergelijke onzin hoor. Ik beschouw deze berichten en jouw reaktie dus maar als een cursus argumenteren.
Dank je wel dus, trees met een kleine t, maar ik raad je toch aan je medicatie eens in te nemen.

Israel valt Aleppo aan: 38 doden

Israelische luchtaanvallen op de Syrische stad Aleppo hebben vrijdag in alle vroeger 38 mensen gedood, zo meldden veiligheidsbronnen. Vijf v...