woensdag 28 augustus 2013

UNRWA slachtoffer van hasbara-'journalistiek'

 Van tijd tot tijd lijkt het nodig te wijzen op de geweldige propagandamachine die Israel tot zijn  beschikking heeft om de kritiek op de nederzettingenpolitiek en de onderdrukking van de Palestijnen het hoofd te bieden. Honest Reporting, We Stand with Israel, CAMERA, CiF-Watch leggen zout op elke slak in de pers, NGO-Monitor maakt NGO's zwart, UN-Watch maakt VN-organisaties verdacht. Memri verzamelt afwijkende uitingen in Arabische media om die als 'representatief' te presenteren. Palestine Media Watch ziet in elk schoolboek, krantenstuk of  toneelvoorstelling een oproep tot jihad. De  Israelische overheid zelf geeft het voorbeeld en laat de waarheid regelmatig sneuvelen voor het goede zionistische doel. Voorbeelden te over. Zo vervalste de  Israelische legervoorlichtingsdienst tapes. En zo schrok premier Benyamin Netanyahu zelf er hier in Nederland niet voor terug om bij Nieuwsuur te liegen dat de nederzettingen maar 1,5% van de beschikbare ruimte op de Westoever innemen, terwijl dat in werkelijkheid met alle franje die erbij hoort (wegen, de Muur, legerplaatsen, parken, en afgesloten gebieden) eerder in de buurt van de 40% ligt. En natuurlijk is er dan ook nog het internationale leger van bloggers en Facebook-gebruikers die als onderdeel van deze propagandamachine alles duizendvoudig reproduceren,  volgens richtlijnen uit Jeruzalem. 
Grove middelen worden bij deze media-oorlog niet geschuwd. Maar soms sta ik er toch nog versteld van hoe ver dat gaat en hoe makkelijk ook de smerigste onzin door de Israel-fanclub overal gretig voor zoete koek wordt geslikt. 
Neem het 'Nahum Bedein Center for Near East Policy Research'. Dat is een instelling waar ik nog nooit van had gehoord. In juli bracht dit centrum een filmpje uit: 'Camp Jihad', waarvan het beweerde dat het was opgenomen in zomerkampen voor kinderen van UNRWA, de VN-organisatie die zich bezighoudt met de verzorging en het onderwijs van Palestijnse vluchtelingen.
Op het filmpje is te zien dat de kinderen door Palestijnse juffen (en een meester) het 'recht op terugkeer' wordt ingeprent. Onderstreept wordt hoe belangrijk het is dat ze weten waar ze vandaan kwamen in Palestina (Jaffa, Akka, Haifa, of een of ander dorp) omdat ze er ooit naar zullen terugkeren als Palestina is heroverd.
Dit is het filmpje:


Natuurlijk geeft dit filmpje aanleiding tot kritiek. Je kan je afvragen of het wel een goed idee is om kinderen tijdens een zomerkamp met deze rimram lastig te vallen en zo aan indoctrinatie te doen. Maar daar gaat het hier niet om: het gaat erom dat de maker van het filmpje  beweert dat die kampen door UNRWA en door UNRWA-employees werden geleid. Hij heeft daar ook een reden voor: rechtse zionisten verwijten UNRWA dat die organisatie ervoor zorgt dat de Palestijnse vluchtelingen zich blijven gedragen als vluchtelingen. UNRWA verdacht maken dient daarom volgens deze Israeli's een belangrijk doel. Zij hopen dat het politici ertoe zal aanzetten de geldkraan voor UNRWA dicht te draaien, zodat de organisatie misschien wel wordt opgeheven. Dan zullen volgens deze zionisten de vluchtelingenkampen leegstromen, de Palestijnen die er wonen opgaan in de wereld rondom en ...dat is dan het einde van het Palestijnse probleem.
Het is erg de vraag of de Israeli's die zo denken gelijk hebben. Palestijnen hechten nu eenmaal net als iedereen nogal aan hun identeit. En die is gebaseerd op de plek waar ze vandaan komen. Maar los daarvan is er met deze film in ieder geval één klein probleem, en dat is dat UNWRA helemaal niet de organisator was van deze kampen. UNRWA heeft al een tijd een groot gebrek aan geld en heeft de traditionele zomerkampen de laatste jaren daarom niet meer kunnen bekostigen. Weliswaar zijn in sommige gevallen UNRWA gebouwen ter beschikking gesteld, maar, zoals Chris Gunness, de woordvoerder van UNRWA, in een reactie op het filmpje schrijft, de kampen zelf waren door anderen georganiseerd. 
En voor wie dat niet geloven wil (zoals de maker van het bewuste filmpje, ene David Bedein) heb ik nog wat bewijsmateriaal gevonden. Lees maar dit blog van een Deense vrijwilliger:
   In the spring of 2013 the idea of a Danish-Palestinian cooperation is brought to life: Danish medical students will travel to Palestine and do voluntary work at a refugee camp – side by side with local Palestinian medical students.
The project includes organizing a summer camp for 60 children from a refugee camp in Nablus called Balata. The Balata camp has 28.000 citizens and is hereby the biggest refugee camp in the West Bank. Furthermore, the Danish volunteers will do clinical rotations in two of the hospitals in Nablus.It is summer 2013. We, the first team of Danish DanPal’s, arrive in Nablus, Palestine. We are nine students from The University of Copenhagen and The University of Southern Denmark, from the 3rd to the 6th year of our studies. Shortly after our arrival, we are warmly welcomed by our Palestinian colleagues from IFMSA. They will be our mentors, partners and translators in this upcoming month in Balata-Camp and at the clinical rotations.The children’s summer-camp will be held during the first two weeks in Balata, where the consequences of the Israeli 65 year-old occupation is reflected in only one square kilometer.
Kortom, 'Camp Jihad' en de bewering dat UNRWA hier - met geld van donorlanden - gepolitiseerd bezig was is niets dan smerige, vooropgezette laster. De maker, die meneer  Bedein, had dit verhaaltje zelfs helemaal overeind kunnen houden als hij had gedaan wat je in zo'n geval als bona fide journalist zou moeten doen, namelijk ook even het woord geven aan aan UNWRA zelf. Maar dat verhinderde dus niet dat een verbazend aantal media de beweringen van dat zogenaamde  Bedein Center en.het  filmpje kritiekloos overnam, ook al weer zonder dat principe van hoor en wederhoor toe te passen. (Zouden ze eens moeten doen met het leveren van kritiek op Israel. Mijn hemel! - hun telefoon zou worden platgebeld, hun email zou verstopt raken en hun medewerkers zouden persoonlijk worden lastiggevallen).
Media die zich hier van hun onprofessionele, slechtste kant lieten zien zijn, waren onder meer  Fox News, het rechtse Israelische tv-kanaal Arutz 7, de Israelische kranten Jerusalem Post en Times of Israel. Uiteraard werden zij gevolgd door hun gebruikelijke slip stream van 'pro-Israel' sites en bloggers en Fracebookers. In onze contreien stond het verhaal onder meer op Brabosh, de racistische griezel  E.J.Brom en een site die Jomjom heet. Deze laatste, waarvan de makers zoals in die gelederen gebruikelijk is anoniem zijn, bracht laatst  ook een stukje had waarin werd uitgelegd dat de vroegere mufti van Jeruzalem, Haj Amin al-Husseini, samen met Eichmann het idee van de Endlösung had bedacht. Bovendien zou hij de oprichter zijn geweest van Fatah en de PLO.
Naarmate de kritiek en de druk op Israel toenemen worden de hasbara-types wanhopiger en worden de verhalen absurder. Waarschijnlijk is daar weinig aan te doen. En fact checken? Nooit van gehoord...

8 opmerkingen:

J. zei

De Jeruzalem Post heeft nog wat anders gedaan.

Gisteren stond inde kop van deze krant dat er drie Palestijnen waren omgekomen. Ze schreven alleen niet dat een van deze omgekomen Palestijnen een UNWRA medewerker was, waarvan iedereen zeker weet dat hij geen stenen gegooid heeft.

Groetjes vanuit Palestina (ik zit nu drie maanden in het Nablus-district).

trees zei

De Palestijnse Hasbara bij monde van Abu P, Anja M. , en mevr Duisenberg is inderdaad een enorme fail , want wordt nauwelijks gelezen en is volstrekt onbekend in het Nederlandse.

Abu Pessoptimist zei

trees, Palestijnse hasbara zou, als het bestond, natuurlijk niet hasbara heten. Maar het bestaat dus niet. Palestijnen hebben er, in tegenstelling tot Israel, het meeste baat bij over de dagelijks gang van zaken van de bezetting gewoon de waarheid naar buiten te brengen. Dat doen ze meestal ook. Wel liegen ze veel en vaak over hun interne politieke verhoudingen en stellingnames, maar dat doet iedereen.
Dat AbuP. (of Anja M.) onderdeel van een soort Palestijnse propagandamachine zouden zijn, is, ook al hoor je dat misschien wel vaker, intussen een misverstand. Wij (in ieder geval ik, maar voor zover ik Anja M. ken, zij ook) zijn geen verdedigers van de PA, Hamas of zelfs de Palestijnse zaak en we zijn ook niet tegen Israel. Je zou ons, denk ik, strijders tegen onrecht kunnen noemen. Wij zullen ook niet als de hasbara-types de waarheid steeds verdraaien, maar juist zo veel mogelijk feiten brengen, want dat onderstreept waar het over gaat.
Dat we over het algemeen minder gelezen worden dan de hasbara-scribenten, is, denk ik, waar. Maar dat zegt meer over het lezerspubliek in het algemeen dan over ons. (En intussen hebben we over gebrek aan aandacht niet echt te klagen, hoor trees).

trees zei

Tja, dat is weer jouw subjectieve ongenuanceerde Palestijnse Hasbara mening, beste Abu !

Anoniem zei

ha,ha, ha, die trees toch.

Corrie

Jaap Hamburger, Broek in Waterland zei

"In onze contreien stond het verhaal onder meer op Brabosh, de racistische griezel E.J.Brom en een site die Jomjom heet."

En daar ontbrak natuurlijk Pelle de Erwtenteller niet:

http://www.zionism-israel.com/blog/archives/00000756.html

Abu Pessoptimist zei

Ach, Pelle. Leest iemand dat saaie blog wel eens? Ze heeft waarempel nog een filmpje van dezelfde maker opgediept. Lijkt als twee druppels water op het eerste filmpje. Dat kan haast geen toeval zijn.

Jaap Hamburger, Broek in Waterland zei

'...saaie blog...' van Pelle.

Daar sla je de spijker op de kop.

En verongelijkt, onoprecht en soms leugenachtig bovendien, en suggestief, humorloos, en ad hominem, net als deze opmerking, dat blog.