dinsdag 24 december 2013

Israeli gedood bij grens met Gaza, Palestijnse aanslagen op een politieman en een bus

Update: Een Israelische burger die voor het leger werkte is dinsdag gedood door een schot dat werd afgevuurd vanuit Gaza. De man was bezig reparaties te verrichten aan het grenshek dat Gaza scheidt van de buitenwereld toen hij werd neergeschoten. Een opmerkelijk voorval. Meestal vliegen de kogels namelijk de andere kant uit bij het grenshek. Dat wordt echter, in tegenstelling tot de dood van deze Israeli,  zelden gemeld door de pers, of de fans van het huidige Israelische beleid. (Einde update)

Omdat ik me niet schuldig wil maken aan eenzelfde soort eenzijdige berichtgeving als de zogenaamde ''pro-Israel'' sites en instanties als het CIDI, voel ik me verplicht te melden, dat  maandag, op een kruispunt in bezet gebied, een Israelische politieman is aangevallen met een mes. De man werd niet al te ernstig gewond naar een ziekenhuis vervoerd. De aanvaller, op wie het vuur werd geopend, ontkwam. De politieman stond het verkeert te regelen dat op het betreffende kruispunt bij de Palestijnse stad Ramallah vaak in de knoop zit door de grote hoeveelheid auto's uit de nederzettingen Ofra en Beit El, zo meldt Haaretz.

The bus in Bat Yam (Photo: Motti Kimchi)
De bus.
De aanval op de politieman was de tweede - naar we mogen aannemen Palestijnse - aanslag in even zoveel dagen. De dag ervoor sneuvelden de ruiten van een bus in Bat Yam bij Tel Aviv, nadat iemand daarin een bom had achtergelaten. Door oplettendheid van een passagier konden de inzittenden uitstappen voordat de bom ontplofte. Er viel één gewonde, een lid van het politieteam dat was opgeroepen om de bom onschadelijk te maken, werd naar een ziekenhuis gebracht met oorsuizingen. 
Nogmaals - ik meld dit nieuws omdat ik niet van eenzijdige berichtgeving wil worden beticht. Maar op de één of andere manier heb ik het gevoel dat het minder belangrijk nieuws is dan de dode en 1300 gewonden die in 2012 vielen als gevolg van geweld van kolonisten jegens Palestijnen en ander aan de nederzettingen gerelateerd geweld. Om niet te spreken van de 30 Palestijnen die dit jaar zonder gegronde redenen en zonder dat ooit één enkele onderzoek werd ingesteld, op de Westoever werden neergeknald door Israelische militairen. (Nieuws waarover men bij het hasbara-legioen en de instantie die voorgeeft informatie en documentatie over Israel te verschaffen, geen letter zal kunnen vinden, Maar dat is slechts een opmerking tussen haakjes).

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Abu, er zijn natuurlijk hele heftige aanslagen geweest, bussen helemaal aan gort(vreselijk)Waarom zou dit maar een heel klein bommetje zijn, waarom geen hele grote? ik krijg hier altijd nare gevoelens mij, komt het goed uit, boodschap naar Kerry of????
groet Jose

Unknown zei

Ik erger me af en toe (of vaker) groen en geel aan de berichtgeving van het CIDI, en het complete zwijgen over alle Palestijnse slachtoffers.

Nog bedankt voor je kerstwens.

Elisabeth zei

Israel is Gaza alweer aan het bombarderen. Een nieuwe eindejaarstraditie?

Israel breekt met UNRWA en velt daarmee een doodvonnis voor Noord-Gaza

  Israel heeft maandag de samenwerking met UNRWA opgezegd. Op dezelfde dag had de chef van UNRWA, Lazzarini, ook gemeld dat er al twee maand...