dinsdag 3 juni 2014

Israelische militairen schieten Palestijn dood bij Za'atara checkpoint ten zuiden van Nablus

Photo: IDF Spokesperson's Unit
YNet publiceerde deze foto van de Israelische opperbevelhebber Benny Gantz die toevallig in de buurt van de Tapuah kruising was en kwam kijken nadat, zoals de kant schreef, de ''terrorist'' was gedood.

Israelische militairen hebben in  de vroege ochtend van dinsdag 3 juni een Palestijn doodgeschoten bij het de Tapuah kruising ten zuiden van Nablus. Het gaat om Alaa Mohammed Odeh, (30) uit Huwwara, getrouwd en vader van twee dochtertjes
Volgens het Israelische leger opende hij het vuur op militairen bij het Za'atara checkpoint. Een soldaat zou daarbij licht zijn gewond in zijn been. Palestijnse getuigen zeggen echter dat de man in een taxi arriveerde en onmiddellijk nadat hij was uitgestapt werd doodgeschoten. Zijn familie vertelde dat hij een winkel in telefoons dreef en naar de kruising was gereden om een zending telefoons in ontvangst te nemen. 
De militairen hebben Odeh's lichaam nog niet vrij gegeven. Een groep soldaten viel dinsdag Odeh's huis binnen en namen spullen in beslag, zoals een laptop en andree persoonlijke zaken. De militairen botsten met jongeren uit Huwaara die hen met stenen bekogelden

Image - Ala
De gedode Alaa Mohammed Odeh voor Zijn winkel

18 opmerkingen:

Jan zei

En weer een, moordenaars..

Trees zei

Volgens walla, een Israelisch Hebreeuwse website heeft de soldaat die deze man heeft doodgeschoten in November 2013 ook een palestijn doodgeschoten die vuurwerk bij zich had. Ook toen werd als excuusgegeven dat de soldaten aangevallen werden.
Dezelfde soldaat, hetzelfde checkpoint, hetzelfde excuus. Er loopt een serial killer rond daar.

Abu Pessoptimist zei

Trees,
Dat was de 28-jarige docent Bashir Samy Habanin, een docent aan de technische Khaddouri universiteit in Tulkarem uit het dorpje Marka bij Jenin. Hij had vuurwerk bij zich dat per ongeluk afging en werd gedood, omdat hij ''meerdere maken een geïmproviseerd vuurwapen afschoot". Dit is het verhaal. http://abu-pessoptimist.blogspot.nl/2013/11/israelische-militairen-doden-twee.html

Gennadi zei

Natuurlijk. En de Israëlische soldaat heeft zichzelf in de been geschoten. Hoe kan dat anders zijn?
Heb jij ooit vuurwerk gezien die zo maar per ongeluk afging? Ik niet maar voor jullie lijkt het de normaalste zaak van de wereld.

Abu Pessoptimist zei

Gennadi,
Heb jij ooit de resultaten gezien van een onpartiidig, professioneel onderzoek naar de dood van Habanin, de man met het vuurwerk? Of van de plm 65 mensen die sinds juli 2013 door Israel werden doodgeschoten? Denk je dat er zo'n onderzoek komt naar de dood van het laatste slachtoffer, Alaa Odeh?
En wie zegt dat die soldaat in zijn been is geschoten? Waarmee? Heeft hij het niet op een andere manier verwond? En hoezo kan vuurwerk niet per ongeluk afgaan? Een vonk van een sigaret kan genoeg zijn.

Engelbert Luitsz zei

In 2010, toen Israelische soldaten 10 mensen hebben vermoord op de Mavi Marmara, werd al het bewijsmateriaal van de opvarenden in beslag genomen.
Onlangs werd een Palestijns-Jordaanse rechter bij een checkpoint vermoord: de camera's zouden niet hebben gewerkt.
De moord op de twee jongens onlangs bij de Ofer-gevangenis is ook door Israel gefilmd, maar ze weigeren die beelden vrij te geven.
En nu weer twee doden onder verdachte omstandigheden. Weer zonder beelden, ook al zouden die er wel moeten zijn.
En dan hebben we het nog meer even niet over al die acties waarbij zionisten, verkleed als Arabieren, aanslagen pleegden om de schuld in de schoenen van het geplaagde Palestijnse volk te schuiven.
Mensen die op voorhand de kant van Israël kiezen in dit soort situaties zijn duidelijk niet geïnteresseerd in feiten, alleen in ideologie.

Jennifer van W zei

Nog iets:

Afgelopen dinsdag sloot het Israëlische leger alle winkels in Huwarra als collectieve straf. Een dagje inkomstenverlies voor de Palestijnen.

Elisabeth zei

Ik kon niet slapen, dus meld ik maar even dat ik wat Trees zei doorgegeven heb aan EI (Electronic Intifada), samen met de foto die je gaf van Odeh voor zijn telefoon winkel(met een link naar jouw site).
Ik kan niet geloven dat deze jonge man, vader van twee kleine kinderen, en duidelijk zo trots op zijn winkel opeens een 'terrorist' wordt en erop uit gaat om te gaan schieten bij een checkpoint waarbij hij vrijwel zeker zal worden doodgeschoten.
Ik kan deze zaken maar niet uit mijn hoofd zetten.

Trees zei

Hoi Elisabeth, dat is precies het punt, je slaat de spijker op de kop.
Palestijnen zijn net zo als andere mensen echt niet zo stom om juist op die plek ,het settlement Tapuach, een van de meest radicale settlements, compleet bewaakt, om daar met een pistool of geweer rond te gaan zwaaien. Net zoals veel andere verhalen, waar palestijnen bij doodgeschoten werden of opgepakt werden, en waarop men ze beschuldigde van ' "ze wilden een soldaat met een mes steken", of ook zo'n mooie " we dachten dat hij een wapen in zijn handen had", over een palestijn die een blikje cola in zijn handen had en daarom werd doodgeschoten. legio verhalen. Inderdaad om ziek van te worden. En ik weet, dat als ik weer eens zoiets lees, dat het in 99 % meestal leugens zijn.Palestijnen zijn vogelvrij, en men doet wat men wil. Het is inderdaad walgelijk.(Ik probeer een artikel te vinden over die jongen emt dat colablikje in zijn hand, en terwijl ik google komen er zoveel artikels langs van doodgeschoten palestijnen, of gearesteerde palestijnen, die allemaal "terrorist" zouden zijn)maar als ik het vind, dan zet ik hier de link neer.

Trees zei

Ik heb een link gevonden over dit specifieke geval. Het was in 2011

http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=347306

An Israeli military spokeswoman said soldiers shot dead a man because he approached the checkpoint in an unauthorized lane, and was holding a glass bottle.



Tja, je loopt op een verboden weg, ( heb ik ook wel eens gedaan bij een checkpoint daar het vaak totaal onoverzichtelijk is) en er staat dus de doodstraf op het dragen van een colaflesje in je hand.

Abu Pessoptimist zei

Trees (en Elisabeth),
Het verhaal van het blikje cola had ik ook hier op mijn blog. Onder meer hier:
http://abu-pessoptimist.blogspot.nl/2011/01/leger-israel-doodt-weer-man-bij.html

en hier:
http://abu-pessoptimist.blogspot.nl/2011/01/israelische-militairen-schieten-bij.html

Ik word intussen echt doodziek van dit soort verhalen (sosm letterlijk). Mijn hele blog staat er langzamerhand vol mee. Hier nog twee voorbeelden: een man die een botsing had met shin beth-agenten ''en hen benaderde met een bijl" en een jongen in Hebron die op zijn verjaardag werd doodgeschoten nadat hij zijn verjaardagstaart had gehaald. Hij kreeg ruzie met een soldaat (werd vermoedelijk uitgedaagd) en had iets in zijn hand dat op een pistool leek (het was een aansteker). Ugggghhhh.

http://abu-pessoptimist.blogspot.nl/2012/12/geloofwaardig-shin-bet-agenten-doden.html

http://abu-pessoptimist.blogspot.nl/2012/12/de-officiele-versie-van-hoe-mohammad.html

Trees zei

Ik snap Abu dat je er doodziek van wordt. Het is ook om kotsmisselijk van te worden. Naast al die "gevallen" waar overgeschreven wordt, zijn er ook een heleboel "gevallen" waar we weinig of niets van horen. De Palestijnen die in Gaza beschoten (of doodgeschoten) worden, worden bijna nooit meer met naam genoemd. Daar zijn we al zo aan gewend geraakt. Ik moest zelf een paar maanden geleden door Jenin checkpoint en moest dat lopend doen. Om aan de andere kant een taxi te kunnen pakken. Maar wat bleek, de voetgangerslaan was afgesloten en je mocht er niet lopend doorheen. Ik deed net of mijn neus bloedde, en liep naar de laan voor de auto's. Gewoon "domme buitenlander". Opeens wordt er vanaf de wachttoren geschreeuwd en een kogel een paar meter voor me in de grond geschoten. Dit om me duidelijk te maken dat ik niet mocht lopen. Ik ben er uiteindelijk met een lift doorheen gekomen. Maar ik denk dat ik geluk heb gehad dat ik blond ben. Als ik een Palestijnse jongen was geweest, was ik er wrsl ook aangegaan, met een kul reden dat "hij wilde zich opblazen bij het checkpoint". Misschien moeten we al die gevallen met naam en toenaam eens op een rijtje zetten. Hoewel, dat heeft Amnesty (geloof ik) al gedaan met hun rapport over "trigger happy" soldaten. En wat gebeurt er vervolgens met zo'n rapport?
Niets.

Abu Pessoptimist zei

Trees,
Amnesty gaf 22 gevallen. ik heb er zelf op mijn blog al heel wat meer. Maar wat maakt het uit... Ik troost me soms met de regels van Darwish:

Gentlemen, you have transformed
our country into a graveyard

You have planted bullets in our heads,
and organized massacres

Gentlemen, nothing passes like that
without account

All what you have done
to our people is registered in notebooks.

Trees zei

Dus........blijf schrijven over al deze misdaden.

Eens zullen ze zich moeten verantwoorden.

Elisabeth zei

Beste Trees en Maarten Jan,
Ik was een paar dagen weg. Bedankt voor jullie reacties. Ik herinner me ook nog een geval van twee neven, Palestijnse boeren die werden doodgeschoten op een weg naar hun land omdat ze soldaten aanvielen met 'wapens'. Ze bleken alleen schoffels bij zich te hebben om hun land te bewerken (dat waren dus die 'wapens') en ooggetuigen vertelden een heel ander verhaal. Maar ik heb het niet meer kunnen vinden.
Het gaat maar door..., jaar na jaar.

Elisabeth zei

Waarschijnlijk was het dit geval:
20 March 2010 – two Awarta teenagers, the cousins Salah Qawariq, 18, and Muhammad Qawariq, 19, were shot dead, while on their way to their farmland, in unclear circumstances, a day after two others from nearby villages had been shot dead during a confrontation with the Israeli army. An IDF spokeswoman initially replied that the two had tried to stab a soldier on patrol. In a later version, the IDF took full responsibility, announcing that the deaths were unnecessary and could have been avoided. Autopsies indicated they had been shot at close range, with bullet trajectories suggesting they had been killed while seated or kneeling.
Die latere versie van de IDF heb ik nooit gehoord. Was waarschijnlijk jaren later en over straf voor de moordenaars (ze zaten of knielden, dat is echt wel wat meer dan dat hun dood 'could have been avoided'!!) lees je ook niets.

Abu Pessoptimist zei

Elisabeth,
Het is inderdaad de zaak van de twee neven Qawariq uit Awarta. Ik heb het hier op mijn blog (en heb er geloof ik meer over geschreven, je kan dat googelen):
http://abu-pessoptimist.blogspot.nl/2010/04/stafchef-berispt-officeren-voor-doden.html

Elisabeth zei

Inderdaad, je hebt er meer over geschreven zag ik nu. En in je Engelstalige zusterblog vond ik ook nog het geval van Samir Awad:
A Palestinian schoolboy killed by Israeli gunfire near the West Bank separation barrier had been reacting to insults shouted by soldiers with loudhailers before he was shot, eyewitnesses have said.
The claim contradicts an account given by the Israeli army, which says 16-year-old Samir Awad was shot after cutting through a section of the security fence as he tried "infiltrate into Israel".
The teenager died on Tuesday after being shot three times. He was hit from behind as he was running away from Israeli troops in the village of Boudrous, according to his family.
Family and friends say Samir was running away from the security barrier after soldiers fired tear gas. As he tried to head towards the school, he was intercepted by two other soldiers who had been hiding in a trench dug by the Jordanian army during the 1967 Six-Day War.
While his friends managed to get away, Samir's escape route was cut off, forcing him to run back towards the barrier. It was at that point he was shot, witnesses say.(...)


http://the-pessoptimist.blogspot.nl/2013/01/palestinian-teen-killed-from-behind.html

Zoals je al schreef, je hebt al heel wat meer dan 22 van dit soort moorden hier gerapporteerd.

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...