vrijdag 3 april 2015

Welkom in Hebron, de hoofdstad van de zionistische apartheid


Het Israelische leger heeft bekendgemaakt dat het in januari de hoofdstraat in de wijk al-Salaimeh in Hebron opnieuw alleen toegankelijk voor Joden heeft verklaard. Palestijnen die die kant op moeten, moeten gebruik maken van een smal, ongeplaveid voetpad achter een speciaal voor hen opgetrokken hek. De weg leidt naar de Ibrahimi-moskee/Grot van dePatriarchen.
Israel voerde de segregatie op deze weg in in september 2012. Dat gebeurde als onderdeel van een steeds verder oprukkende segregatie in de stad, die begon nadat de kolonist Baruch Goldstein in 1994 29 biddende moslims in de Ibrahimi moskee had vermoord en er zo'n 250 had verwond. Volgens een curieuze, ongeschreven wet dat gewoonlijk niet Joden maar Palestijnen gestraft worden voor zionistische wandaden, werden steeds meer delen van de stad, zoals de hoofdstraat (Shuhada straat) en de groentemarkt, afgesloten voor niet-Joden.
Zo dus ook de straat naar de Ibrahimi-moskee. In maart 2013 schafte het leger deze laatste maatregel weer af, nadat de mensenrechtenorganisatie B'tselem de video hierboven had verspreid, waarop een vrouwelijke soldaat in anderhalf woord Arabisch en een soort Hebreeuws dat je tegen kleine kinderen gebruikt, Palestijnen erop wijst dat de straat alleen voor Joden (''rak Yehudim -alleen Joden'') is.
Maar nu is de maatregel dus weer ingevoerd, zoals de tweede video van B'tselem laat zien. ''Rak Yehudim'', alleen Joden, zegt ook deze soldaat. Hoe heette dat ook al alweer in Zuid-Afrika? Was dat niet: Slegs vir blankes??

3 opmerkingen:

PJ zei

@N1EUWS tendentieus artikeltje.Het gaat in Hebron specifiek 1929, om de veiligheid van Joodse burgers http://en.wikipedia.org/wiki/1929_Hebron_massacre … die daar al eeuwen wonen.
http://www.hebron.com/english/article.php?id=422

Abu Pessoptimist zei

PJ,
Tendentieus? En dan komt u aan met het overbekende verhaal van wat er in 1929 gebeurde? Wilt u dat ik daar wat verhalen tegenover stel, over wat er in diezelfde tijd op andere plaatsen Palestijnen overkwam?
De Joden van voor 1929 woonden er inderdaad deels al langer, maar wel in redelijke harmonie met hun Palestijnse medeburgers. Dat is nu in de tijd van verdrijvingen, afsluitingen, terreur en apartheidsmaatregelen die al sinds 1968 de stad teisteren, wel anders. De Joden van nu zijn ook zeker niet de Joden van toen, (vraag maar aan Awraham Burg, wiens moeder er vandaan kwam).

(PS,Waarom bent u incognito?)

Elisabeth zei

Het is altijd goed om de geschiedenis mee te nemen, maar dan liefst wel met een beetje contekst. Niet alle Joden woonden al eeuwen in Hebron, ook niet in 1929.

Dit was de situatie in 1929:

“Hebron had, until this time, been outwardly peaceful, although tension hid below the surface. The Sephardi Jewish community in Hebron had lived quietly with its Arab neighbors for centuries. The Sephardi Jews (Jews who were originally from Spain, North Africa and Arab countries) spoke Arabic and had a cultural connection to their Arab neighbors. In the mid-1800s, Ashkenazi (native European) Jews started moving to Hebron and, in 1925, the Slobodka Yeshiva, officially the Yeshiva of Hevron, Knesset Yisrael-Slobodka, was opened. Yeshiva students lived separately from the Sephardi community, and from the Arab population. Due to this isolation, the Arabs viewed them with suspicion and hatred, and identified them as Zionist immigrants…”
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/History/hebron29.html

Na een actie van Joodse nationalisten ("In mid-August 1929, hundreds of Jewish nationalists marched to the Western Wall in Jerusalem shouting slogans such as The Wall is Ours and raising the Jewish national flag.") braken er rellen uit en waren er allerlei geruchten. In Hebron werden 67 Joden vermoord. 55 van 67 slachtoffers waren Ashkenazi. Zij werden blijkbaar speciaal als doelwit aangemerkt:

"The son of the Rabbi of Hebron, was a member on the city council and a director of the Anglo-Palestine Bank. He had excellent relations with the British and the Arabs and those seeking refuge with him were confident they would come to no harm. When the mob approached his door, they offered to spare the Sephardi community if he would hand over all the Ashkenazi yeshiva students. He refused, saying "we are all one people," whereupon he was shot dead along with his wife and 4-year-old son."
http://en.wikipedia.org/wiki/1929_Hebron_massacre

Tenslotte:
"Around 435 Jews, or two-thirds of the community, survived. Most were reportedly saved by Arab families, and around 130 saved themselves by hiding or by taking refuge in the British police station at Beit Romano on the outskirts of the city.
http://en.wikipedia.org/wiki/1929_Hebron_massacre