dinsdag 15 februari 2011

Klere klere klezmer

Optreden van het Israelische leger staks op het podium.





De komende dagen bezoekt een band van het Israelische leger Nederland. Gespeeld wordt onder meer op verschillende locaties voor Christenen voor Israel. Vrolijke Joodse liedjes van diverse herkomst,   waaronder klezmer, van een band van een leger dat voor het overige vooral goed is in het doodschieten van Palestijnen tijdens een arrestatie, het 's nachts van hun bed lichten van minderjarige kinderen voor een illegaal verhoor zonder aanwezigheid van ouders of een advocaat, het afschieten van grote hoeveelheden traangas tijdens demonstraties tegen de Muur, het dagelijks koeioneren van duizenden Palestijnen bij checkpoints die hun beweging ernstig belemmeren, en - last but not least - een veldtocht zo hier en daar waarbij gewoonlijk meer dan 1000 doden vallen (1200 in 2006 in Libanon, 1400 in 2009 in Gaza) en voor miljarden wordt vernield.

De band komt hier natuurlijk om ons een andere - leuke, gezellige - kant van dat Israelische leger voor te schotelen. De concerten, op 21, 23 en 24 februari, staan in het teken van solidariteit met Israel, schrijft Christenen voor Israel op zijn site. Maar wie meer voelt voor een ander soort solidariteit kan terecht bij de site van Jominee (ds Johan van den Berg) die wijst op sites waar, geloof ik,  mensen oproepen om iets te gaan doen met potten, toeters en pannendeksels en dergelijke dingen.
Optreden van het Israelische leger op de Westoever.

Ikzelf ben meestal niet zo van dit soort acties ('er is niets op tegen om ze te laten spelen, zolang er tijdens hun optreden maar voldoende traangas in het publiek wordt geschoten voor de juiste couleur locale', probeerde ik nog grappig te doen), maar toen werd ik er dus van meerdere kanten op gewezen dat dezelfde band ook optreedt bij mijn eigen Liberaal Joodse Gemeente en wel op 17 februari. Dus: deksels en pollepels in de aanslag - of als u Joods bent misschien de ratel van Purim mee (dat feest komt er intussen toch aan) zodat u de muzikale jool kunt opluisteren met bijna natuurgetrouwe salvo's.

Optreden van het  Israelische leger in Bil'in op de Westoever
Concert Tsahal ism Collectieve Israël Actie op donderdag 17 februari 2011

In samenwerking met de Collectieve Israël Actie vindt op donderdag 17 februari 2011 een spectaculair concert plaats van Tsahal bij LJG Amsterdam. De Tsahalband, de 12-man sterke band van het Israelische leger, heeft een programma van bekende joodse nummers, moderne Israëlische song, musicalsongs en een sing-a-long. Een fantastisch programma voor jong en oud!

Datum en tijd: donderdag 17 februari 2011 om 19.30 uur (zaal open om 19.00 uur)
Plaats: LJG Amsterdam, Zuidelijke Wandelweg 41
Toegang*: € 15,- / kinderen en studenten €12,50 incl. één consumptie
Om kaarten te bestellen maakt u het verschuldigde bedrag over naar de LJG Amsterdam rek. nr: 468042172 o.v.v. ‘Tsahalconcert’, naam en aantal kaarten. De kaarten liggen dan klaar bij de kassa.

* De opbrengst van de avond gaat naar een Reform Kinderdagverbijf in Israël.

Optreden van het  Israelische leger in Gaza, in 2009.

12 opmerkingen:

Daphne zei

Abu, ik begrijp je afkeer van deze jolijt en ik zou er zelf ook nooit naartoe gaan, maar ik maak namens alle linkse en kritische klezmorim in heden, verleden en toekomst toch bezwaar tegen je op één hoop gooien van de IDF-band en de klezmermuziek.

Dat is toch wel heel erg kras...

Die IDF-band speelt eerder Israëlische schlagermuziek dan iets anders, volgens mij, met hier en daar een verdwaalde klezmerdeun. Terwijl de Klezmatics nota bene Woody Guthry (her)introduceren bij een nieuwe generatie.

Abu Pessoptimist zei

Daphne, je hebt natuurlijk gelijk. Maar die kop erboven ging ineens een eigen leven leiden in mijn kop, als je begrijpt wat ik bedoel. En ik houd niet zo van klezmer, afgezien van wat echt-authentiek opnamen met mensen als Naftule Brandtwein en de zijnen. Het andere vind ik al gauw nogal kitscherig, op één lijn met Israelische meezingers. Maar ik wilde op niemands tenen gaan staan, behalve op die van het Israelische leger dan. Sorry.

Anoniem zei

Laat je niet afleiden, Abu. Note bene die Tsahal band zelf gooit het op een hoop. Trouwens, wie is Daphne om te spreken namens "alle" kletzmorim? Daphne verwart zich met een kletsmajoor.

Er zijn ook kinderkaartjes, dus de couleur locale zou uitgebreid kunnen worden met witte forfor.

eGast

Anoniem zei

http://torayeshua.nl/cms/
Ben Kok wil vanuit bijbelse gronden in gesprek met de demonstranten. De anti Israel activisten. Helaas kun je hem niet aan het verstand brengen dat dit geen anti Israel demonstratie is maar anti regering en leger actie.
jose

Daphne zei

@eGast, ik gebruikte de ironiserende stijlfiguur van de hyperbool.

Anoniem zei

Staat niet (meer?) op de agenda van Groninger Oosterpoort voor 23 februari.

eGast

Anoniem zei

Een kleine actie voor de synagoge met spandoeken,enkele muziek instrumenten ,fotos van de oorlog en de muur.
Erg koud en guur maar de moeite waard om daar even te staan.
Wij werden door de politie geïnstrueerd wat wel en niet geoorloofd was,zaken die vrij normaal waren zoals mensen lastig vallen,vechten,schelden en ga maar zo door.
De avond werd druk bezocht en sommige mensen kwamen kijken wat voor teksten wij bij ons hadden.
Niet iedereen van de synagoge had de brief van de burgemeester ontvangen en of begrepen.
"als je op de weg gaat staan dan rij ik over je heen,heb je een vuurtje dat zet ik de fik er in,leer eens goed Nederlands praten,kakkerlak".
Niet echt van een hoog niveau.
De burgemeester noemde het een benefit concert,geen woord over een militair concert.
Jose

Abu Pessoptimist zei

Jose, ik heb diep respect voor jouw/jullie inzet. Ik ben zelf helemaal niet zo van dat actie voeren, dat had je misschien al begrepen, ik blijf liever al schrijvend op de achtergrond (en ik was vanavond trouwens ook verhinderd).Het ging zover dat ik zelfs lang heb geaarzeld of ik wel iets over dat optreden van die legerband op mijn blog zou zetten. Jij hebt me in feite overgehaald al weet je dat niet. En ik heb er geen spijt van dat ik het gedaan heb. Ik denk dat het heel goed is dat jullie daar hebben gestaan en dat op zijn minste een deel van het publiek zo de boodschap heeft meegekregen dat er iets niet helemaal in de haak is met dat leger en met het optreden van zo´n leuke band. Nogmaals: mijn respect, ik neem mijn petje voor je af.

angela zei

Ik ben net 3 maandenals vrijwilliger in het Israelische leger geweest. Ik kon maar tot een conclusie komen: Als dit het machtige IDF is dan hebben ze hun overwinnigen te danken aan hun machtige God.
Ik kan u het boek van Koenig aanraden:Eye to eye facing the consequence of dividing Israel.

ben kok (joods-chr. pastor) zei

Zie www.tora-yeshua.nl voor de verslagen van de demonstratie van Sabeel c.s. en onze poging hen te helpen met een verhelderend gesprek.
Helaas lukt het niet tot hun voorgeprogrammeerde hersens door te dringen, ze waren ook nog verbaast, dat we hun demonstratie tegen Israel antisemitisch vonden.
Shalom,
Ben Kok (joods-chr. pastor)
www.tora-yeshua.nl

Abu Pessoptimist zei

Hoezo, meneer Kok, is een demonstratie tegen de band van een leger dat Palestijnen doodt en onderdrukt antisemitisch? Zijn Joden mensen die boven de (internationale)wet staan? Wie is hier eigenlijk voorgeprogrammeerd?

Anoniem zei

Waarschijnlijk, Abu, is dit ook ironie. Op de gelinkte website schrijft hij bijvoorbeeld ook: "Enkele concertgangers, op het oog oudere vrouwen , mogelijk Joods, die de oorlog van nabij hebben meegemaakt wellicht, waren woedend en wilden een mep uitdelen met hun handtas, ...". Jawel, de oorlog van nabij meegemaakt, en nu al in het verzet. Op het oog, dan.

De toevoeging "joods-chr. pastor" verraadt het: je hebt de verlosser al gezien of je wacht er op.

eGast

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...