Deze site blijft verder tot nader order nog even gesloten, wegens studieredenen. Op mijn Engelse zustersite geeft ik wel nog nieuws.
(Foto Anja Meulenbelt)
''Tijdens de Kristallnacht werden duizenden winkels en eigendommen van Joden en honderden synagogen vernield en platgebrand door Duitse bruinhemden. Misschien was de meerderheid van de Duitsers het er niet mee eens, maar ze hielden zich stil. Wanneer in Israel twee kerken en tientallen moskeeën in vlammen opgaan en honderden Israelische supporters van Beitar roepen "dood aan de Arabieren" na iedere voetbalwedstrijd, wanneer een familie levend wordt verbrand, als een jongen van 15 levend wordt verbrand, blijft de meerderheid zwijgen, al zijn ze misschien geschokt. '' (….)
''De Kristallnacht kwam niet zomaar uit het niets ''uit de lucht vallen'',
het was het product van een ontwikkeling die a langer aan de gang
was. En we kunnen in Israel zien dat daar de laatste jaren een
vergelijkbare ontwikkeling gaande is.''
Dit is
een – verkort – citaat van één van de spreeksters op de
Kristallnachtherdenking dit jaar in Amsterdam van het ''Platform
Stop Racisme en uitsluiting'', het Palestijnse lid van het
Israelische parlement, Haneen Zoabi. Het Platform houdt die
Kristallnachtherdenkingen al jaren (vroeger onder de naam van
Nederland Bekent Kleur), maar de laatste paar jaar is er steeds van
alles om te doen. De vertegenwoordigers van ''officieel''
Joods-Nederland vinden namelijk dat de herdenking alleen moet
herdenken. En niet, wat het Platform óók doet wijzen op – en
waarschuwen voor – hedendaagse uitingen van racisme.
Steevast wordt de afgelopen jaren het verwijt bij van stal gehaald dat de
herdenking ''anti-Israel'' zou zijn. Dit jaar waren die protesten
heviger dan ooit. Zelfs werden verwijten van stal gehaald dat de
herdenking ''antisemitisch'' zou zijn en dat er een ''terroriste''
aan het woord was gelaten. Maar dit jaar werd dan ook – voor het
eerst in de geschiedenis van deze herdenkingen – het onderwerp
Israel ook ècht ter sprake gebracht. En nog wel door Haneen Zoabi,
Palestijns lid van de Israelische Knesset en – hoe zal ik het zeggen
– een veelbesproken lid. Ze kwam in het parlement in 2009 voor de
partij Al-Tajamm'u al-Watani al-Dimoqrati (Nationaal Democratische
Assemblee – Balad in het Ivriet, die tegenwoordig is opgegaan in de
''Verenigde -Arabische Lijst”. Al en jaar nadat ze aantrad kwam ze
al uitgebreid in het nieuws, omdat ze aan borod van het Turkse schip
Mavi Marmara , dat ten koste van tien Turkse doden door de
Israelische marine werd geënterd, meevoer met de Gaza Flotilla, die
probeerde de blokkade van Gaza te breken. Er werd schande van
gesproken en er werd – wat het Israelische hooggerechtshof voorkwam -geprobeerd
haar van nieuwe verkiezingen uit te sluiten.
In
2014 werd haar zwaar aangerekend dat ze na de ontvoering van drie
Joodse tienerleerlingen van een yeshiva (religieuze school) in een
nederzetting in een rechtstreeks telefoongesprek met een
radioverslaggever, weigerde de ontvoerders ''terroristen'' te
noemen. ''Het zijn geen terroristen. '' riep ze fel. ''Het zijn
'wanhopige mensen die zich geen raad weten door de bezetting''. Ze
voegde eraan toe dat ze het met hun methodes niet eens was. Maar dit
laatste werd naderhand in de meeste commentaren weggelaten. Voor
straf werd ze door de rechtse meerderheid van de Knesset voor zes
maanden geschorst. Ook werd ze opnieuw van verkiezingen uitgesloten,
wat het hooggerechtshof opnieuw ongedaan maakte.
Een
derde controverse deed zich kortgeleden voor toen ze in een interview
met Al-Risala, een blad met banden met Hamas, klaagde dat Palestijnen
alleen individueel acties ontplooiden om de Aqsa-moskee in Jeruzalem
te beschermen. Volgens haar was een volksopstand nodig. In
Israelische kranten werden daar woorden aan toegevoegd – de
Palestijnen moesten Jeruzalem ''met hun bloed'' beschermen –
waaruit op te maken zou zijn dat ze een gewapende opstand op het oog
had. Premier Netanyahu vroeg om een juridische vervolging. Die er
niet kwam – net zomin als in eerdere gevallen.
Het mag
duidelijk zijn: Zoabi, een frêle, ietwat verlegen vrouw van 46, niet
veel groter dan 1,60 meter, met een kinderlijke stem en een voornaam,
Haneen die ook nog eens ''verlangen'' of 'nostalgie'' betekent, is
een door velen gehaat parlementslid. Ze is niet
bang controversiële acties te ontplooien, houdt zich wel strikt aan
de letter van de wet, maar noemt intussen steeds man en paard. ''Alle
feiten die ik noem kunnen worden gecontroleerd,'' riep ze tijdens
haar optredens in Nederland uit. Maar omdat ze met die feiten heilige
Joodse huisjes niet ontziet, is ze wel steeds het middelpunt van
heftige kritiek. Ook haar Kristallnachtspeech in Amsterdam haalde
weer alle Israelische kranten, met (zie onder meer Yediot Ahronot) de
aantekening dat ze ''Israeli's met nazi's vergeleek''. Waar in Israel
nauwelijks oog voor was, was dat ze intussen wel degelijk een
pleidooi hield voor een vreedzame samenleving van Joden en
Palestijnen met de woorden:
''Wat
van de onderdrukking, vervolging, verdrijving en het vermoorden van
de Joden van Europa zou moeten worden geleerd en begrepen, is dat de
Joodse bevolking van Israel niet een gepriviligieerde positie zou
moeten hebben, maar dat we samen moeten leven op voet van
gelijkheid.''
Onder
vier ogen voegde ze eraan toe dat ze blij en dankbaar was geweest
dat we haar hadden uitgenodigd om in een officiële setting haar
afkeer van van antisemitisme en de Jodenvervolging kenbaar te maken.
''We krijgen die gelegenheid nooit, zeker niet in Israel, maar ook
niet daarbuiten,'' zei ze. En inderdaad, Palestijnen zijn
waarschijnlijk voor veel mensen zo'n beetje het enige volk ter wereld
dat bij een herdenking van Jodenvervolgingen niet welkom is. Wijlen
de schrijver en Midden-Oostenkenner Edward Said had er ook al last van dat hij door
sommigen niet serieus werd genomen toen hij zich onomwonden tegen
antisemitisme keerde,
Ongetwijfeld
is dat ongemakkelijke gevoel omtrent Palestijnen één van de redenen
waarom er vanuit ''officiële'' Joode kringen zo fel op Zoabi's komst
werd gereageerd, met verdachtmakingen dat ze – om het zo maar te
noemen – ''joods-onvriendelijk'' zou zijn of ''terreur'' zou
steunen. Die golf van boze Joodse reacties was ongetwijfeld ook een
belangrijke reden waarom praktisch geen krant in Nederland de moeite
nam haar te interviewen of weer te geven wat ze had gezegd.
Intimidatie werkt. Het is tenslotte best griezelig om je te
encanailleren met iemand die van antisemitisme en terrorisme wordt
beschuldigd.
Gevraagd
of ze zelf niet ook vond dat ze misschien door haar felheid aan die reacties bijdroeg, zei ze twee dingen. Ten eerste dat ze haar
schouders ervoor ophaalde, omdat het niet gaat om hoe ze het zegt,
maar om wàt ze zegt, en dat wat dat betreft ongeveer alles meteen
toch als hetze of als antisemitisch wordt aangemerkt. En ten tweede
dat in Israel alles wat Palestijns is hoe dan ook controversieel
is. ''Van degenen die in 1948 niet waren verjaagd – en dat waren
alleen de allerarmsten en minst ontwikkelden – werd aangenomen dat
ze hun identiteit in de loop der jaren wel zouden vergeten. We werden
daarom – en worden steeds – '''Arabieren'' en niet
“”Palestijnen'' 'genoemd. We leren niet onze eigen geschiedenis.
We worden geacht onderontwikkeld te zijn. Ik leerde op school dat het
feit dat ik op school zat te danken was aan de Joden, omdat die voor
het eerst scholen voor ons hadden gebouwd. We worden geacht niet echt
onszelf te zijn. Daarom wordt elke uiting waaruit een Palestijnse
identiteit spreekt meteen als een provocatie beschouwd.''
Kritische
geluiden die ook werden gehoord waren dat Zoabi geen expliciete
veroordeling van Palestijns geweld had laten horen. Niet erg to the
point, die kritiek, want in haar Kristallnachtspeech had ze
uitdrukkelijk gezegd dat verzet tegen Israelische discriminatie of
tegen de bezetting ''geweldloos en binnen de kaders van het
internationale recht'' diende te zijn. En bij haar twee andere
openbare optredens deed ze hetzelfde.
Tijdens
de eerste van die twee, in CREA, gaf ze een uiteenzetting van de 80
discriminerende wetten waar Palestijnen in Israel mee te maken hebben
– van de mogelijkheid dat een dorp of gemeenschap nieuwe
(Palestijnse) bewoners op grond van de wet mag weigeren (''Stel je
voor dat een commissie van een dorp in Nederland Joden zou mogen
weigeren om er te komen wonen,'' aldus Zoabi) - tot de wet die het
onmogelijk maakt dat een Palestijnse Israeli trouwt met iemand uit de
bezette gebieden of een Palestijn van buiten, en het feit dat de
Israelische politie niet verplicht is opening van zaken te geven over
een arrestatie als er een ''veiligheidsaspect'' in het geding is.
(Zie voor een overzicht van al deze wetten de site van de NGO Adalah). Tijdens dezelfde avond maakte ze duidelijk dat het streven
van haar partij vooral gericht is op het uitbannen van zionistische
voorrechten voor Joden, het ''de-zioniseren'' van de Israelische
samenleving, en het creëren van een democratische samenleving waarin
Joden en Palestijnen gelijkwaardig zijn.
Nog
duidelijker was ze de volgende avond bij de organisatie Emcemo voor
een gehoor van vooral Marokkanen. Daar legde Zoabi in het Arabisch
uit wat de filosofie was van haar partij. Die is gebaseerd op de
bijzondere plaats die de Palestijnen van '48 (de Palestijnen in
Israel die in de periode 1947-49 niet zijn weggejaagd of gevlucht
en hun nazaten) innemen temidden van de totale gemeenschap van
Palestijnen die in drieën is verdeeld: de Palestijnen '48, die van
'67 (Gaza en de Westoever), en de Palestijnen van elders, ook wel de
''Palestijnse diaspora'' genoemd. De Palestijnen van '48 kunnen met
die andere Palestijnen niet of nauwelijks contact hebben – en mogen
dat ook niet. (En dat is één van de redenen , waarom Zoabi zich ook
nauwelijks uitspreekt over de politiek van de Palestijnse Autoriteit
of de PLO, of zoiets als het huidige geweld, dat ze wel veroordeelt,
maar dat volgens haar niet los gezien mag worden van de situatie van
bezetting, landroof, en gebrek aan vrijheid van de Palestijnen van
'67).
Maar
die Palestijnen van '48 mogen dan geïsoleerd zijn van de rest, zo is
de gedachte van de Tajammu', haar partij, ze nemen wel een unieke sleutelpositie
in, doordat ze de enigen zijn die in Israel zelf kunnen ijveren voor
een mentaliteitsverandering, waarbij Israel de voorkeursbehandeling
voor alleen Joden laat vallen en – hopelijk – met andere ogen
leert kijken naar het verleden. En naar wat Israel, zoals Zoabi
zegt, '' in de naam van het zionisme de Palestijnen heeft
aangedaan''. En alleen als dàt gebeurt, als er werkelijk een
mentaliteitsverandering plaatsvindt, wordt een oplossing mogelijk
van het hele Israelisch-Palestijnse probleem,'' zegt ze.
Later,
in de kroeg bij een glas wijn, vertelt ze dat het deze filosofie was
die haar naar de politiek trok, iets wat ze aanvankelijk helemaal
niet van plan was. Als studente in Haifa en later Jeruzalem (ze heeft
een master in communicatiewetenschappen van de Hebreeuwse
Universiteit) volgde ze destijds gefascineerd meerdere lezingen van
de filosoof Azmi Bishara, die een paar jaar later, eind jaren '90 de Tajammu'-partij zou
oprichten. Bishara, was de man wiens gedachtegoed de partij haar
richting gaf. Hijzelf ontvluchtte in 2007 Israel om een rechtszaak
wegens spionage te ontlopen, nadat hij contact had gehad met
Arabieren in het buitenland (dit was zo'n zaak waar de geheime
dossiers van de binnenlandse veiligheidsdient Shin Bet gesloten
bleven en uit ervaring wist Bishara dat verweer van Palestijnen in
zulke zaken kansloos is). Zoabi was toen al lid van de partij.
En sinds 2009 zijn zij en haar collega Jamal Zahalka degenen die
Bishara's denkbeelden over een Israelische maatschappij waarin alle
burgers gelijkwaardig zijn, als zijn opvolgers uitdragen.
Het is
die boodschap volgens haar die de felle reacties oproept. ''Kritiek
op de ongelijkheid van de maatschappij is ook de meest doeltreffende
maatschappijkritiek, in Israel,'' zegt ze nog in de kroeg. ''Bij
kritiek op het vele geweld, is er altijd wel een weerwoord,
bijvoorbeeld dat het om terroristen ging of iets dergelijks. Maar de
kritiek dat Israel geen democratie is, is echt het enige waartegen
ze geen enkel verweer hebben.''
2 opmerkingen:
"de oorlog van 1949-49"
Was dat niet 1948-49 zijn?
Natuurlijk. Is nu veranderd.
Een reactie posten