zondag 9 mei 2010

'PA bouwt met Amerikaans geld Israëlische apartheidswegen'

Een tunnel in aanbouw onder weg nr 60, waarop Israëlische auto's rijden, is straks de enige toegang tot het dorp Battir bij Jeruzalem (22.000 inwoners).  (Foto Badil)

Dit wilde ik al eerder signaleren, maar doordat ik in Frankrijk zat, en bijna geen tijd en mogelijkheden had om te bloggen,  bleef het liggen: een goed artikel van Nadia Hijab en Jesse Rosenfeld in The Nation
over het feit dat er een secundair systeem van wegen wordt aangelegd op de Westoever, dat garandeert dat er een totale apartheid tot stand komt tussen het wegennet dat de Israëli's gebruiken en de wegen voor de plaatselijke Palestijnse bevolking. Het feit op zich dat die wegen worden aangelegd was niet zo nieuw  Het artikel vermeldt dat het UN's Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) in 2009 schatte dat Israël voor dit doel ongeveer 49 kilometer aan alternatieve wegen had aangelegd, plus 43 tunnels en onderdoorgangen Het citeert ook B'Tselem dat schat dat Israël zo'n $44.5 miljoen dollar aan dit systeem had uitgegeven.

Maar wat wel echt nieuw is aan het artikel,  is dat het signaleert dat Israël in 2004 plannen had voorgelegd aan internationale NGO's om te helpen dit systeem verder uit te breiden, die door deze NGO's waren afgewezen (omdat ze pasten in Israëls segregatie-plannen), maar dat - en nu komt het - deze zelfde plannen nu worden uitgevoerd door de Palestijnse Autoriteit met behulp van USAID, het Amerikaanse regeringsinstituut voor ontwikkelingshulp. Volgens ARIJ (the Applied Research Institute of Jerusalem, een Palestijnse organisatie) hebben de PA en USAID intussen 22% van de in 2004 door Israël voorgelegde plannen uitgevoerd. Wat maar weer eens duidelijk maakt - en ik zeg dit zonder een spoor van ironie - wat voor een leuk soort staat de Palestijnen te wachten staat als Salam Fayyad en de PA zoals ze van plan zijn in 2011 de onafhankelijkheid uitroepen. De onafhankelijkheid!, jawel zo noemen ze dat.

Hieronder een citaat uit het artikel dat past bij de foto boven dit stukje, Nidal Hatim, een toneelschrijver uit het dopr Battir ( waar overigens ook Hassan en Ali Abu Nima van de Electronic Intifada vandaan komen)  over hoe hij van en naar zijn dorp moet komen. Het geeft een idee hoe het werkt in de praktijk:
Nidal Hatim, a local playwright, online columnist and activist with the boycott, divestment and sanctions movement (BDS), cannot take the main road from Bethlehem to his home village of Battir, just outside the city. Route 60 is the main highway running north-south through the center of the West Bank. "To go on the highway, we have to go through the checkpoint and turn around," he said. "I have a West Bank Palestinian ID, so I can't go through the checkpoint." Instead, he takes a bumpy side road that is currently being built by the PA with USAID support. The road turns from choppy cement to residential street to dirt and gravel path, weaving around and under the four-lane Route 60, which is now used mostly by Israeli settlers. Passing through a partly completed tunnel, the car stalls for a second on a steep unpaved incline on the edge of an olive grove.
According to a Battir council member Hassan Awaineh, the tunnel will become the only access point connecting the 22,000 residents of Battir and neighboring villages to Bethlehem.
 In het artikel in The Nation ook een handige verwijzing naar Al Badil (hier).

Geen opmerkingen:

Een afdeling van de WZO speelt sleutelrol in Israels nederzettingenprogram

Nederzetting Ofra zou eigenlijk afgebroken moeten worden.  Ik vermoed dat de leden van de Zionistische Wereldorganisatie raar zullen opkijke...