vrijdag 27 augustus 2010

Toneelwereld komt in verzet: geen optredens in nieuw theater Ariel

Het gebouw is nog  niet af, maar op 8 november gaat het open, het Centrum voor de Uitvoerende Kunsten  in de nederzetting Ariel, diep in de Westoever. De zaal heeft 540 stoelen, heeft 11 miljoen dollar gekost (waarvan een niet onbelangrijk deel is betaald door de Amerikaanse pendant van Christenen voor Israel van pastor John Hagee) en de opening wordt verricht met de Israelische bewerking van het stuk 'Piaf' over de Franse zangeres van die naam door het theater van Beersheba.
En dan zullen het Habima Theater, het Nationaal Theater en het theater van Tel Aviv, Cameri, volgen, de laatste met de Kaukasische Kreidekreis van  Berthold Brecht.
Dus nu wordt het nederzettingennet ook cultureel gekoppeld aan de rest van Israel. Ironisch wel dat het stuk van Brecht één van de eerste zal zijn dat daar dan gaat. Het stuk gaat, kort gezegd,  over de juridische afwikkeling van een conflict om land.De blogger Ofri Ilani schreef naar aanleiding daarvan, geciteerd door Noam Sheizaf, van wie ik trouwens ook de meeste andere details van dit verhaal ontleen, het volgende  
 Tot welk niveau van belachelijkheid zullen de hoofden van de culturele sector afdalen (...) we hebben moordenaars gehad die praten over spiritualisme, wapenhandelaars die piano spelen en militaire radiostations die protestliederen draaien (...) maar Brecht inzetten om het kolonistenproject van Ron Nachman (de burgemeester van Ariël) te legitimeren?
 Nu is dat laatste nog niet helemaal zeker. Onmiddellijk nadat
bekend was geworden verklaarde de (Arabische) acteur Youssef  Sweid (linker foto) dat hij zal weigeren in Ariel op te treden (hij speelt in het stuk Trein naar Damascus dat ook in Ariel zou gaan). Hij werd bijgevallen door Rami Heuberger. Binnen korte tijd volgden er meer namen en in Ynet verscheen vrijdag een stuk, ondertekend door 32 acteurs, theatermakers, -schrijvers, en componisten,  waarin afkeer werd uitgesproken voor de beslissing van de theaters om in Ariel te gaan optreden en de acteurs onder hen verklaarden dat zij dat zouden weigeren te spelen. Onder de ondertekenaars waren de toneelschrijvers Joshua Sobol (foto rechts) en Shmuel Hasfari, de hoogleraar theaterkunst aan de universiteit van Tel Aviv Gad Kinar en TV- en theater personality Dror Keren.
In hoeverre daarmee de plannen van de theaters gevaar gaan lopen is nog niet helemaal duidelijk.Als het protest nog verder om zich heen grijpt zal het ook met wat herschikken van rollen waarschijnlijk moeilijk worden. Maar er is ook nog een anti-boycotwet in behandeling in de Knesset die het verbiedt om deel te nemen aan boycots van Israel of de nederzettingen en die een goede kans maakt aangenomen te worden. De  boetes op overtredingen worden dan 30.000 shekel (ruim 8000 euro) per keer en het is de vraag hoeveel mensen daar niet voor door de knieën zouden gaan.

Update zaterdag/zondag: Limor Livnat, de minister van Cultuur en Sport (Likud) heeft zaterdag woedend gereageerd op de boycotters (hun aantal is inmiddels gegroeid tot 53). De theaterdirecties moeten onmiddellijk in actie komen, zei ze, want de dreigt de Israelische samenleving te splijten en maakt een discriminerend onderscheid tussen soorten publiek. Cultuur is een sociale brug en we moeten politiek weghouden uit de sfeer van kunst en cultuur, aldus Livnat. Afgezien van de vraag of dat waar is van die sociale brug, is het aardig van de minister dat zij toegeeft dat er inderdaad een kloof bestaat tussen het publiek aan de ene en aan de andere kant van de groene lijn. Misschien is zou ze zich eens afvragen hoe dat zo gekomen is en welke partij daar vooral de hand in heeft gehad. 

Geen opmerkingen:

Een afdeling van de WZO speelt sleutelrol in Israels nederzettingenprogram

Nederzetting Ofra zou eigenlijk afgebroken moeten worden.  Ik vermoed dat de leden van de Zionistische Wereldorganisatie raar zullen opkijke...