zondag 10 februari 2013

In memoriam Akiva Orr


Vandaag verwijs ik naar de site +972. Daar wordt stilgestaan bij het feit dat Akiva Orr is overleden, mede-oprichter van het kleine linkse, anti-zionistische Israelische Matzpen-partijtje. Matzpen is nooit mijn clubje geweest. Ik was destijds, in de vroege jaren '70, meer een aanhanger van Mapam, en dus een linkse zionist. (Mapam was ooit voor de stichting van een bi-nationale staat). Nog altijd voel ik wel enige sympathie voor Meretz, het partijtje waar de resten van Mapam in zijn opgegaan, maar zionist ben ik al zo'n 30 jaar niet meer. Ik moet bekennen dat ik langzaam en geleidelijk in feite ongeveer daar ben geëindigd waar Orr en zijn kameraden in de jaren zestig al waren. De site +972 brengt een eerbetoon aan Orr, waar ik me dus nu alsnog bij aansluit. Ook staat op +972  de video van de film die Eran Torbiner maakte over Matzpen en over Orr, die ik hierbij (schaamteloos) overneem. Een historisch document. Alleen al de inleiding is het kijken meer dan waard.  

Geen opmerkingen:

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...