vrijdag 11 juni 2010

Vijfenzestig jaar na de bevrijding 24 zetels voor een racistische partij!

Nederland was het West-Europese land waaruit procentueel de meeste Joden zijn weggevoerd in de Tweede Wereldoorlog. Nederland is nooit een erg tolerant land geweest. Nu is het het land waar massaal is gestemd - massaler dan ooit tevoren - op een racistische organisatie, de zogenaamde Partij voor de Vrijheid (het is geen partij maar een kieslijst) van Geert Wilders. De experts hebben zich vergist, schrijft de Süddeutsche Zeitiung.
  Der Rechtspopulist Geert Wilders hat triumphiert. Jeder sechste Niederländer und erschreckend viele Erstwähler stimmten für seine "Partei für die Freiheit".
Een op de zes en 'entschreckend viele Erstwähler'.Dat beloof niet veel goeds voor de toekomst. Inderdaad heeft Wilders ook naar het schijnt schrikbarend gewonnen bij de nepverkiezingen op middelbare scholen. Onze enige hoop ligt erin dat Geert  inderdaad gaat meeregeren en dat we dan LPF-achtige toestanden krijgen met incompente PVV-ministers en geruzie. Hopelijk wordt het inderdaad een coalitie van VVD, PVV, en CDA, mogelijk met gedoogsteun van de SGP-broeders of zoiets, omdat 76 zetels wel een erg smalle basis is voor een kabinet. En hopelijk wordt het een kabinet dat het niet lang houdt, zodat we na twee jaar weer naar de stembus mogen om het ver ote doen.
Maar intussen is het een schande dat dit gebeurt. Ik moet ook zeggen dat ik met enige verbazing de laatste verkiezingsdebatten heb gezien, waar Wilders aan deelnam alsof hij een echte politicus met een fatsoenlijk programma  zou zijn. 'Kunt u mij zeggen, meneer Cohen, waarom u daar gewoon staat in een overhemd en ik hier in een kogelvrij vest?' En dan een antwoord krijgen van Cohen  dat hij dat inderdaad verschrikkelijk vindt. Had Cohen daar niet op zijn minst aan toe kunnen voegen dat - bedreigingen van mensen weliswaar altijd ten diepste af te keuren zijn - maar dat  de manier waarop Wilders de vrijheid van meningsuiting misbruikt om moslims, de islam en de Koran zwart te maken met leugens, verdraaiingen en stemmingmakerij (Fitna is toch wel een duidelijk voorbeeld van een leugenachtige propagandafilm, en beweren dat de Islam geen religie is maar een gewelddadige ideologie is toch ook niet mis) wellicht ook een rol in speelt in dit verhaal? Cohen had er wat mij betreft trouwens ook op mogen wijzen dat zijn familie aan den lijve heeft ondrevondne wat voor gevolgen het kan hebben als partijen en groepen in de samenleving andere groepen discrimineert en niet beoordeelt op daden en gedrag, maar op anders zijn en op het hebben van andere overtuigingen.  Ik denk dat Cohen dat soort dingen ook wel had willen zeggen, maar het electoraal riskant vond. Zoals eigenlijk alle reacties van de andere partijen in de laatste fase op Wilders erg voorbijgingen aan dit aspect van de PVV. Wilders kreeg daardoor de ruimte en een soort schijn van legitimiteit.  Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het in de stemhokjes een rol heeft gespeeld. In iedere geval toen ik het dat hokje stond, want na enige aarzeling heb ik toch maar niet op Cohen, maar op Roemer gestemd (Roemer die het in mijn ogen fantastisch heeft gedaan in de twee maanden).
Enfin, we zullen het moeilijk krijgen de komende paar jaar en nodig zijn op de barricaden. Maar, denkend aan wat de Israëlische schrijver A.B. Yehoshua me ooit een keer zei: wellicht is het een periode die vruchtbaar wordt voor bloggers en literatoren. ''Oorlog is goed voor literatuur,' is wat Yehoshua destijd zei. 'Niet voor mensen natuurlijk, maar wel voor literatuur.'

Geen opmerkingen:

VN-commissie: Israel leverde geen bewijs dat UNRWA-personeel deelnam aan aanval

Bij de Columbia universiteit in New York vond een protest plaats -zie onder (Foto van X)                       Israel heeft geen enkel bewi...