woensdag 2 juni 2010

Een eerbetoon aan Amal Maher

Even iets heel anders.
Het Holland Festival opende dinsdag met 'Een eerbetoon aan Oum Kalthoum'in de vorm van een optreden van de jonge Egyptische Amal Maher begeleid door het orkest, The National Arabic Music Ensemble van de Opera van Cairo, onder leiding van Selim Sahab, een Palestijnse Egyptenaar.
Nu is Oum Kalthoum onbetwist de grootste en beroemdste zangeres van de Arabische wereld geweest. Maar zij is al al 35 jaar dood, dus een eerbetoon aan haar leek me - zelfs voor Nederlandse begrippen - wat aan de late kant. (Hoewel, Heine zei: ''Als de wereld vergaat ga ik naar Nederland,want daar gebeurt alles 50 jaar later.'')
 
Toch gekeken gisteren. En ik moet zeggen: Amal Maher is een openbaring. Ze slaagt erin de liederen van Oum Kalthoum op een heel eigen manier inhoud en een nieuw leven te geven. Ik vond het prachtig. Ook voor het orkest, technisch en muzikaal perfect, niets dan lof. De YouTube opname hieronder doet Maher en het orkest maar ten dele recht - de echte spanning die zij weten op te roepen is maar een klein beetje voelbaar. Het is ook niet het spannendste nummer. Inta Omri was wat mij betreft beter geweest. Maar toch:   .
 

Geen opmerkingen:

VN-commissie: Israel leverde geen bewijs dat UNRWA-personeel deelnam aan aanval

Bij de Columbia universiteit in New York vond een protest plaats -zie onder (Foto van X)                       Israel heeft geen enkel bewi...