donderdag 22 april 2010

Vrijgelaten Palestijnse ex-gedetineerde begint sit-in tegen deportatie naar Gaza

 Ahmed Sabah zit op een blok beton bij de Erez-grensovergang. (Foto Ma'an).

Ahmed Sabah, een inwoner van Tulkarem op de Westoever, is woensdag een sit-in begonnen bij de grensovergang Erez naar de Gaza-strook. Sabah werd woensdag vrijgelaten na een gevangenisstraf van 10 jaar. Zijn familie stond hem op te wachten bij het Thahriyah-checkpoint op de Westoever, maar kreeg tot haar verbazing te horen dat Sabah intussen naar Gaza was gedeporteerd. De deportatie komt enkele dagen nadat Israël twee nieuwe militaire orders heeft uitgevaardigd, waaronder tienduizenden op arbitraire gronden van de Westoever kunnen worden uitgewezen.
Sabah verblijft in een tent bij Erez. 'Ik zie mezelf als de eerste gevangene die naar Gaza is gedeporteerd en ik blijf hier tot ik naar mijn vrouw en mijn familie in Tulkarem  kan,' zei hij donderdag in een gesprek met Ma'an News. Volgens Sabah is Israël van plan meer ex-gevangenen te deporteren en probeert de Palestijnse Autoriteit de Israëlische autoriteiten op andere gedachten te brengen
[Update 21.00 uur: De Israëlische autoriteiten ontkenden echter dat er een nieuwe politiek achter de deportatie zat. Zij stelden dat Sabah een idnetiteitskaart had die was afgegeven in Gaza.
Israël trok donderdagavond ook een maatregel in waarbij de 36-jarige Saber al-Beijari naar Gaza was uitgewezen. Al-Beijari die in het bezit is van een verblijfsvergunning die 15 jaar geleden is afgegeven, woont in Jaffa bij zijn Palestijns-Israëlische vrouw. Hij had zich donderdagmorgen voor een medische behandling in een zieknhuis gemeld, maar daar werd ontdekt dat hij Gaza afkomstig was en hij werd onverwijld naar de grenspost Erez gestuurd. De autoriteiten van Hamas, die bang waren een precedent te scheppen,  weigerden echter hem toe te laten. Later op de dag mocht hij van Israël weer terug naar Jaffa].
Israël liet donderdag ook de voormalige Palestijnse minister van Gevangenen, Wasfi Kabha (foto), vrij. Kabha, een lid van Hamas, was één  van de Palestijnse ministers en parlementariërs die bijna vier  jaar geleden gevangen werden genomen na de gevangenneming door Hamas van de Israëlische korporaal Gilad Shalit. Kabha werd bij één van de checkpoints bij Hebron opgewacht door zijn familie en door dr Aziz al-Dweik, Hamaslid en voorzitter van het Palestijnse parlement. Dweik werd vorig jaar vrijgelaten na een gevangenschap van drie jaar. Van de ongeveer 40 Palestijnse politici die destijds werden opgepakt, zitten er nu nog steeds 14 in administratieve detentie. Dat is een vorm van gevangenschap waaraan geen rechter te pas hoeft te komen en  die eindeloos kan worden verlengd.

4 opmerkingen:

Trees zei

vanochtend is er een tweede palestijnse man naar Gaza gedeporteerd. Zie link
http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=278569

Abu Pessoptimist zei

Attent van je om dat te melden, Trees. Ik had het ook gezien, maar twijfel of die twee zaken echt wel met elkaar te maken hebben. De militaire order geldt voor de Westoever en deze tweede man woonde - met een verblijfsvergunning - in Jaffa. Ik wil nooit te snel conclusies trekken, blijf liever voorzichtig. Wat er dan te melden valt is al erg genoeg.

Trees zei

Waar het mij om gaat maarten is dat Gaza wordt gebruikt voor degene die neit meer gewenst zijn. Ik geloof dat het er in feite neit zoveel toe doet waar men vandaan komt. Gaza is de vuilnisbelt van Israel.
Vanuit mensenrechten perspectief gezien, deze man is 15 jaar getrouwd en mag dus niet verder met zijn familie? En asl hij dus in jaffa woonde, had hij wrsl een Israelische verblijfsvergunning, dus Israelisch resident.De andere man na 10 jaar gevangenis eindelijk vrij, en wordt eruitgesmeten zonder zijn famiie gezien te hebben? Voor mij is het hetzelfde. Sorry maarten
Groet

Abu Pessoptimist zei

Natuurlijk lijkt het op elkaar en is het allebei erg. Alleen snap ik niet goed de achtergrond van dat besluit van die man uit Jaffa. En ik wilde geen twee dingen bij elkaar optellen die misschien niet in dezelfde categorie passen. Ik leerde ooit van een collega-journalist: When in doubt, leave out. En dat vind ik nog steeds een goed devies - de Israel-lobbyisten zijn namelijk met niets zo blij als wanneer je er even naast zit. Maar ik kan me jouw reactie best voorstellen.

ICJ geeft Israel opdracht onmiddellijk voedselkonvooien naar Gaza door te laten

  Het Internationale Hof van Justitie (ICJ) in Den Haag heeft Israel donderdag opgedragen ongehinderd voedsel, water en hulp door te laten n...