De ''Marianne'', één van de vier schepen die in 2015 deelnam.
Terwijl het stijgende aantal doden en
gewonden van de ''Grote Mars van de Terugkeer'' in Gaza ons meer dan
ooit met de neus op de feiten drukken, maken vier schepen zich op
voor een nieuwe Freedom Flotilla naar het belegerde Gaza.
Vier schepen, twee grote uit Oslo en
Göteborg en twee kleinere, varen op 20 mei van Malmö en Kopenhagen
via Duitsland (Kiel en Wilhelmshafen) naar Nederland. De grote hopen
op 1 en 2 juni in Amsterdam te zijn. Daar wacht hen een grootse
ontvangst. De twee kleinere varen binnendoor en worden op 27 en 28
mei ingehaald in Groningen en op 29 mei in Leeuwarden. Op 1 juni zijn
ze er ook bij in Amsterdam, een dag later gaan ze door naar
Rotterdam. (De programma's van de ontvangsten worden nog bekend gemaakt). Na Nederland gaan de grootste twee schepen via Engeland, Frankrijk en
Spanje, naar Italië, waar ze de kleine weer tegen komen. Samen gaan
ze dan verder naar Gaza. Ze hopen er op 25 of 26 juli aan te komen.
Het is alweer een tijdje geleden dat de
Freedom Flotilla een poging deed: in juni 2015 werd één van de
toen eveneens vier boten onderschept met aan boord onder meer de
Tunesische oud president Moncef Marzouqi. Ook dit keer komen de vier
schepen mogelijk niet door de Israelische linies heen. Maar dat wil
niet zeggen dat de Freedom Flotilla dan voor niets is geweest. Het
belangrijkste is om op deze manier aandacht te vragen voor de
hermetische blokkade van Gaza.
Door die blokkade zitten sinds 2007
bijna twee miljoen mensen binnen hekken gevangen op een gebied dat
ongeveer anderhalf keer zo groot is als het eiland Texel. Soms is de
grens naar Egypte even open, maar dat is altijd maar even. Vissers
kunnen bijna nooit verder uitvaren dan zes zeemijl, wat niet genoeg
is voor een behoorlijke vangst. Bovendien wordt er ook dan nog vaak
op hen geschoten. Jongeren in Gaza zijn bijna geen van allen ooit
buiten Gaza geweest. Studies in het buitenland kunnen ze op hun buik
schrijven, studiebeurzen moeten ze meestal laten lopen. Goederen
mogen Gaza wel binnen, maar alle materialen die behalve voor civiele
ook voor militaire doeleinden gebruikt zou kunnen worden, worden
tegengehouden en gerantsoeneerd. Daaronder valt bouwmateriaal als
cement en staal, en alles wat nodig is om machines draaiende of de
infrastructuur op peil te houden. De half verwoeste
elektriciteitscentrale kan hierdoor niet worden gerepareerd. Mede
daardoor is er maar vier uur per dag stroom. Om dezelfde reden
stroomt het rioolwater ongezuiverd naar zee. Het grondwater is door
een te intensief gebruik en door verzilting en vervuiling voor 90
procent ondrinkbaar. Volgens de Verenigde Naties is in 2020 het
gebied onbewoonbaar, maar velen denken dat dat eigenlijk nu al het
geval is.
Ziekenhuizen zijn niet up to date.
Het personeel kan niet voldoende worden geschoold, en er mag geen
geavanceerde apparatuur naar binnen. Bovendien wil de Palestijnse
Autoriteit, door de ruzie met Hamas, niet meer betalen voor
medicijnen en behandelingen. Van de 11.000 bij de Israelische invasie
van 2014 totaal verwoeste huizen zijn er maar1.200 herbouwd, de
meeste andere, beschadigde huizen zijn nooit behoorlijk hersteld.
Veel mensen zijn al jaren dakloos.
Maar dat is niet alles. Door de
jarenlange blokkade en de vernielingen van twee, drie uitgebreide
Israelische militaire acties is de economie verwoest. Meer dan 70%
van de bevolking is intussen afhankelijk van humanitaire hulp, 47% is
''food insecure'' en heeft voedselhulp nodig. De werkloosheid bedraagt
meer dan 40 %, en voor de jongeren is dat zelfs rond de 60%. Gaza
voert nog steeds wel wat uit: in 2017 verlieten gemiddeld 218
vrachtautoladingen per maand het gebied, meer dan een lange periode
daarvoor. Maar nog altijd niet meer dan 21% van het gemiddelde dat
werd gehaald vóór de blokkade werd ingesteld.
Duidelijk is dat zich in Gaza een
humanitaire ramp voltrekt. Een ramp als gevolg van een blokkade die
een schending is van het internationale recht, iets dat de wereld dat
al 11 jaar lang gedoogt. Het wordt tijd dat de diverse regeringen de EU eindelijk eens in actie komen. De huidige demonstraties in het kader van de ''Grote Mars van de Terugkeer'' laten zien dat de
bevolking het helemaal met de situatie heeft gehad en het gevoel heeft niets
meer te verliezen te hebben. Deze Freedom Flotilla is een mooie gelegenheid om hen blijk te geven van
onze steun. Laat de mensen in Gaza niet langer
verkommeren!!
2 opmerkingen:
Domlinks laat zich weer voor de kar van Hamas plaatsen. Enfin, het is te hopen dat een paar torpedo's er voor zorgen dat de vissen en de haaien wat hebben te eten. Zijn wij verlost van die landverraders en handlangers van moordenaars.
Aangezien het geld besteed werd aan terreur is het goed dat de kraan dicht gaat. Wie werkt heeft ook geen tijd meer voor terreur. Overigens zijn die Arabieren moddervet en kunnen wel de nodige kilo's kwijt. Staat op de 8-ste plaats wat vetzucht betreft volgens bosjewikipedia
Meir,
''Moddervet en kunnen wel wat kilo's kwijt''. SSers schreven destijds exact ditzelfde soort teksten over de Häftlinge in hun kampen.
Een reactie posten