vrijdag 14 augustus 2009

Discriminatie in het onderwijs. Racisme?

'Back in business' na de vakantie. Heb in die tussentijd heel wat Franse bibliotheken van binnen gezien in de Basse Normandie, in de omgeving van het huis van E., mijn vriendin, dat ligt ergens tussen Argentan en Alençon. Lastig om niet op je eigen laptopje te kunnen werken, een tantaluskwelling om te ontdekken dat je nog niet zomaar in de Franse 'WiFi' netwerken kan binnendringen via je Nederlandse abonnnement (kunnen jullie daar even wat aan doen KPN?). Lastig ook al die diverse sluitingstijden in verband met vakantie.
Enfin. Terug dus weer en om te beginnen maar een stukje uit Haaretz over de achterstelling van Arabische leerlingen in het Israëlische onderwijs, waarop ik werd geattendeerd door Asaad Abu Khalil, bloggend onder de naam Angry Arab News Service. 'Zionism IS racism,' schreef Assaad. Ik zou dat zo niet geschreven hebben, maar geef hem toch ook niet helemaal ongelijk. Wat het ook is, het is discriminatie van de ernstigste soort:

The Education Ministry's budget for special assistance to students from low socioeconomic backgrounds severely discriminates against Arabs, a new study shows. The average per-student allocation in Arab junior high schools amounts to only 20 percent of the average in Jewish junior highs.

The study, published recently in the journal Megamot by Prof. Sorel Cahan of Hebrew University's School of Education, supports the claims of institutionalized budgetary discrimination that Arab educators have long voiced. On Monday, when the ministry published town-by-town data on what percentage of high school students pass their matriculation exams, most Arab towns were once again at the bottom of the list. A rare exception was Fureidis, where 75.86 percent of students passed - the third highest rate in Israel.

Ordinary classroom hours are allotted to schools on a strictly per-student basis. But the special assistance budget, which totaled NIS 150 million last year, is by nature differential, as its purpose is to give extra assistance to schools with a large proportion of students from low socioeconomic backgrounds. The money goes toward tutoring, enrichment activities and more.

Het verschil in toekenning zit hem dus in de speciale budgetten. Het ministerie van onderwijs zei in een reactie dat ze de budgetten nu al anders verdelen: niet meer eerst een verdeling in zoveel geld voor de Joodse en zoveel voor de Arabische sector maar meer naar sectoren die het het meest nodig hebben. Noe, dat zal wel...
(Voor het hele artikel in Haaretz van 12 augustus klik hier)
.

Geen opmerkingen: