woensdag 24 september 2014

Shana tova

Ik wens mijn Joodse lezers een goed, zoet en een liefst ook wat vreedzamer jaar 5775
שנה טובה
http://www.kesser.org/gallery/kleinman/tashlich.jpg Zalman Kleinman, Tashlich.
(Zalman Kleinman, overleden 1995 in Brooklyn New York, behoorde tot de chassidische gemeenschap).
Tashlich is een ritueel dat uitgevoerd wordt, bij voorkeur bij stromend water, tussen Rosh Hashana (Nieuwjaar) en Yom Kippur (Grote Verzoendag). Gelovige Joden ontdoen zich daarbij symbolisch van hun zonden van het afgelopen jaar. Die worden als het ware in het water geworpen.
In verband met de gebeurtenissen van het afgelopen jaar in Gaza leek tashlich me een toepasselijk thema.

5 opmerkingen:

Joktan Cahen zei

In de haftara van de eerste dag van Rosh Shana wordt over de geboorte van de profeet Samuel gesproken, Samuel I, 1-10.
De vader van Samuel heette Elkana uit Efrat.
Vermoedelijk bezet gebied volgens internationaal recht, of beter Samuel was een kolonist, toch !
De tweede dag hafara is helemaal raak, Jeremia 31, 1-20, behorende bij de bekende Akedath Yitchak idee, " Wederom zul je wijngaarden planten in de bergen van Shomron, daar waar de planters ze eens hebben geplant en ervan genoten hebben."
Jeremia las fundamentalist.

De discussietechniek van Abu ziet er ongeveer als volgt uit.
Hij stelt iets op scherp. Dan wordt er zijn inziens vanuit pro-Israëlische hoek daarop gereageerd, om dan hetzij door hemzelf hetzij door zijn kongsi een dergelijke reactie af te fakkelen.
M.a.w. hoe zit het de Tasjlich van Abu.Hij stelt zich boven een ieder verheven, en dat terwijl de bedoeling van Rosh Shana tot Jom Kippoer is om dieper over zichzelf na te denken.

Abu Pessoptimist zei

Joktan Cahen,
Hebt u wel eens naar het tv-programma ''Andere Tijden'' gekeken''? Daar kunt u zien hoe snel opvattingen en omstandigheden kunnen veranderen. Dat kan al in enkele tientallen jaren, dus al helemaal in 2.000 of meer jaren.
Wat mijn discussietechniek betreft, begrip ik dat u liever zou willen dat ik critici (als ze tenminste ''pro-Israel'' zijn) gelijk geef, maar u zou het natuurlijk ook als een verdienste kunnen zien dat ik iedereen aan het woord laat.

Joktan Cahen zei

Beste Abu,

Je begrijpt het weer eens niet echt. Maar ik vergeef het je.Op het laatste gedeelte ga je niet in.
Je laat trouwens niet iedereen aan het woord. Heb gelezen dat je iemand het woord heb ontnomen omdat hij zich stoorde aan anti-Semieten die je blog vervuilden.

Excuses voor alle typefouten in mijn reactie. Ik moest de shul in Den Haag schoonmaken na shabbath, de kinderen in bed stoppen, afwassen, boterham klaar maken, etc.
Ik kijk niet of nauwelijks TV, alleen naar de nieuwsprogramma's van BBC, ARD/WDR/ZDF, France I en CNN.

Abu Pessoptimist zei

Beste Joktan Cahen,
Het is nog maar de vraag wie wat niet heeft begrepen. U kijkt niet naar Andere Tijden dus wellicht begreep u niet waar ik het over had.
Soms ga ik ergens niet op. Vragen over privé-zaken bijvoorbeeld. En soms ontneem ik mensen het woord. Met name als ze anderen (dan mijzelf) uitschelden of belasteren.
Als u steeds de shul moet schoonmaken wachten u nog zware dagen. Misschien kunnen uw kinderen u de komende weken helpen voor u ze in bed stopt?

Joktan Cahen zei

Beste Abu,

Ik heb drie jonge kinderen van 8, 6 en 4. Indien ze niet naar Joodse les hoeven op zondag helpen zij me in de shul.

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...