zaterdag 14 april 2012

Israel zet luchtvaartmaatschappijen onder druk om bezoekers van Palestijnen te weren

 Internationale activisten planten olijfbomen ergens op de Westoever. De foto is van 2010.

Enkele honderden pro-Palestijnse activisten waren van plan morgen, zondag 15 april, naar Israel te vliegen en van daar door te reizen naar de Westoever in wat wel een 'flytilla'' of een ''Air Flotilla'' wordt genoemd, maar in feite een actie is om solidariteit te tonen met de bezette Palestijnen van de Westoever. De actie heeft officieel 'Welcome Palestine'. De activisten zouden vanuit diverse hoofdsteden naar het vliegveld Ben Gurion vliegen. Vervolgens zouden zij op de Westoever gaan deelnemen aan het bouwen van een Palestijnse school en zouden zij een aantal olijfbomen planten, ter vervanging van de honderdduizenden die sinds de bezetting in 1967 begon zijn gerooid  
Zouden.
Want het is intussen de vraag hoeveel mensen er morgen daadwerkelijk zullen aankomen. Israel heeft namelijk uiterst wakker op deze bedreigende situatie gereageerd en een lijst samengesteld van personen die mogelijk aan de actie meedoen. Vervolgens heeft Israel bij diverse luchtvaartmaatschappijen de passagierslijsten opgevraagd en de maatschappijen meegedeeld dat bepaalde personen  niet tot Israel zullen worden toegelaten en op kosten van de betrokken maatschappijen zullen worden teruggevlogen als ze toch aankomen. Het gevolg is dat Lufthansa enkele tientallen passagiers heeft gëinformeerd dat helaas door omstandigheden buiten de macht van de maatschappij hun reservering is ingetrokken (zonder dat hun de prijs van het ticket overigens wordt terugbetaald). Andere maatschappijen als de goedkope Britse Jet-2 volgden en verwacht dat het er meer zullen zijn.
De Israelische minister van Veiligheid Yitzhak Aharonovitch maakte bovendien dinsdag bekend dat 'met provocateurs die wel aankomen op vastberaden wijze en snel zal worden afgerekend. Als ze aankomen zullen ze worden geïdentificeerd, uit het vliegtuig gehaald, en naar een instelling voor detentie worden gebracht tot ze weer uit Isarel worden teruggevlogen, 'aldus Aharonovitch.
Het is niet voor het eerst dat de actie Welcome Palestine wordt gehouden. In 2010 lukte het ongeveer 100 mensen door de door Israel opgeworpen barrières te komen. Verleden jaar werd dezelfde truc met  de vliegtuigmaatschappijen uitgehaald en werden de overigen zo ongeveer allemaal gedeporteerd. Dit jaar belooft het niet anders af te lopen. Israel laat niet met zich sollen, dat is duidelijk.  
 Niet iedereen is blij met de vastberaden Israelische reactie, die nog een laat zien dat Israel totaal lak heeft aan eventuele Palestijn se rechten, laat staan Palestijnse aspiraties voor onafhankelijkheid (de enige manier om de Westoever binnen te komen., zo moeten wel wel bedenken, gaat via een door Israel bewaakt vliegveld of een grens waar de Israeli's de dienst uitmaken). Gideon Levy de  onverschrokken columnist van Haaretz, noemt het Israelische gedrag paranoïde en wijst op vergelijkbare gebeurtenissen zoals een Spaanse clown die voor Palestijnse kinderen kwam optreden en er evenmin in mocht, of de schrijver Günther Grass die wees op de gevaarlijke Israelische plannen met betrekking tot Iran en die nu persona non grata is. (Hij is niet de enige, denk aan de wetenschapper Norman Finkelstein of aan diverse  deelnemers aan eerdere Flotilla's die papieren moesten tekenen dat ze tien jaar zouden wegblijven voor ze werden gedeporteerd, of aan Noam Chomsky die bij de grens werd teruggestuurd toen hij naar Ramallah wilde). Ik vind het geen paranoia, ik vind dat het veeleer gaat lijken op de dictatoriale fascistische regimes van weleer als van Franco in Spanje, Salazar in Portugal, Pinochet in Chili en noem er nog maar een paar, desnoods uit een nog iets verder verleden. Regimes waar alleen nog maar mensen welkom waren die het de dictatoriaal regerende leiders eens waren. Israel gaat diezelfde kant op.   

(klik op brief voor grotere versie)
PS. Dit is een brief die de activisten in handen krijgen gedrukt voor ze Israel weer uitgevlogen worden. Ik dacht eerst dat de brief was geschreven door de lieden die tegenwoordig de scepter zwaaien op het ministerie van buitenlandse zaken in Jeruzalem. Ik meende er de vlijmscherpe 'humor' in te herkennen van het kaliber van Danny Ayalon, de man die destijds de Turkse ambassadeur de les las, terwijl hijzelf gezeten was op een verhoginkje, en de ambassadeur op een laag bankje, en zonder dat de ambassadeur zelfs maar een glaasje water kreeg aangeboden. Maar het is erger: het is de baas zelf die hiermee nog eens toont hoe 'the Middle East's sole democracy' in toenemende mate alleen en en uitsluitend nog functioneert voor, en in naam van, hele rechtse Joden. De brief werd namelijk opgesteld door het bureau van premier Netanyahu.

22 opmerkingen:

Likoed Nederland zei

Israel heeft een hekel aan relschoppers. Neta als alle andere landen trouwens.

Als die demonstranten echt zich zouden bekommeren om wat er met Arabieren gebeurd, zouden ze richting Damascus vliegen.

Trees zei

Abu, Israel gaat niet dezelfde kant op, ze zij er al lang, al jaren.

Abu Pessoptimist zei

Likoed NL,
U vindt mensen die scholen bouwen en olijfbomen planten voor Palestijnen dus relschoppers. Interessante constatering. In uw ogen zijn Palestijnen dus blijkbaar mensen die geen scholen en olijfbomen verdienen en ook geen bezoek mogen ontvangen. Behoorlijk racistisch, lijkt me, naar helaas wel in lijn met de denkwijze van de partij die u zegt hier in Nederland te vertegenwoordigen.

Jaap Hamburger EAJG zei

‘Likoed NL’: “Israël heeft een hekel aan relschoppers”.

Oh ja? Maar niet aan relschoppende kolonisten.

Jaap Hamburger, EAJG zei

Palestina is, met uitzondering van Gaza, alleen te bereiken via Israël.

Behalve hun burgerlijke, politieke en nationale rechten ontzegt Israël de Palestijnen nu ook het 'recht van overpad'.

Zelfs daarbij klappen de Hollandse Likudniks nog in hun anonieme handjes.

Hoe klein kan je zijn.

Anoniem zei

Opmerkelijk dat de christenen voor Israel ,niet onder de zelfde relschoppers vallen.Zij toeren ook rond en brengen bloembollen aan diverse nederzettingen.Onee,dom van mij,die brengen zij aan de Joodse bevolking,dat is weer anders,
Jose

Gennadi zei

Deze brief krijgen de 'activisten' bij aankomst in Ben-Gurion:

"Dear Activist, we appreciate the fact that Israel is the object you have selected for your humanitarian concerns, because we know that you have had an extensive selection.

You can choose to protest against the Syrian regime of daily atrocities against their own people that claimed thousands of lives.

You can choose to protest against the ruthless suppression bij Iranian regime of all dissents and their support for global terror.

You can choose to protest against the regime of Hamas in the Gaza Strip, where terrorist organizations are committing a double crime against humanity: the shelling of civilians with rockets and hiding behind civilians.

But instead you decided to protest against Israel, the only democracy in the Middle East, where women and men have equal rights, free press is critical on the government, the human rights organizations have the freedom of action, where freedom of religion is not only the declaration and the ethnic minorities do not live in fear.

Therefore, we invite you to begin to solve all REAL problems in the region, and then return to Israel to share your experiences. Have a nice flight."

Translation is not perfect but contain is clear enough.

Alexander zei

Als je vier glazen wijn in de meerderheid van dit soort "activisten" giet veranderen ze in krijsende anti-semieten.
Keurige brief met humor overigens van Bibi :)

Abu Pessoptimist zei

Ja Gennadi, die brief stond al hierboven afgedrukt, zoals je kunt zien. Activisten moeten dus eerst de problemen van Syrië en Iran oplossen voor ze zich met Israel mogen bemoeien van meneer Netanyahu. Je kan je afvragen waarom hij de problemen van Saudi-Arabië, Bahrain, Jemen, Irak, Jordanië, Soedan en Libië er niet bij heeft gezet, of die van Noord-Korea, China, Tibet, Congo, Zimbabwe en nog een paar andere landen, want hij maakt toch wel de indruk dat we pas naar Israel mogen kijken als al het onrecht elders in de wereld uit de weg is geruimd.
Opmerkelijk is ook dat Netanyahu kennelijk denkt dat Gaza een van Israel losstaand probleem is. Maar het alleropmerkelijkst is toch wel dat het probleem dat Israel heeft met de Palestijnen, volgens hem geen REËEL probleem is. Vind je dat nou niet een beetje vreemd, Gennadi?

Abu Pessoptimist zei

Humor is blijkbaar ook maar een heel relatief begrip, Alexander.
Zoals trouwens ook dat beeld van die vier glazen wijn. Verschillende van die activisten zijn joods en hebben dus wellicht de vier-glazen-wijn-test tijdens de Seider van deze laatste Pesach net achter de rug, zonder dat ze, netzomin als ik, ook maar een moment de neiging hebben gevoeld een krijsende antisemiet te worden. Anderzijds lopen er in Israel - (en ook nu op dat vliegveld ben Gurion, kijk naar het stukje hierboven)- heel wat mensen rond die geen enkel glas wijn nodig hebben om zich te gedragen als een hysterische anti-Palestijnse supremacist.

Jacques zei

@’Gennadi’:

Is het niet veelzeggend dat Netanyahu c.s. zich beroepen op de brute, wrede regimes in Syrië en Iran, en op Hamas, om de bezetting, de landroof en de onderdrukking van de Palestijnen te rechtvaardigen?

Het heeft veel weg van het rechtvaardigen van diefstal met geweld, door te roepen: niet bij mij, maar bij moordenaars moet je wezen!

Esther zei

Niemand laat zijn huis vernielen door handlangers van terroristen. Of zou jij je huis overhandigen aan krakers, Abu?

Esther zei

@Jaap Hamburger

Ja, Jaap, die relschoppende kolonisten ken ik. Een paar weken terug was ik in Jeruzalem en zag die 'relschoppende kolonisten' die de Har Habayit 'bestormen'. Gezinnen met kinderen die een bezoek brengen, niets anders. Maar jij gelooft de propaganda en houdt deze zelfs in stand.

Abu Pessoptimist zei

Ach Esther, daar gaan we weer: Palestijnen = krakers. Volgens mensen zoals jij zijn de Palestijnen het enige volk ter wereld dat hun eigen land heeft gekraakt. En als het o het vernielen van huizen (of olijfbomen, of nog veel andere dingen) gaat kunnen ze nog heel wat leren van Israel.

Esther zei

@Abu,

Er wordt door de VN niet eens naar landen als Saoedi-Arabië gekeken. Moties die worden ingediend (als het al wordt gedaan en dan is de verhouding mbt Israël zo scheef dat het lachwekkend wordt)worden niet eens bekeken. De moties staan op de site die ik regelmatig bezoek.

Als je ziet dat de 'klachten' tegen Israël van Iran, Irak, Saoedi-Arabië komen, om een paar landen te noemen, dan denk je toch niet dat dit ook maar een moment serieus genomen dient te worden?
In Iran wordt je als homoseksueel al ter plekke opgehangen, in Saoedi-Arabië moord zelfs de zogenaamde koninklijke familie. Dergelijke moorddadige regimes serieus nemen is zoiets als Tanja Nijmeijer serieus nemen en de FARC.

Abu Pessoptimist zei

Esther, je hoeft me niet te vertellen dat er van alles niet deugt in Saoedi-Arabië of Iran. Zie wat ik daarover schrijf,(meestal op mijn zusterblog). Aleen zie ik niet waarom Israel klachten over zijn mensenrechtenbeleid DUS niet serieus zou hoeven te nemen. Als mijn buurman steelt maakt dat het toch niet minder erg als ik het ook doe? Als mijn buurman een moordenaar is, geeft dat mij toch geen vrijbrief om ook te moorden zolang hij niet eerst gepakt wordt? Als mijn buurman de moordenaar mij aanklaagt omdat ik ook een moordenaar ben, wil dat toch nog niet zeggen dat die klacht DUS op niets is gebaseerd?

Jaap Hamburger, vz. EAJG zei

Dag, ‘Esther’- zonder-achternaam,

ik geloof niet alleen ‘propaganda’, ik geloof zelfs jou! Daar kun je toch geen bezwaar tegen hebben. Ik geloof jou als jij schrijft dat je in Jeruzalem geweest bent, ik geloof jou als jij schrijft dat je kolonistengezinnetjes gezien hebt die een bezoek brachten aan de Har Habayit/Haram Ash-Sharif.

Misschien geloof jij mij ook wel, als ik je vertel dat ik zelf kolonistengezinnetjes heb gezien, in Hebron bijvoorbeeld, die ongelooflijk vreedzaam over de Al-Shuhada straat liepen, dochter achter de kinderwagen, moeder zwanger. Geen Palestijn te bekennen op die straat, dankzij die ongelooflijk vredelievende kolonisten. Zie voor de vredige sfeer daar: http://www.youtube.com/watch?v=CNCJxMX2uAk

Zo heb ik ook kolonisten gezien in de heuvels ten zuiden van Hebron, helemaal geen relschoppers, gewoon ongelooflijk relaxte mannen met een geweer over hun schouder, die helemaal geen acht op mij sloegen.

Ik geloof dus jouw ogen, ik geloof mijn eigen ogen, maar ik geloof soms ook de ogen van anderen, vertegenwoordigers van instellingen zoals OCHA, B’Tselem en het Alternatieve Informatiecentrum. Ik geef toe: daar werken niet alleen kritische, dus linkse, dus erg verkeerde Israëli’s maar nota bene ook buitenlanders en zelfs Palestijnen! Dat kunnen denk ik volgens jou weinig meer dan platte propaganda-instellingen zijn. De EU-vertegenwoordigers dan, in Israël en Palestina. Deugen ook niet natuurlijk, maar echt ‘links’ zijn ze niet.

Die instellingen en die vertegenwoordigers van de EU schrijven wel eens iets over ‘settler violence’ (de vertaling van ‘settler violence’ is ‘kolonistengeweld’). Ik geef je wat linkjes. Daar moet je toch eens kijken, al was het maar om al die propaganda in één keer te ontmaskeren. Lukt je wel.

OCHA http://www.ochaopt.org/documents/ocha_opt_settler_violence_FactSheet_October_2011_english.pdf

B’Tslem
http://www.btselem.org/settler_violence

Alternatieve Informatiecentum Jeruzalem/Ramallah
http://www.alternativenews.org/english/index.php/topics/settlers-violence

EU
“Cover Note” from the EU Heads of Mission in Israeli-occupied Ramallah and an “EU Note on Settler Violence”

Nòg èèn adviesje tot slot: misschien moet je toch de kring van jou bekende kolonisten een ietsiepietsie uitbreiden buiten die gezinnetjes, die zo genoeglijk kuieren naar de Habayit/Haram Ash-Sharif?

Ik hoor van je (of niet, ook goed),‘Esther’-zonder-achternaam!

Jaap Hamburger, Broek in Waterland.

Jaap Hamburger, vz. EAJG zei

Dag, ‘Esther’- zonder-achternaam,

ik geloof niet alleen ‘propaganda’, ik geloof zelfs jou! Daar kun je toch geen bezwaar tegen hebben. Ik geloof jou als jij schrijft dat je in Jeruzalem geweest bent, ik geloof jou als jij schrijft dat je kolonistengezinnetjes gezien hebt die een bezoek brachten aan de Har Habayit/Haram Ash-Sharif.

Misschien geloof jij mij ook wel, als ik je vertel dat ik zelf kolonistengezinnetjes heb gezien, in Hebron bijvoorbeeld, die ongelooflijk vreedzaam over de Al-Shuhada straat liepen, dochter achter de kinderwagen, moeder zwanger. Geen Palestijn te bekennen op die straat, dankzij die ongelooflijk vredelievende kolonisten. Zie voor de vredige sfeer daar: http://www.youtube.com/watch?v=CNCJxMX2uAk

Zo heb ik ook kolonisten gezien in de heuvels ten zuiden van Hebron, helemaal geen relschoppers, gewoon ongelooflijk relaxte mannen met een geweer over hun schouder, die helemaal geen acht op mij sloegen.

Ik geloof dus jouw ogen, ik geloof mijn eigen ogen, maar ik geloof soms ook de ogen van anderen, vertegenwoordigers van instellingen zoals OCHA, B’Tselem en het Alternatieve Informatiecentrum. Ik geef toe: daar werken niet alleen kritische, dus linkse, dus erg verkeerde Israëli’s maar nota bene ook buitenlanders en zelfs Palestijnen! Dat kunnen denk ik volgens jou weinig meer dan platte propaganda-instellingen zijn. De EU-vertegenwoordigers dan, in Israël en Palestina. Deugen ook niet natuurlijk, maar echt ‘links’ zijn ze niet.

Die instellingen en die vertegenwoordigers van de EU schrijven wel eens iets over ‘settler violence’ (de vertaling van ‘settler violence’ is ‘kolonistengeweld’). Ik geef je wat linkjes. Daar moet je toch eens kijken, al was het maar om al die propaganda in één keer te ontmaskeren. Lukt je wel.

OCHA http://www.ochaopt.org/documents/ocha_opt_settler_violence_FactSheet_October_2011_english.pdf

B’Tslem
http://www.btselem.org/settler_violence

Alternatieve Informatiecentum Jeruzalem/Ramallah
http://www.alternativenews.org/english/index.php/topics/settlers-violence

EU
“Cover Note” from the EU Heads of Mission in Israeli-occupied Ramallah and an “EU Note on Settler Violence”

Nòg èèn adviesje tot slot: misschien moet je toch de kring van jou bekende kolonisten een ietsiepietsie uitbreiden buiten die gezinnetjes, die zo genoeglijk kuieren naar de Habayit/Haram Ash-Sharif?

Ik hoor van je (of niet, ook goed),‘Esther’-zonder-achternaam!

Jaap Hamburger, Broek in Waterland.

Likoed Nederland zei

@Abu

U weet ook wel dat iedereen die niet wil relschoppen wel kan reizen, maar deze mensen wilden rel schoppen op het vliegveld. Geen land staat dat toe.

Abu Pessoptimist zei

Ach Likoed Nederland, het is maar wat je relschoppen noemt.Israel hanteert daarvoor een bijzondere definitie. De activisten wilden niet naar Jeruzalem of Tel Aviv maar naar Bethlehem. Dat zeiden ze op de luchthaven. En dat wordt door Israel relschoppen genoemd.

Rechtsuitdeflank zei

@’Likoed NL’

‘Likoed’, houd alsjeblieft je rug recht! Hoezo, ‘relschoppers’? Noem het beestje toch bij de naam!

Wie naar Israël reist met de uitdrukkelijk geuite bedoeling ‘Bethlehem in Palestina’ te bezoeken, en daar onder andere deel te nemen aan het planten van olijfbomen, is een nitwit (Palestina bestaat niet), een bewuste provocateur en een saboteur van de rechtmatige Israëlische aanwezigheid in Judea en Samaria. En het is maar een kleine stap van sabotage naar terrorisme. Er is geen enkel fundamenteel verschil tussen deze luchtreizigers (luchtfietsers is beter) en de gewapende terroristen aan boord van de Mavi Marmera die zonodig naar ‘Gaza’ moesten. Dat geven ze trouwens zelf toe, ze noemen hun tripje een ‘flytilla’, dus dan kan iedereen weten uit welke hoek de wind waait.

Als er in het Midden Oosten zo dringend bomen geplant moeten worden, doe het dan in de Negev, waar het JNF met het aanplanten van naaldbossen tenminste zijn best doet de Bedoeïenen een menswaardig bestaan te verschaffen. Die kunnen immers eindelijk hun kudden opgeven en in de stad gaan wonen. Olijfbomen zijn er in Palestina al veel te veel (nog een geluk dat de pioniers in Judea en Samaria er soms wat weghalen, om ruimte maken voor een fatsoenlijke aanplant, waar wat mee te verdienen valt, zoals dadelpalmen, maar zo’n simpel idee is voor ‘Palestijnen’ al weer te moeilijk; die klampen zich vast aan die olijven alsof ze 2000 jaar geleden leven; verandering is niks voor Arabieren, daarom zullen ze Israël ook nooit aanvaarden). Wat een verschil met onze pioniers, die gebruiken het joodse verleden om de toekomst vorm te geven!

Israël heeft groot gelijk dat het deze pionnen van de terreur niet wil ontvangen, en op de vliegvelden in hun thuislanden tegen laat houden. Het beschermt deze mensen zo tegen zichzelf en bespaart hun een vergeefse reis en een altijd onprettige arrestatie. Kan het netter en humaner? Maar nee, iedereen valt weer eens over Israël heen, alsof het een misdaad heeft gepleegd. Het bewijst maar weer dat het compulsief bevuilen van Israël niets anders is dan verkapt antisemitisme.

En dat noemt Likud NL dan ‘relschoppers’.

Wekelingen!

Abu Pessoptimist zei

Rechtsuitdeflank, u bent iets te laat. Deze reactie was goed geweest met Poeriem, als iedereen iedereen voor de gek mag houden, ook zichzelf. Als ik eraan denk zal ik u volgend jaar tegen de tijd van Poeriem antwoorden - in vergelijkbare stijl.
Tot die tijd zal ik aan u denken als het eerste echte, werkelijk 100% onvervalste fascistische geluid dat ik heb mogen begroeten, hier op dit blog.

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...