donderdag 26 april 2012

Politie in Tel Aviv verhindert Nakba-herdenking van Israelische activisten

Lid van Zochrot wordt opgepakt terwijl hij de namen van verdwenen Palestijnse dorpen opleest.

Een nieuw teken aan de wand dat aangeeft hoe het klimaat in Israel snel verslechtert. Een herdenking van de organisatie Zochrot op Yom Haatsmaut (Onafhankelijkheidsdag) in Israel, werd woensdag door de politie verstoord. Zochrot (de naam betekent herinneringen, herdenkingen) is een beetje een buitenbeentje in Israel. De organisatie probeert de herinnering levend te houden aan de ongeveer 530 dorpen die rond 1948 in wat Israel de Onafhankelijkheidsoorlog noemt, met de grond gelijk zijn gemaakt. Volgens Zochrot is begrip voor wat de Nakba voor de Palestijnen heeft betekend noodzakelijk om tot vrede en verzoening te komen.
De organisatie houdt onder meer excursies naar plaatsen die nu vaak door bossen, parken of  kibbutsim aan het oog worden onttrokken .
Wat Zochrot ook doet is jaarlijks op Onafhankelijkheidsdag, de verjaardag van Israel, een kleine ceremonie houden waarbij onder meer de namen van verdwenen Palestijnse dorpen worden voorgelezen. Zochrot doet dat al zeven jaar. Maar dit jaar werd de organisatie - voor het eerst - verrast, doordat er een politiekordon bleek te zijn gelegd bij het kantoor van de vereniging in de Ibn Gabirol-staat in Tel Aviv, waar de leden van Zochrot  zich hadden verzameld, om hen te verhinderen naar het Rabin-plein te gaan voor de herdenking. Dat gebeurde onder het motto dat zij dreigden 'de orde te verstoren'. Zochrot hield de ceremonie toen maar buiten voor het kantoor, terwijl tientallen activisten die per telefoon en Twitter waren gealarmeerd toestroomden. Er volgde een confrontatie en verscheidene activisten werden opgepakt. 
Belegerd achter de dranghekken.

39 opmerkingen:

trees zei

Net als je denkt dat de zionisten erg zijn zie je dit:

http://www.youtube.com/watch?v=65eZrWu8BBQ&list=FLjYnU7IycXsaUZgp1so-fFA&index=2&feature=plpp_video&skipcontrinter=1

En dan begrijp je weer waarom de Israelieten een beetje argwanend zijn tav de moslims.

Abu Pessoptimist zei

Ha trees met een kleine t,
De Israelieten?? Nou niet alle Israelieten, hoor. Maar misschien bedoel je de Israeli's. Die doen nooit zulke dingen. Die gebruiken daar liever vanuit vliegtuigen afgeworpen bommen voor. Veel cleaner.
Hoe weet je trouwens dat deze video authentiek is? Ik heb zo mijn twijfels, nadat ik al enkele tientallen dubieuze video's over vermeende Syrische wreedheden heb zien langskomen, waarvan absoluut niet vaststaat dat ze niet zijn vervalst door bepaalde groepen die er een belang bij hebben Assad nog wreder en rücksichtloser voor te stellen dan hij zonder meer al is. Er zijn nu eenmaal groepen (en landen) die niets liever willen dan een buitenlandse interventie uitlokken in Syrië.

trees zei

Het is vrijwel zeker authentiek , het komt overeen met de normen en waarden zoals die al eeuwen in de moslimarabische wereld gekoesterd worden. Dat het aanhangers van Assad zijn? het kan net zo goed anderom zijn. Een ding is zeker, dit soort barbarijen doen de Israeliers niet.

Verder is het wel erg makkelijk om continu de bronnen verdacht te maken, Abu, als je daar geen enkele aanleiding voor hebt. Kijk je ook zo kritisch naar je eigen bronnen, ik heb zo mijn twijfels.

Abu Pessoptimist zei

trees, Je mag geloven wat je wilt, maar ik ben niet de enige journalist die huiverig is geworden voor dit soort dingen uit de koker van het anti-Assadkamp. En ja, ik kijk net zo kritisch naar al mijn eigen bronnen. (Je bent uitgenodigd om aan te tonen dat ze niet kloppen als je dat kunt).
Verder maak ik je er graag op attent dat meer dan de helft van de Israelische bevolking afkomstig is uit wat jij de 'moslimarabische wereld' noemt. Ik zou me wel twee keer bedenken voordat ik daar van die generaliserende, racistische opmerkingen over zou maken.

trees zei

Maar kun jij dan aantonen dat dit filmpje vals is?

Enfin , als we even kijken naar de Arabische Lente, waar de israeliers en het westen zich wijselijk buiten houden zien we o.a. de volgende verworvenheden.

- Blonde Westerse journalisten bepotelen en verkrachten
- Christen vervolgingen weer orde van de dag
- Leeftijdsgrens voor huwbare meisjes verlaagt naar 14
- veelwijverij
- Sharia ingevoerd
- Seks met dode echtgenotes voortaan legaal

Beetje overdreven maar het geeft wel de grote lijn aan.

Abu Pessoptimist zei

trees, Ik zou dit filmpje nooit op mijn blog zetten, zoals ik ook veel andere filmpjes nooit heb gebruikt en niet meer afga op Al-Jazeera of Al-Arabiyya. Waarom niet? Omdat ik al langer ernstig twijfel aan de Syrië- berichtgeving van die Qatarese/Saoedische media en de authenticiteit van wat ze brengen. Het is ook bevestigd dat ze manipuleren (o.a. in de Guardian). Van collega's van UPI leerde ik vroeger: 'if in doubt, leave out'. Lijkt me nog steeds een goede regel. Jij gelooft in dat filmpje, toon jij maar aan dat het niet zoals veel andere een vervalsing is.

'Beetje overdreven maar het geeft wel de grote lijn aan,' schrijf je verder.
Bij het eerste deel van die zin sluit ik me van harte aan.

trees zei

Ach , het is in de moslimarabische wereld ook redelijk normaal om vrouwen half in te graven en ze vervolgens te stenigen, daar zijn talloze filmpjes, ooggetuigen verslagen etc van. Deze barbarij is volstrekt in het verlengde van levend begraven praktijken, dus ik geloof wel dat het filmpje authentiek is.

Ik zie trouwens dat al meer media er melding van maken, hoewel deze media in jullie ogen waarschijnlijk zeer verdacht zijn.

Abu Pessoptimist zei

Sommige media zijn inderdaad heel verdacht, vooral als het over Israel, Arabieren en moslims gaat.
Sommige leveranciers van commentaar wekken trouwens ook argwaan. Zo valt het op dat trees - ook al qua vasthoudendheid - sprekend op Likoed NL lijkt.
Ik vind deze discussie zo wel genoeg. Als je nog iets wilt zeggen over het verhinderen van de actie van Zochrot (want daar gaat het stukje hierboven dus over en niet over Syrië) ben je welkom. Zo niet dan zet ik er een punt achter.

Elisabeth zei

Waarop plaats je die rare reacties van trees toch? Zelfs de eerste ("dan begrijp je weer waarom de Israelieten een beetje argwanend zijn tav de moslims") heeft toch niets met Zochrot te maken? Laat staan de rest.

Abu Pessoptimist zei

Goeie vraag, Elisabeth. Ik zal eens nadenken over het antwoord.

Anoniem zei

Als ik het zo lees, neemt trees alle informatie zonder filter tot zich, ze voert stenigen aan, terwijl al lang is aangetoond, dat het een leugen is. En als ze het hebben over vervolging van Christenen, nou ga dan het verhaal op de volgende link eens lezen, een verhaal, dat zeer zeker op waarheid berust, komt van de Amerikaanse zender CBS News:

http://stopzionism.com/index.html

Gennadi zei

Abu, waarom twijfelt jij altijd aan alles wat Arabieren in de slechte licht brengt maar nooit, en dan echt nooit, aan alles wat anti-Israelisch is?

Anoniem zei

Broodje aap verhaal, seks met dode vrouw is legaal. Staat op internet, iets om de islamitische wereld nog zwarter te maken. Gek hoor dat trees in die broodjes geloofd.Geloofd ze wel dat vele beschaafde landen allerlei technieken verkopen aan dictators om hun bevolking af te luisteren etc.
gr. jose

Abu Pessoptimist zei

Beste Gennadi,
ik schrijf geregeld over wat er niet deugt in Arabieren-land. Ongeveer dagelijks. Veruit het meeste daarvan staat op mijn engelstalige zusterblog. Maar ik ben wel voorzichtig met mijn bronnen. Dat geldt ook voor wat ik over Israel schrijf.(Weerleg maar wat ik schrijf, als je kunt). En wat ik over Israel schrijf - dat moet ik er nog wel even bij zeggen, is niet anti-Israelisch. Ik lever kritiek, met name op de vele manieren waarop Israel handelt in strijd met het internationaal recht en de mensenrechten, mede omdat dat ook op den duur gevaarlijke consequenties heeft voor Israel zelf en voor Joden elders in de wereld zoals ik zelf, die met Israel worden geïdentificeerd.

Abu Pessoptimist zei

José,
Ik ben bang dat het verhaal over seks met de dode echtgenote geen boordje aap-verhaal is. Er gebeuren rare dingen in Egypte op dit moment. Acteurs worden veroordeeld en onmiddellijk daarop wordt de zaak van tafel geveegd. Er worden wetten aangenomen die politici uit de tijd van Mubarak diskwalificeren en vervolgens mag zijn laatste premier toch meedoen aan de presidentsverkiezingen. En intussen is er totale onduidelijkheid over de samenstelling van de raad die een nieuwe grondwet moet schrijven. (Lees o.a. mijn andere blog). Verwarring alom. Het verhaal van de 'afscheidsseks' kan er nog wel bij.

Anoniem zei

He Martin en Elisabeth,

Elisabeth heeft zeker gelijk over de stukjes van trees.

Toch wil ik hier wel een kanttekening plaatsen.
Die reacties van Aart Liberty zijn vaak ook niet bepaalt genuanceerd.

Persoonlijk krijg ik de rillingen van de man en zijn reacties+referentie artikelen die hij aanvoert.
Deze zijn vaak van een hoog "complot theorie" gehalte.

Nee Aart, niet alles in de wereld heeft met Israël of de joden te maken.
Het meeste zelfs helemaal niet.

Gert

Abu Pessoptimist zei

Gert (en Elisabeth),
Jullie hebben gelijk, ik moet kieskeuriger zijn. Ik houd soms wel dingen tegen, maar tegelijkertijd haat ik censuur en wil ik er niet van beschuldigd worden discussie uit de weg te gaan. Maar zo'n trees levert dus wel steeds off topic reacties en daar moet maar een eind aan komen. Wat Aart L. betreft, hij houdt er vreemde denkbeelden op na, maar die staan op zijn eigen blog. Hier zal je ze niet vinden.

Elisabeth zei

Nog even voor trees met de kleine t: Het seks na de dood verhaal is wel degelijk onzin. In de wereld geholpen door de Daily Mail.

Sarah Carr die werkt voor het Egyptian Initiative for Personal Rights, dat zich bezighoudt met vrouwenrechten en de problematiek rond seksueel misbruik in Egypte zegt dat het wetsvoorstel niet bestaat. "Hoewel ik de Daily Mail waardeer voor het dagelijks afstruinen van het internet naar nieuwsfeiten die het beeld bevestigen dat moslims boekverbrandende, necrofiele, tulbanddragende maniakken zijn", zegt Carr.

Vaarwel trees met de kleine t.

Abu Pessoptimist zei

Ik buig het hoofd. Ik had gezien dat de eerste bron van seks met dode vrouw een columnist van Al Ahram was en gedacht dat het dus wel waar zou zijn. Niet dus.

Heleen zei

Abu, ik heb met je te doen sinds er niet meer op Anja's blog te reageren valt.
Ik hoop dat je nog héél lang met dit blog door mag gaan dus: Wees zuinig op je energie, zou ik zeggen en gooi al niet nonsense-reakties eraf.

Heleen

Anoniem zei

He Martin,

Bovenstaande laat zien dat oftopic discussiëren soms ook zijn goede kanten heeft.
Mijn reactie was dan ook vooral bedoelt voor Aart L.
Laat ik het erop houden dat ik de man zijn overfocus niet snap en me hier een beetje aan irriteer.

Ik vraag je zeker niet om te censureren !
Zo lang er niet word gescholden moet het op zich kunnen denk ik.

Gert

bert zei

Abu,

Complimenten hoor voor je weblogs en alles wat je voor ons doet.
Een heleboel informatie over Israel en de Arabische wereld die we in de Hollandse pers niet krijgen maak je voor velen bereikbaar.
Natuurlijk heb je ook mensen als volgers die de berichten van jou niet pruimen en krijg je hun reacties. Zit daar maar niet overin. Doe ermee wat je goed lijkt, je goedbedoelende lezers weten best het kaf van het koren te scheiden.
Succes verders en nogmaals mijn dank.

bert

Anoniem zei

dank je voor je onderzoek Elisabeth, mijn lieve arabische man (ja ze bestaan trees) die momenteel reist,had me ter ondersteuning al een paar spotprenten gestuurd over het gewraakte onderwerp, maar wij wisten nog niet dat het verhaal onzin was, en Abu bedankt voor je artikelen en je opinies ik vind het erg waardevol.groet Daniella, Cairo

Anoniem zei

dank je voor je onderzoek Elisabeth, mijn lieve arabische man (ja ze bestaan trees) die momenteel reist,had me ter ondersteuning al een paar spotprenten gestuurd over het gewraakte onderwerp, maar wij wisten nog niet dat het verhaal onzin was, en Abu bedankt voor je artikelen en je opinies ik vind het erg waardevol.groet Daniella, Cairo

Elisabeth zei

Nou, het bericht dat het 'sex na de dood' verhaal onzin is zingt nu ook weer rond op het net, en sommige commentaren daarop maakten dat ik mijn koffie uitproestte, zoals de volgende: "Klaagt ze na al die jaren eindelijk eens een keer niet over hoofdpijn, mag het WEER niet..."

Anoniem zei

Wat Aart L. betreft, hij houdt er vreemde denkbeelden op na, maar die staan op zijn eigen blog. Hier zal je ze niet vinden.

Ik ben benieuwd, wat die vreemde denkbeelden zijn en als ik wat op mijn website zet, die alleen maar artikelen produceert, gebaseerd op linken, dan zit ik vrijwel altijd dicht bij de waarheid, vandaar dat Zionistische joden nu voor de 2e keer erin geslaagd zijn mijn website te verwijderen. Maar hij is weer terug.

Esther zei

Zochrot ondersteund de terroristische Free Gaza-beweging en IHH, herbergt leden van PACBI die terroristen vereert, is voor een boycot van Israël, verkondigt de onzin die Nakba heet.

Bijzonder om haat en geweld vrede en verzoening te noemen.

Abu Pessoptimist zei

Ook vrij bijzonder om de Nakba onzin te noemen.

Esther zei

Nakba is een leugen, een verzinsel waarin Israëlhaters geloven om zo hun eigen agenda, de vernietiging van Israël te kunnen bewerkstelligen.

Abu Pessoptimist zei

Natuurlijk: Een land zonder volk voor een volk zonder land en Palestijnen bestaan niet. Geloof je ook nog steeds in Sinterklaas, Esther?

Feng zei

Halo Abu,
Hoe kunnen volwassen mensen dat verhaal over 'een land zonder volk... etc' geloven, terwijl alle feiten dat weerspreken.
Is dit een ultieme vorm van mindcontrole of is dit kwade opzet?

Feng zei

Hallo Abu,
Is het normaal dat, mij in het vorig mailtje werd gevraagd, om mijn telefoonnummer te geven aan iets van google omdat ik anders mijn password zou vergeten?
Of heb je anderen daarover gehoord?
Thanx, Chsang

Jaap Hamburger zei

Beste Abu,

het valt op dat veel vertegenwoordigers van de Israëllobby anoniem, of op z'n best met een gefingeerde (?) voornaam op je blog verschijnen, en niet alleen op het jouwe, maar overal waar wordt gereageerd. Advocaten van kwade zaken zijn het, de tresen en de Gennadi's, net als Aart Liberty dat is, op ander gebied.

Als je nu eens in het format om te reageren de eenvoudige verplichting opneemt dat iedereen die reageert voor- en achternaam vermeldt, en woonplaats, zoals volkomen gebruikelijk is bij bijv. het opgeven van een bestelling of het tekenen van een petitie?

Dan scheid je daarmee al aardig wat kaf van koren. De dapperheid van de meeste van deze lieden houdt gelijke tred met de degelijkheid en betrouwbaarheid van wat zij naar voren brengen, dwz. hoe makkelijker een off-topicje geïntroduceerd of een linkje naar youtube erin geslingerd, een meninkje van elders overgeschreven, lucht gegeven aan een bedompt wereldbeeld, honderd- of duizendmiljoen mensen in twee regels over één kam geschoren of iets beweerd over een land dat zij op de atlas niet kunnen aanwijzen, des te liever kiezen zij een schuilnaampje waarachter zij zich een hele Piet wanen.

Jaap Hamburger, Broek in Waterland.

Trees zei

Naqba is een verzinsel door Israel haters. Zochrot steunt terroristen, en ga zo nog maar even door. Zijn al die miljoenen Palestijnen ook een verzinsel Esther? Zijn de feiten van 1948 ook een verzinsel? Gekker moet je het niet maken. Je kan proberen het goed te praten, maar net doen of het nooit gebeurd is, is dom.
want de feiten vertellen iets anders.

En Zochrot wil die feiten alleen maar vertellen, en doen dat nog goed ook. Makkelijk om alles wat kritisch is maar gelijk terrorist te noemen. En makkelijk om niet inhoudelijk op de dingen in te gaan. uiteindelijk gaat dat toch tegen je werken. Want deze argumenten van "palestijnen bestaan niet" zijn allang achterhaald.

Abu Pessoptimist zei

Jaap Hamburger,
Blogspot (van Google) geeft niet de mogelijkheden die jij noemt. Dat is een probleem waar ik (nog) geen oplossing voor heb.

Feng, Ik weet niet hoe dat zit met Google en telefoonnummers en zo, maar ik ben zelf ook wel eens in hun google-systeem verdwaald. (Al is het nog heilig vergeleken bij Facebook).

En hoe dat zit met Nakba-ontkenners? Ik denk dat het zoiets is als holocaust-ontkenning, maar dan omgekeerd. Holocaust-ontkenning is iets voor mensen die niet van Joden houden en alles wat met ze te maken heeft het liefst wegdenken. En zo is Nakba- ontkenning iets van mensen die Palestijnen haten en het Israelisch-Palestijnse conflict willen oplossen door de Palestijnen weg te denken. Het is allebei even onhygiënisch en onzinnig.

Esther zei

@Abu 28 april 2012 20:26

Ik geloof niet in Sinterklaas maar jij wel degelijk in je 'Palestijnen' die nu wanhopig alles in het werk stellen om toch maar te kunnen aantonen dat zij van Egypte afkomstig zijn.

Abu Pessoptimist zei

Van Egypte??? Je bent niet lekker, houd toch op met die onzin.

Gennadi zei

De feiten vertellen ons dat de aantal Joodse vluchtelingen, die uit de arabiesche landen verdreven waren, velen malen groter is dan de aantal Arabieren, die, grotendeels naar aanleiding van arabiesche propaganda, uit toenmalige Palestina gevlucht waren. Of zien jullie allen 'de feiten' die jullie willen zien? Lekker makkelijk.

Abu Pessoptimist zei

Gennadi, ik geef de voorkeur aan feiten die kloppen, niet aan ''feiten'' zoals de Israelische regering zou willen dat ik ze weergeef. Wat jij hier beweert over het verdrijven van Joden uit Arabische landen is grotendeels ongenuanceerde propaganda. Ik zal er nog wel eens een blogpost aan wijden, want je hier tegenspreken aan de hand van de geschiedenis, land voor land, kost teveel ruimte. Maar je zou me een plezier doen door een bron te noemen. Of heb je geen bron?
En wat het verdrijven van die ''Arabieren'' (waarom niet gewoon Palestijnen?) uit Palestina betreft: er zijn zo'n 530 dorpen met de grond gelijk gemaakt en de huizen in hele stadswijken zijn van eigenaar verwisseld. De inwoners, mensen die volgens jou 'grotendeels naar aanleiding van arabiesche propaganda' gevlucht zijn (maar in werkelijkheid grotendeels zijn verdreven - lees Benny Morris), hebben - in strijd met VN-resoluties - nooit mogen terugkeren. Voor het uiteindelijke resultaat is dat nog belangrijker dan die verdrijving zelf. Maar misschien vind je dat ook 'arabiesche propaganda'. In welk geval ik je er dan toch op moet wijzen dat bijna alle Midden-Oosten experts ter wereld dan volgens jou tot de categorie 'arabiesche propagandisten' moeten worden gerekend, want hier zijn de geleerden het met elkaar vrij aardig over eens. Wie van ons wil er eigenlijk niet de feiten onder ogen zien?

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...