Anja Meulenbelt tijdens de presentatie van ''Kwart over Gaza''
Het jongste boek van Anja Meulenbelt Kwart over Gaza
gaat over Gaza maar nog veel meer ‘over zionisme, antisemitisme en
islamofobie’, zoals de ondertitel vermeldt. Het gaat meer over de wereld
die toekijkt terwijl Gaza wordt vernietigd en haar bewoners de zee in
worden gedreven, en het gaat vooral over een discussie die zo zelden een
echte discussie mag heten.
Meulenbelt schreef eerder uitvoerig over Palestina en Israël, onder andere het in 2000 verschenen boekHet beroofde land,
en ze komt al twintig jaar zeer regelmatig in Gaza. Maar toen ze na de
laatste oorlog van Israël tegen Gaza in de zomer van vorig jaar Gaza
weer bezocht zag ze dat er iets fundamenteel was veranderd. Gaza was
weer, net als in 2008, in puin geschoten en de schade was nu nog veel
groter. Het herstel zou decennia duren en vele miljarden kosten, maar de
grote verandering was, zo constateert Meulenbelt, dat de hoop was
verdwenen. Wat er weer opgebouwd wordt, zal bij een volgende oorlog weer
worden vernield. Na deze derde oorlog zal een vierde komen en een
vijfde... Gaza wordt willens en wetens verwoest en de westerse wereld
kijkt toe en doet niets. Het is niet langer vijf voor twaalf, het is
kwart over.
De wereld kijkt toe en doet niets. Dat geldt ook
voor vele andere situaties, maar nergens zo lang en daarmee zo
schrijnend als in Palestina. Sinds 1948, en eigenlijk al langer, vinden
daar systematische etnische zuiveringen plaats en wordt de
bevolkingsgroep die er al generaties woont verdreven en als tweederangs
burgers behandeld. Terwijl elders na de tweede wereldoorlog een einde
kwam aan koloniaal beheer en uiteindelijk ook in Zuid Afrika het
apartheidsregime ten val kwam werd in het voormalige mandaatgebied
Palestina een nieuwe apartheidsstaat opgebouwd. En de wereld, en met
name de VS en Europa, keek niet alleen toe, maar gaven en geven ruime
steun aan dit project.
Die opstelling van de westerse wereld heeft er
natuurlijk alles mee te maken dat Israël, niet zo maar een koloniale
onderneming is, maar een koloniale vestiging van overlevenden van de
Holocaust, van een schamel deel van Europese joden die aan Hitlers
moordmachine waren ontkomen. En daarmee is de discussie over Israël en
over de Palestijnen een onlosmakelijk onderdeel van de discussie over
antisemitisme, zionisme, en in toenemende mate ook islamofobie.
Meulenbelt heeft - en dat zal niemand verbazen -
duidelijke standpunten in deze discussie, maar ze heeft en geeft ook
argumenten, doordachte en onderbouwde argumenten. Afkomstig uit een
familie met een verleden in het verzet en steun aan joden in de oorlog
was ze tot halverwege de jaren negentig, zoals ze dat zelf omschrijft,
een PEP (Progressive Except for Palestine.) In 1993 werd ze door het
Palestina Komitee gevraagd om als ‘femvip’, een boek met verhalen over
Palestijnse vrouwen in ontvangst te nemen. Nadat ze zich ervan vergewist
had dat het echt niet antisemitisch was accepteerde ze de uitnodiging
en kwam zoals ze dat omschrijft voor het eerst in contact met een echte
levende Palestijn, Leila Shahid die de PLO vertegenwoordigde in
Nederland. Ze ging lezen over Israël en de Palestijnen en toen Artsen
zonder grenzen haar vroeg om voor hun een reis te maken naar een van de
landen waar ze actief waren koos ze voor Palestina.
Dat was een schokkende ervaring waarover ze verslag deed in het boek Dagen in Gaza
en sindsdien nam de kwestie Palestina/Israël bezit van haar, zoals ze
dat uitdrukt. De vraag ‘Wat is daar mis gegaan’, liet haar niet meer
los. En het antwoord dat ze nu op die vraag geeft is: 'dat het al
misging toen de zionistische beweging besloot dat er maar één land in
aanmerking kwam voor een joodse staat: Palestina. Wat de redding moest
zijn voor de joden was een ramp voor de mensen die er al woonden.' En vormt verre van een veilig huis voor haar joodse inwoners.
Het boek is opgedragen aan de vorig jaar op 90
jarige leeftijd overleden joodse vioolbouwer, violist, schrijver,
Auschwitz-overlevende en felle antizionist Hajo Meyer. Net als hij – en
iedereen die een zinvolle bijdrage aan de discussie over zionisme en
antisemitisme levert – maakt zij een scherp onderscheid tussen joden en
zionisten, tussen antisemitisme en antizionisme. En een belangrijk punt
in haar boek is dat velen, met namen mensen die achter Israël staan,
weigeren om dat onderscheid te maken en kritiek op Israël, of op het
zionisme met graagte wegzetten als antisemitisme.
Zionisme
Meulenbelt gaat in op het zionisme zoals dat aan
het eind van de negentiende eeuw werd ontwikkeld door Theodor Herzl. Ze
constateert dat Herzl ervan uitging 'dat het onvermijdelijk was dat overal waar joden zich zouden vestigen meteen ook het antisemitisme de kop op zou steken.” En ze merkt op: 'dat
zionisten en antisemieten ooit deels dezelfde ideologische
uitgangspunten hanteerden: de idee dat er zoiets was als ‘ras’ en dat
die rassen beter ‘zuiver’ konden blijven.' En ze voegt daar aan toe. 'De geschiedenis ging verder en we weten waar dat uitgangspunt naartoe leidde: de gaskamers'
Ze wijst erop dat op basis van die raciale logica
Israël door zionisten gezien wordt als het land van alle joden in de
wereld, en niet van haar feitelijke inwoners. Ze stelt dat het 'allang niet meer gaat over het bestaansrecht van Israël, maar over de bestaanswijze.
Dat wil zeggen dat Israël miljoenen Palestijnen niet als tweederangs
burgers kan blijven behandelen , alleen omdat ze niet-joods zijn. Dat
niet langer beweerd zou moeten worden dat Israël het land is van alle
joden, maar het land van alle mensen die er wonen. En ja, daarmee zou
een einde komen aan het zionisme.'
Persoonlijk zou ik een dergelijke ontwikkeling niet
als een verandering van de bestaanswijze van Israël omschrijven, maar
als de vervanging van het zionistische Israël door een seculiere en
democratische staat. Ik kan me ook niet voorstellen dat veel Palestijnen
akkoord zouden gaan met de naam Israël voor een dergelijke staat. Maar
uiteindelijk is dat een semantische kwestie.
Antisemitisme
Zowel de oorsprong als het gebruik van
antisemitisme komen uitvoerig aan bod. Meulenbelt laat zien hoe diep de
wortels van het Europese antisemitisme zijn en de verschillende vormen
die het in de loop van de Europese geschiedenis heeft aangenomen. Ze
wijst de opvatting dat er altijd overal waar joden zijn van
antisemitisme sprake zal zijn van de hand en wijst erop dat hier in
Europa, maar ook in de VS het klassieke antisemitisme waarbij joden op
allerlei vlakken achtergesteld werden nauwelijks meer bestaat en het
bijvoorbeeld volstrekt normaal is dat joden belangrijke functies
uitoefenen.
Toch is er volgens sommigen het afgelopen decennium
juist in Europa en de VS van een enorme toename van het antisemitisme
sprake. Alleen richt dit nieuwe antisemitisme zich niet op individuele
joden maar op de joodse staat, in de vorm van politieke kritiek op
Israël, in de woorden van de Israëlische politicus Natan Sharnsky.
Meulenbelt citeert in dit verband Hajo Meyers uitspraak: 'Vroeger was een antisemiet iemand die niet van joden hield; nu is het iemand waar de joden niet van houden', of in een iets genuanceerdere versie 'waar bepaalde joden niet van houden.'
Dit ‘nieuwe antisemitisme’, dat dus in
werkelijkheid een nieuwe definitie van antisemitisme is, speelt een
grote rol in de hedendaagse discussie over Israël en de Palestijnen. En
het is ook de reden dat die discussie zo zelden een echte discussie is.
Immers, wie kritiek op Israël heeft is een antisemiet, en met
antisemieten hoef je natuurlijk niet in discussie te gaan. Ook
Meulenbelt ontkent niet dat ook door tegenstanders van Israël en de
Israëlische politiek de termen joden en zionisten wel eens door elkaar
worden gehaald en dat er in demonstraties voor de Palestijnen wel eens
een anti joodse dus antisemitische leuze wordt geroepen (zoals dat ook
bij vrijwel iedere uitwedstrijd van Ajax het geval is). Maar als
hooggeleerde vertegenwoordigers of verdedigers van Israël de zaken
systematisch en bewust door elkaar halen, waarom is dat dan bij jongeren
die zich identificeren met de strijd van de Palestijnen tegen de
bezetting en de terreur van de joodse staat Israël opeens een ernstige
vorm van racisme?
De Olympische spelen van het lijden
Behalve dit nieuwe zionisme is er nog een
mechanisme dat de discussie over Israël en Palestina zo moeilijk en
onzuiver maakt. Dat is wat Meulenbelt ‘de Olympische spelen van het
lijden’ noemt. De Holocaust, de geplande moord op zes miljoen joden als
onderdeel van het plan om alle Europese joden uit te moorden is
natuurlijk uniek in de menselijke geschiedenis. Uniek vanwege de omvang,
en het planmatige en industriële karakter ervan. Volstrekt uniek. Net
zoals andere grootschalige misdaden in de geschiedenis op hún manier
uniek zijn. De trans-Atlantische slavenhandel en slavernij door de lange
duur ervan en het grote aantal slachtoffers, de Armeense genocide door
het feit dat hij nog steeds door velen ontkend wordt, de genocide op het
Herero-volk omdat die nog steeds vrijwel onbekend is. En zo kunnen we
doorgaan.
Het is nuttig om al deze afgrijselijke
gebeurtenissen te onderzoeken en met elkaar te vergelijken, te kijken
wat er gemeenschappelijk en wat er verschillend aan is; om te proberen
te begrijpen hoe ze plaats hebben kunnen vinden en hoe ze in de toekomst
voorkomen kunnen worden. Maar als dat vergelijken de vorm van
‘Olympische spelen van het lijden’ aanneemt, als het de vorm krijgt van
‘mijn volk heeft meer geleden dan het jouwe en daar ontleen ik bepaalde
rechten aan’, dan is dat natuurlijk pervers en abject. Of dat nu gebeurt
door mensen in de zwarte beweging die beweren dat de Holocaust maar een
lachertjeis
in vergelijking met de slavernij, of door zionisten die het lijden van
de Palestijnen bagatelliseren omdat hun volk zo veel meer geleden heeft.
Kristalnacht herdenking
Het is dit mechanisme dat ook zo’n funeste rol speelt in de conflicten de afgelopen jaren rond de kristalnachtherdenking
in Amsterdam waar in het boek ook uitvoerig op wordt ingegaan. In wezen
draait dit conflict - waarbij Joodse organisaties een paar jaar geleden
een alternatieve herdenking zijn gaan organiseren - om de vraag,
betekent ‘nooit meer Auschwitz’: dat mag nooit meer met welke
bevolkingsgroep dan ook gebeuren, of: dat mag ‘ons’ nooit meer gebeuren.
De organisatoren van de herdenking zijn de eerste
opvatting toegedaan en besteden dan ook steeds behalve aandacht aan de
historische kristalnacht ook aandacht aan hedendaagse vormen van
rassenhaat en vervolging. Bij aanhangers van de tweede visie schiet dat
al jaren in het verkeerde keelgat. Kristalnacht als voorspel van de
Holocaust is een uniek joods lijden dat niet met welk ander lijden
vergeleken kan en mag worden. En wie dat doet is een antisemiet is de
logica van de laatste groep.
Islamofobie
Er is natuurlijk alle reden om de positie van
moslims in Europa nu te vergelijken met die van de joden in de dertiger
jaren. Vanzelfsprekend zijn er ook allerlei verschillen: de joden
leefden al vele generaties in Europa, terwijl de aanwezigheid van
grotere groepen moslims van recente datum is; het antisemitisme kende in
Europa in de jaren dertig al een eeuwenlange bloedige traditie. Maar de
overeenkomst is natuurlijk de rol van zondebok.
Het zou voor de hand liggen dat juist joden zich
daar tegen zouden keren. Dat maar een kleine minderheid dat doet, heeft
veel, heel veel, te maken met Israël en Palestina. Solidariteit met
Israël plaatst een groot deel van de Europese joden, in ieder geval van
de traditionele joodse organisaties, tegenover de Palestijnen en daarmee
tegenover iedereen die de strijd van de Palestijnen steunt. Veel
Europese moslims en vooral degene met Arabische wortels voelen zich
verwant met de Palestijnen die in overgrote meerderheid moslims zijn. En
vooral de moslims met Noord Afrikaanse wortels hebben een nog vers
verleden van bloedige koloniale onderdrukking, wat de identificatie met
de Palestijnse strijd tegen de door de VS gefinancierde en door de EU
gedoogde kolonisatie van hun land versterkt.
Nu het traditionele Europese antisemitisme
nauwelijks meer een rol speelt, worden de Arabieren als de traditionele
tegenstanders van de joden en aloude antisemieten voorgesteld. Volgens
Israëls premier Netanyahu
is dan ook niet Hitler, maar zijn de Palestijnen ‘eindverantwoordelijk’
voor de genocide op de Joden gedurende de Tweede Wereldoorlog, omdat
het de grootmufti van Jeruzalem, Haj Armin al-Husseini was die volgens
Netanyahu Hitler adviseerde ‘alle Joden uit te moorden’.
Bondgenootschappen
In het laatste hoofdstuk pleit Meulenbelt voor het
bundelen van de progressieve krachten tegen elke vorm van discriminatie
en uitsluiting en ze prijst de initiatieven die op dit vlak de afgelopen
jaren zijn genomen. Zelforganisatie en samenwerking waar dat kan,
dialoog en verbinding waar mogelijk, en confrontatie als het moet.
Meulenbelt heeft zich met dit boek geen gemakkelijke taak gesteld.
Over de verschillende onderwerpen die ze behandelt zijn dikke en
geleerde boeken geschreven. De kracht van dit boek is dat ze die
onderwerpen in hun onderlinge samenhang bespreekt. Daarin is ze mijns
inziens wonderwel geslaagd. Op de achterflap wordt het boek als
partijdig omschreven. Dat klopt in die zin dat Meulenbelt systematisch
partij kiest voor de slachtoffers in casu de Palestijnen. Maar het is,
wat vele critici ook zullen beweren, geen vooringenomen boek. Meulenbelt
geeft feiten en bronnen en serieuze analyses. Je hoeft het niet met
haar eens te zijn, maar het zou mooi zijn als haar tegenstanders even
consciëntieus te werk gingen. Ondanks de omvang (400 pagina’s) en de
gedegenheid is het, dankzij het schrijftalent van Meulenbelt, toch een
zeer leesbaar boek en ook dat is een prestatie.Anja Meulenbelt, Kwart over Gaza, over zionisme, antisemitisme en islamofobie, Uitgeverij Jurgen Maas,
€ 24,95.
4 opmerkingen:
Gek is dat dat Gaza weer gebombardeerd wordt als Hamas raketten laat regenen op Israël.
Joop,
Je hebt gelijk, met uitzondering van een heel klein en volgens Israel totaal onbetekenend detail: dat is dat er pas raketten van Hamas naar Israel begonnen te vliegen NADAT Israel Gaza had gebombardeerd en niet andersom. Als je de juiste nieuwsbronnen zou lezen, zou je zien dat Israel eerst bombardeerde, en toen nog een keer bombardeerde (waarbij zes mensen van Hamas werden gedood) en dat Hamas toen pas raketten ging afvuren. Dat patroon deed zich ook voor bij de vorige Israelische aanavallen op Gaza. Ach, een kleinigheid, meer niet. Maar ik ben nu eenmaal een professionele journalist, dus ik hecht aan dat soort dingen. De schuldvraag, weet je wel.
@Abu. Schuldvraag? Ik zou het neutraler formuleren: het vaststellen van de correcte chronologie van de gebeurtenissen, en van de causaliteit. En surprise, surprise, het komt nogal eens voor dat de openingszetten door Israël worden verricht...
En nu gauw weer aan je studie jij!
Armeense genocide zou ik nuanceren. Zeker na de uitspraak van het Europese Hof erover op 15 oktober 2015.
Een reactie posten