zaterdag 14 november 2015

Een weerwoord tegen lasterlijke onzin vond de NRC niet nodig

UPDATE: Ook de directeur van Een Ander Joods Geluid, Max Wieselmann, schreef de NRC een brief die werd geweigerd. Hij is hier nu eveneens te lezen (zie onderaan).

 Op 9 november plaatste NRC-Handelsblad een opiniestuk onder de kop ''Antiracisten stop eens met die Holocaust vergelijking.'' Het stuk was geschreven door de zich ''filosoof en schrijver'' noemende Sebastien Valkenberg die daarin een aanval deed op de Kristallnachtherdenking van het Plat form Stop Racisme en Uitsluiting. Valkenberg verweet - de kop zei het al - dat het Platform ''minderheden in de rol van Jood duwt'', dat de Joodse slachtoffers van de Kristallnacht bij de herdenking ''slechts een bijrol vervullen'', en dat een petitie om het Platform voortaan te verhinderen bijeen te komen bij het monument voor het Joodse verzet in 40-45  steun zou verdienen. 
Ik schreef namens het Platform een ingezonden brief om Valkenbergs tendentieuze onjuistheden recht te zetten, maar de NRC liet me weten dat ze ''elke week gemiddeld wel 150 brieven krijgen'' en daarom de mijne niet konden plaatsen. Ook anderen die bezwaar maakten tegen Valkenbergs onzin kregen nul op het rekest. Een slechte beurt, beste NRC: wel de ongefundeerde tendentieuze bagger van een rechtse ''filosoof'' meenemen, maar terechte protesten in de prullenbak flikkeren. 
SebasteinValkenberg1zw
Valkenberg
Ik plaats daarom mijn geweigerde brief hieronder. En ik voeg er nog wat aan toe, wat ik kortheidshalve wegliet  (brieven mogen van de NRC namelijk niet te lang zijn, alleen ongefundeerde opiniestukken mogen dat). Valkenberg slaagde er ook nog in de Palestijnse spreekster Haneen Zoabi ''geweldsverheerlijking'' in de schoenen te schuiven en het Platform via wat 'guilt by association'' achtige lulkoek van sympatie voor - nota bene - het ''Handvest''  van Hamas aan te wrijven. Wat Zoabi en geweldsverheerlijking  betreft: lees vooral haar speech hier op dit blog. Wat Valkenbergs kinderachtige onzin over het Handvest van Hamas betreft: dat is een zogenaamde ''kwaliteitskrant'' onwaardig. De NRC moet zich schamen dit te hebben opgenomen. Zoals het schandalig was om verweer ertegen te weigeren.

Kristallnacht en het monument voor het Joodse verzet
Nadat er al de nodige aanvallen waren gedaan op de Kristallnachtherdenking, afgelopen zondag, van het Platform Stop Racisme en Uitsluiting met deelname van het Palestijnse lid van het Israelische parlement Haneen Zoabi, voegt zich nu ook Sebastien Valkenberg in het koor (NRC Opinie maandag 9 november).
Hij roept ons, ''antiracisten'', op om eindelijk eens met die ''Holocaustvergelijking'' te stoppen. Wij zouden namelijk als Platform ''het lot van hedendaags minderheden vergelijken met dat van de Joodse slachtoffers van weleer''.
Het is onduidelijk waar Valkenberg deze mening op baseert. Niemand van onze sprekers in de afgelopen jaren heeft ooit een parallel getrokken tussen minderheden nu en Holocaust-slachtoffers van toen. Wel werd steevast bij elke herdenking de Kristallnacht aangemerkt als vóórbode van de gruwelen van de Holocaust die erop volgden, mede om erop te wijzen dat ook in onze tijd een nieuwe Kristallnacht – niet noodzakelijkerwijs gericht tegen Joden overigens – opnieuw zou kunnen plaatsvinden.
Valkenberg verwijt het Platform ook dat het de plaats van herdenking – bij het monument voor het Joodse verzet in 40-45 voor het Amsterdamse stadhuis – tot een ''pikante'' of zelfs ''obscene'' plek zou maken. Op de site van het Platform zouden ''de Joodse slachtoffers van weleer namelijk slechts een bijrol spelen''.
Ik weet niet op welke site Valkenberg heeft gekeken, maar erg goed gekeken heeft hij niet. Het Platform heeft een site waarop alle toespraken van de afgelopen jaren staan. Als Valkenberg daar een blik op had geworpen, had hij kunnen zien dat het jaar na jaar in speeches van mensen als Ed van Thijn, Marjan Sax, Hedy d'Äncona, Ido de Haan, of de Joodse verzetsstrijder Mirjam Ohringer, is gegaan over de gebeurtenissen van 9 november 1938, de vernielde winkels en verbrande synagogen, de honderden Joden die werden gedood en de duizenden die die nacht werden gearresteerd. Ook dit jaar werd daaraan door alledrie onze sprekers aandacht besteed. Eén speekster, Anya Topolski, vertelde het verhaal van haar Pools-Joodse grootmoeder die het had meegemaakt.
Valkenberg heeft het dus niet bij het rechte eind. Waarmee ook zijn steun voor een petitie om voortaan onze herdenkingen bij het monument voor het Joodse verzet onmogelijk te maken, elke onderbouwing mist. Het lijkt me ook weinig democratisch om welke herdenking dan ook waar dan ook te verbieden zolang alles gebeurt binnen de normen van de wet.
Wat hij bovendien vergeet, is dat, hoewel sommigen (het CJO?) dat misschien wel zouden willen, er niet zoiets is als ''de'' mening van Joods Nederland. Een niet onbelangrijk deel van het publiek dat onze herdenkingen elk jaar weer bezoekt is Joods, we worden gesteund door enkele Joodse organisaties en – zoals ook uit het bovenstaande lijstje blijkt – hebben we eigenlijk elk jaar wel een Joodse spreker gehad. Meent Valkenberg soms dat het monument voor het Joodse verzet alleen eigendom is van ''mainstream'' Joods Nederland?
Maarten Jan Hijmans (mede namens het
Platform Stop Racisme en Uitsluiting)

'Dubieuze' spreker
Sebastien Valkenberg gaat zich in zijn reactie op de Kristallnachtherdenking van het Platform Stop Racisme en Uitsluiting (NRC, 9 november) te buiten aan tal van verdachtmakingen en suggestieve opmerkingen. Zo meldt hij dat de organisatoren 'ook deze keer weer' een 'dubieuze' spreker hebben gevonden in de persoon van de Palestijnse Haneen Zoabi, die zich  recent zou hebben uitgesproken voor een (derde) Palestijnse opstand. Hij schuift  de organisatoren van de herdenking, mede door de locatiekeuze (het Joods Verzetmonument in Amsterdam) het verwijt in de schoenen dat het lot van tegenwoordige minderheden vergelijkbaar zou zijn met dat van de Joodse slachtoffers van weleer. Als uitsmijter stelt hij de slachtoffers van 1938 op één lijn met 'groepen' die maken dat scholen en synagogen anno 2015 moeten worden beveiligd. Wie zijn die 'groepen' en 'minderheden' bij Valkenberg? De Palestijnen, de moslims? Eén ding is zeker, Valkenberg heeft niet begrepen waar het in deze Kristallnachtherdenking over ging. Dat we moeten afleren te denken in groepen, dat het grote kwaad begint met mensen uit te sluiten en te discrimineren en hen zaken in de schoenen te schuiven waar zij part noch deel aan hebben. En wie heeft op dit moment dan meer recht van spreken dan een vertegenwoordiger uit de Palestijnse bevolking wier knechting en onderdrukking, ja door Joodse Israëli's helaas, het gevolg is van de Europese ziekte die antisemitisme heet en moeten dan juist wij, hier in Europa, de Palestijnen het recht op verzet ontzeggen? En toont deze  Palestijnse niet juist respect voor het lot van de Joodse slachtoffers van weleer, juist bij dit monument?
Max Wieselmann 
directeur Een Ander Joods Geluid

4 opmerkingen:

Elisabeth zei

Ik weet het, ik erger me altijd wild aan 'filosoof' Valkenberg, en dit stukje was een dieptepunt.

Unknown zei

Marie Reehorst

Deze filosoof heeft overal verstand van. Op 2 november plaatste de NRC ook al een artikel van hem met de kop: Onderwijs moet vooral stampen zijn. Echt een onzinstuk. Er zijn genoeg onderwijsdeskundigen die echt iets verstandigs kunnen zeggen over het verwerven van feitenkennis in het onderwijs.

inke zei

Misschien kan die malle filosoof vanavond naar tv zender Arte kijken: " Les 18 fugitives."
Een film over de zelfredzaamheid van Palestijnen op de West Bank die koste wat kost de kop ingedrukt moet worden van en door de Israëlische Bezetters.Met een hoofdrol voor 18 koeien.
Ik ga zeker kijken!

ARTE

18 Kühe zwischen zwei Fronten

22:25
23:40
Inhoud 18 Kühe zwischen zwei Fronten
1987 kommt es zum ersten palästinensischen Volksaufstand. Die Bewohner des Westjordanlands verlangen lokale Alternativen zu israelischen Produkten.

Auch eigene Milch, die sie bisher von einer israelischen Kooperative bezogen. Hier beginnt die Geschichte des Dokumentarfilms "18 Kühe zwischen zwei Fronten". Daraufhin gründet eine Gruppe palästinensischer Intellektueller und Aktivisten in dem Städtchen Bait Sahur eine Milch-Kooperative.

Keiner von ihnen ist Bauer, aber das spielt keine Rolle. Nachdem sie in einem israelischen Kibbuz 18 Kühe gekauft und in ihr Dorf gebracht haben, machen sich die frischgebackenen Kuhzüchter mit den Tieren vertraut und beginnen die Milch in der gesamten Region um Bethlehem zu vertreiben.

Doch der Erfolg der Kooperative ruft die israelischen Behörden auf den Plan, die in der palästinensischen Milchproduktion eine Gefahr für die nationale Sicherheit sehen. Es beginnt eine wahre Verfolgungsjagd, ein großangelegtes Katz-und-Maus-Spiel (oder vielmehr Soldat-und-Kuh-Spiel), bei dem die Kühe auf der Flucht vor ihren Verfolgern von Stall zu Stall geschafft, in Höhlen und sogar in Wohnungen versteckt werden.

Ihre Milch wird als "Intifada-Milch" legendär. Obwohl einige der Milchbauern festgenommen werden, kann die Milchproduktion mit U
Details 18 Kühe zwischen zwei Fronten
Datum: Zondag 15 november 2015
Tijd: 22:25 - 23:40
Genre: Overige
Agenda: Google TV

Anoniem zei


Onderstaande brief van mij werd ook niet geplaatst. Pas op vrijdagmiddag laat meldden ze dat, dus kennelijk hebben ze aanvankelijk nog wel de mogelijkheid open gehouden voor de zaterdagkrant, maar het toch maar niet gedaan.

Tegenstanders associëren met de Holocaust en beschuldigen van antisemitisme is een favoriet wapen van zionisten. Netanyahu deed het onlangs over the top door een voormalig Palestijns leider ervan te beschuldigen Hitler de Holocaust ingefluisterd te hebben. De voorzitter van het Centraal Joods Overleg* deed het door de Palestijns-Israëlische Haneen Zoabi een “echo van de Kristallnacht” te noemen. Sebastien Valkenberg doet in zijn artikel weinig anders.

Zionisme is een vorm van anti-Palestijns racisme: in de bezette gebieden heerst een soort Apartheid, Palestijnse burgers van Israël worden door meer dan vijftig wetten gediscrimineerd**, en de etnische zuiveringen (van veelal vreedzame Palestijnen) in 1948 hadden tot doel het land Joods te maken.

Het probleem van het zionisme is dat het land dat het voor de Joden claimt een eeuw geleden nog Arabisch was. De ideologie zegt dat het Joodse volk in het Heilige Land superieure rechten heeft, maar dat botst met de rechten van de Palestijnen. De tegenspraak neemt men weg met hypocrisie. Elke aanval op de Palestijnen en op hun rechten werd en wordt voorgesteld als zelfverdediging***. Dat is slechts de schijn, de schijn die moet verhullen dat de Palestijnen het slachtoffer zijn.

* Ron van der Wieken, zie http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/4169381/2015/10/23/De-Kristallnacht-wordt-misbruikt-om-Israel-zwart-te-maken.dhtml
** volgens de Israëlische mensenrechtenorganisatie Adalah: http://mondoweiss.net/2015/06/database-discriminatory-israel
*** bijvoorbeeld de etnische zuiveringen van 1948

Jaap Bosma

Houdt het bestand met Libanon het? N-Gaza etnisch opgeschoond, en de Westoever lijdt

Vandaag: Israel ontvolkt Jabalia Het staakt-het-vuren in Libanon wordt ''streng" nageleefd. Het is inmiddels duidelijker geword...