zaterdag 12 mei 2012

Zorg dat het foute Veolia niet de buslijnen in Den Haag gaat exploiteren!

De van oorsprong Franse multinational Veolia doet meer aan een aanbestedingsprocedure van het regionale lichaam Haaglanden om het busvervoer te krijgen in Den Haag en omstreken. Belangrijkste concurrent van Veolia, dat nu al een deel van de lijnen exploiteert (deels via een dochtermaatschappij), is HTMBuzz. De datum waarop de Haaglanden gaan beslissen is 23 mei.
United Civilians for Peace en Een Ander Joods Geluid hebben bezwaar aangetekend tegen het meedingen van Veolia en een uitgebreid dossier naar Haaglanden opgestuurd. Het zou een schandaal zijn als Veolia in Den Haag zou gaan rijden -  uitgerekend Den Haag, de stad van het internationale recht waar het Internationaal Hof van Justitie en het Internationaal Strafhof zijn gevestigd. Veolia maakt zich namelijk schuldig aan wetsovertredingen. Het exploiteert:
 - buslijnen alleen voor Joden op de westelijke Jordaanoever,
- de Jerusalem Light Rail (het maakte verleden jaar bekend zich te zullen terugtrekken, maar heeft dat tot op dit moment nog niet gedaan) en
- een afvaldump en vuilverwerkingsbedrijf op de Westoever.
Alle drie zijn volstrekt in strijd met het internationale recht. Veolia wordt daarom ook op diverse plaatsen ter wereld al geboycot. Vanzelfsprekend dient dat ook in Den Haag - de stad van het internationale recht - te gebeuren. Nederland heeft ten slotte niet voor niets in de grondwet (art. 90) opgenomen dat het meehelpt de internationale rechtsorde te bevorderen. Toch?   


De door Veolia geëxploiteerde light rail in Jeruzalem op weg naar de nederzetting (wijk) Pisgat Zeëv. (Oren Hirsch)

De door Veoilia geëxploiteerde afvaldump Tovlan op de bezette westelijke Jordaanoever. (Who profits)


 Een door Veolia geëxploiteerde bus alleen voor Joden rijdt door het bezette Hebron op weg naar een nederzetting. Veolia exploiteert de buslijnen 7, 19, 109, 110, 422, 425 and 427. Een aantal ervan is  'for Jews only'. Alle bedienen nederzettingen op de Westoever en in Oost-Jeruzalem.


 En dit dan straks in Den Haag? 

Het Nederlands Palestina Komitee heeft een petitie gestart tegen een eventuele gunning van de concessie aan Veolia. Teken die petitie (Klik hier).   Doe het snel, want 23 mei nadert.  

12 opmerkingen:

Likoed Nederland zei

Stel dat de tramlijn nou eens niet ook de Arabische wijken bedient had?

Dat hadden de Israelhaters Israel vast beschuldigt van discriminatie: ze gunnen Arabieren geen goed openbaar vervoer.

Abu Pessoptimist zei

Natuurlijk. Maar het is niet zo dat de light rail Arabische wijken bedient. Hij loopt er langs/door op weg naar nederzettingen als Pisgat Zeëv. De Palestijnse passagiers zijn een soort bijvangst.

Franklin Ryckaert zei

Afgezien van haar "zionistische zonden" is de Veolia maatschappij eigendom van de Rothschilds, de grootste en rijkste Mafia familie ter wereld.

Abu Pessoptimist zei

Franklin, mijn stamboom vertelt me dat de Rothschilds achterneven van me zijn (al gaat dat dan ook 200 jaar terug) en ik laat m'n familie natuurlijk niet zomaar beledigen..
Maar meer serieus: Wat ik vind is dat Rothschild een tijdje terug uit was op het verwerven van een minderheidsbelang in Veolia Israel. Ik kan niet achterhalen of ze dat ook verworven hebben en zo ja voor hoeveel procent. Ook zijn er banden tussen de Edmond de Rothschild groep en de Veolia moedermaatschappij. Het komt er hoe dan ook NIET op neer dat ze Veolia bezitten. Kan ook niet, Veolia is een gigant met honderdduizenden werknemers in alle uithoeken van de wereld en een kapitaal dat gelijkstaat aan dat van een middelgroot land.

Franklin Ryckaert zei

Naar wat ik heb vernomen moet het kapitaal dat de Rothschild familie bezit eerder gelijkstaan aan dat van een middelgrote PLANEET, dus een middelgroot land zal niet zo'n probleem zijn. Voor verdere informatie, google : "Rothschild family owns half the wealth of the world".

Abu Pessoptimist zei

Franklin, misschien kan je beter Wikipedia googelen:
During the 1800s, when it was at its height, the family is believed to have possessed by far the largest private fortune in the world as well as by far the largest fortune in modern world history.[3][4][5] The family's wealth subsequently declined, and was divided amongst hundreds of descendents.[6] Today, Rothschild businesses are on a significantly smaller scale than they were throughout the 19th century, although they encompass a diverse range of fields, including: private asset management, mixed farming, wine, and charities.[7][8]
http://en.wikipedia.org/wiki/Rothschild_family

Trees zei

Likoed, de tram is echt niet bedoeld om de palestijnen het leven wat gemakkelijkere maken, maar toevallig moet het spoor door de palestijnse, jerusalemse wijken Sheikh Jarrah,Shua'fat en Beit hanina heen gaan om uit te komen bij het settlement Pisgat Ze'ev.Want dat is het doel van die tramlijn, de settlements betrekken bij Jerusalem. In eerste instantie wilde men daar helemaal geen haltes maken,dus vanaf Sheikh Jarrah naar French Hill tot het eind van Beit Hanina, wat toch een goeie 4 a 5 kilometer is, helemaal halteloos maken. Na veel protesten zijn die er toch gekomen.Wel is nu de weg van Ramallah naar Jerusalem, een van de drukste invoerwegen naar Jerusalem toe, van 4 baan naar 2 (smallere) banen gegaan. En jarenlang is daar,in deze 2 wijken, een ongelooflijke bouwput geweest, wat veel chaos met zich meebracht. Voordat de tram begon te rijden is er een questionnaire uitgegeven voor de passagiers door het bedrijf wat de tram gaat exploreren, de Jerusalem train company,
Een van de vragen was : de tram gaat ook door enkele arabische wijken zoals SHuafat, is dat een probleem voor U? En een andere vraag was : Alle passagiers, Joods en Arabisch, gaan zonder check de trein in: Is dat een probleem voor U?
het probleem zijn natuurlijk het feit dat ook palestijnen er gebruik van maken. Kortom, deze ram is er echt niet gekomen om de palestijnen een plezier te doen, maar meer om de sttlements bij Jerusalem te betrekken, en daarbij komt dat hij dus loopt door bezet gebied ( Oost Jerusalem is bezet gebied vlgs internationaal recht)

Franklin Ryckaert zei

De Rothschild familie begrijpt donders goed dat ze maar beter niet al te zeer kunnen opvallen. Vandaar dat zich op de achtergrond houden en zich armer voordoen dan ze werkelijk zijn. Wikipedia artiekelen kunnen van buitenaf beinvloed worden, voor zo'n machtige familie een fluitje van een cent. Dat hun rijkdom achteruit zou zijn gegaan omdat het over "honderden afstammelingen werd verdeeld" doet natuurlijk niets af aan de zaak. Het gaat om het rijkdom van de totale familie en die wordt geschat op de HELFT VAN DE RIJKDOM VAN DE HELE WERELD.

Hoe ze die rijkdom hebben verworven en hoe ze die gebruiken is een ander verhaal, maar als je dat hebt bestudeerd kun je de term "Mafia familie" waarderen.

Abu Pessoptimist zei

Best Franklin, mafia en de helft van de rijkdom van de wereld. Dat mag je denken van mij. Maar het uitgangspunt was dat je meende dat Veolia van de Rothschilds was. Dat is hoe dan ook onjuist.

Trees, dank voor de aanvullingen. Die details kende ik nog niet.

Mr.johanyip zei

Goed mogelijk dat je die details niet kende, ze zijn namenlijk onjuist. De weg waar Trees het over heeft is de bekende, mijn persoonlijk favoriete 443. Deze weg is altijd 2 baans geweest, 2 heen en 2 terug. Dat de banen momenteel smaller zijn, is vanwege de aanleg van een viaduct t.b.v Oost Jerusalem.

De tramlijn bevind zich niet in Oost Jerusalem, maar net aan de Israelische zijde van de grens.

Dat er haltes zijn gemaakt in Oost Jerusalem, na aanleiding van de gestelde vragen, geeft naar mijn mening alleen maar aan de de meeste Joden er geen probleem mee hebben om met Arabieren in dezelfde tram te zitten.

Abu Pessoptimist zei

Mr.johanyip (wat een onserieuze naam), u beschuldigt Trees van onjuistheden. Ten onrechte. Vervolgens komt u zelf aanzetten met twee aperte onwaarheden.
1) De light rail loopt bij Shuafat enkele kilometers parallel aan de weg naar Ramallah die altijd 2x2 baans is geweest. De tram heeft twee banen van de weg opgesoupeerd en voor de Palestijnen nog een stuk overgelaten dat slechts één baan breed is. Gevolg oponthoud en overlast. De joodse inwoners van Pigat Zeëv (een settlement/wijk met 40.000 inwoners ten oosten van Shuafat) hebben daar geen last van, die hebben hun eigen verbindingsweg met West-Jeruzalem.
zie: http://electronicintifada.net/blog/adri-nieuwhof/veolia-tries-sugar-coat-its-complicity-israeli-violations-international-law

2)De tramlijn loopt wel degelijk door bezet gebied. De lijn gaat van Mount Herzl (W-Jeruzalem) naar Pisgat Zeev in Oost-Jeruzalem. Onderweg gaat tram door de Palestijnse wijk Shuafat, via Ammunition Hill (ook Oost-Jeruzalem) en via de weg naar Ramallah (zie boven).

3) Ik begrijp van u dat we het feit dat er ook Palestijnen mee mogen rijden moeten opvatten als een blijk van ruimdenkendheid van de Israeli's. Mij lijkt het vanzelfsprekend dat je, als je ongevraagd een tramlijn door het gebied van anderen aanlegt, ze op z'n minst ook het gebruik ervan hoort aan te bieden. Maar ik ben geen Israeli. Het is me opgevallen dat die daar soms wel eens anders over denken.

Trees zei

Dank Abu. Ik kan me voorstellen dat mensen het niet met mij eens zijn, maar om me te beschuldigen van leugens vind ik te ver gaan. Ik kom daar al sinds 1982 en heb de veranderingen gezien. Ik heb meermalen gereden over een 4 baans weg, jaren lang eigenlijk.
ja, hij gaat langs de oude stad, en daar kan je anders over denken of dat precies de grens is van de 1976 grens. Maar vervolgens is vlgs mij Sheikh jarrah, Suafaat en Beit Hanina echt officieel bezet gebied, of Oost Jerusalem. En of Israeliers moeite hebben met Palestijnse medereizigers.......Het gedrag van de guards op de tram geef me wel eens te denken dat ze zich toch anders gedragen naar palestijnse reizigers in vergelijking met Joods-Israelische reizigers. Iets agressiever, zal ik maar zeggen ( en dat is een understatement).