woensdag 10 oktober 2012

Kolonisten dansen in de moskee



Dit is een bijzondere video. De kolonisten zeggen het zelf. Sinds de kolonist Baruch Goldstein in 1994 tijdens Ramadan de Ibrahim moskee in Hebron binnenging, volledig bewapend en in militair uniform, en er vervolgens 29 mensen doodschoot en ruim 125 verwondde voor hij met een brandblusapparaat kon worden doodgeslagen, is deze ruimte alleen op heel speciale dagen nog open voor Joden. Maar gelukkig was de tweede avond Simchat Tora dit jaar zo'n avond, zodat de kolonisten van Hebron er konden zingen en dansen met de Torarollen.
En over welke ruimte hebben we het dan? Wel dit is de Ibrahim moskee zelf, de tweede plek in heiligheid voor de islam in Palestina. De kolonisten noemen het de Zaal van Yitzhak (Isaac) maar op de achtergrond is de islamitische minbar (preekstoel) die nog geschonken is door Saladin (1137-1193) duidelijk te zien. Dit is gewoon de moskee. En die mocht dus van het militaire bestuur voor de gelegenheid even synagoge zijn. Voorbode van dingen die gaan komen?  Inderdaad, voor de kolonisten was dit een bijzondere viering. 

5 opmerkingen:

Daniella van den Akker zei

nu is me alles duidelijk en begrijp ik waarom je mijn eerdere vraag niet beantwoordde...groet, Daniella

Anoniem zei

Ik heb Monique van Hoogstraten gevraagd waarom ze daar geen verslag van heeft gemaakt. Dit kreeg ik als antwoord.

Beste Corrie,

Dat is al sinds 1996 toegestaan (Wye River Accords).

groet,
Monique

Abu Pessoptimist zei

Tja, toestaan en toestaan is twee (of meer). In feite is de er al veel langer dan het Wye akkoord sprake van een synagoge in een afgebakend deel van de moskee. Ik vind dat al erg schokkend (stel je voor een islamitische menigte die biddend neerknielt in de hoofsynagoge bij het Shlomo Heichal, het opperabbinaat in Jeruzalem, o.i.d.) Maar blijkbaar is de ruimte die Joden voor godsdienstoefeningen mogen gebruiken op een beperkt aantal dagen per jaar groter. Ik wist dat niet, ik denk dat bijna niemand dat weet. En de manier waarop de aanwezige joodse menigte zich de ruimte toeëigent is in mijn ogen ook buitengewoon onsmakelijk en schandalig. Ik schaam me diep dat ik joods ben als ik dit zie. Wye of andere akkoorden die dit soort dingen blijkbaar toestaan, onderstrepen alleen maar eens te meer wat een waanzinnige toestanden die bezetting in het leven roept. Ik zie ook geen enkele reden waarom een journalist hier niet van tijd tot tijd aandacht aan zou kunnen besteden.

Anoniem zei

Bedankt Abu voor de onmisbare informatie!

Corrie

Jaap Hamburger, Broek in Waterland zei

Hier wordt een nieuwe uitdrukking gemunt voor extreem provocerend gedrag: 'dansen met de Tora in de moskee'

Israel breekt met UNRWA en velt daarmee een doodvonnis voor Noord-Gaza

  Israel heeft maandag de samenwerking met UNRWA opgezegd. Op dezelfde dag had de chef van UNRWA, Lazzarini, ook gemeld dat er al twee maand...