De Aroub-bypass (ill. Vrede Nu).
De hogere planningscommissie van het Burgerbestuur, de bedriegelijke naam van het militaire bestuur over de door Israel bezette Westoever, heeft op 1 mei de bestrating goedgekeurd van twee zogenoemde ''bypass'' wegen naar nederzettingen. Het motief was veiligheid, de bypasswegen gaan buiten een aantal Palestijnse dorpen om.
In het ene geval gaat het om een weg van 5,5 kilometer, de zogenoemde ''Huwwara-bypass''' ten zuiden van Nablus, die gaat naar de nederzettingen Yitzhar, Itamar, Har Bracha and Alon Moreh, waar een totaal van 7,132 kolonisten leven. De weg wijkt af van Route nr 60 en wordt aangelegd op land dat wordt onteigend van de dorpen Burin, Huwarra, Beita,
Awarta, Yasuf, Yatma en As-Sawiya. Het gaat om 406 dunum (40,6 hectare) in totaal. De onteigeningsorders zijn uitgegeven. De weg kost 69 miljoen shekel. Dat komt neer op een bedrag van 9,750 dollar per kolonist.
Het andere geval betreft een weg 7 kilometer ten zuiden van Bethlehem, de zogenoemde al-Aroub-bypass. Voor deze weg wordt 401 dunum onteigend van de plaatsen Beit Ummar en Halhul.
Hte werk aan de wegen zal starten zestig dagen na het uitvaardigen van de ontiegeningsorder, dat is op 4 juni , De termijn voor het indienen van (de meestal kansloze) bezwaren tegen het besluit is dan verstreken.
Vrede Nu tekent bij de besluiten aan dat ''veiligheidsredenen'' worden gegeven voor de besluiten; maar dat dit niet de echte redenen zijn. De kolonisten weten heel goed dat de ontwikkeling van hun nederzettingen pas echt een hoge vlucht kan nemen al zij beschikken over een eigen weg. Vrede Nu bestudeerde onder meer de gevolgen van de aanleg van de zogenoemde ''Lieberman weg'' van Har Homa naar het Herodion. Volgens Vrede Nu nam het aantal kolonisten langs de weg in acht jaar tijd met 90% toe en in tien jaar tijd verdubbelde het zelfs.
De Lieberman-weg
De Lieberman-weg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten