donderdag 9 mei 2019

Na Veolia en Siemens trekt ook Bombardier zich terug uit Jeruzalems lightrail-project

(Foto: Activestills.com)


De Canadese constructiefirma Bombardier heeft zich teruggetrokken uit het biedingsproces voor deelname aan de uibreidings van de ''lightrail'' in Jeruzalem. Dat meldt Ali Abunimah van de Electronic Intifada op basis van een mededeling van een woordvoerder van het Australische investeringsfonds Macquarie. Macquarie zat achter het consortium waar Bombardier deel van uitmaakte. Een andere deelnemer was de Oostenrijkse firma Wiener Linien. Met de terugtrekking van Bombardier heeft het hele consortium zich echter teruggetrokken
Aanvankelijk werd, volgens het Israelische zakenblad Globes, gekeken of er andere financiers dan Macquarie te vinden waren, maar uiteindelijk heeft Bombardier zich teruggetrokken, meldt de woordvoerder van Macqarie.
Eerder trok de Franse firma Systra zich terug. Daarvoor had zich het Franse Veolia onder druk van campagnevoerders van mensenrechtenorganisaties zich teruggetrokken uit het consortium City Pass, dat eveneens van plan was aan de inschrijving mee te doen,. Na Veolia trok ook het Duitse Siemens zich uit City Pass terug.
De Jeruzalemse Lightrail is een project dat West-Jeruzalem verbindt met wijken, die eigenlijk nederzettingen zijn, in het door Israel geannexeerde oostelijke stadsdeel. Het is daarom in strijd met het internationale recht dat Oost-Jeruzalem als bezet gebied aanmerkt. Voor Palestijnen is de lightrail een symbool van de bezetting en de onderdrukking.
De uitbreidingsplannen dreigden dit erger te maken. Zij behelzen een verlenging van de bestaande verbinding, de zogenoemde Rode Lijn die nu eindigt in de wijk (nederzetting) Pisgat Ze'ev, met de nederzetting (wijk) Neve Ya'acov die dieper in  bezet gebied ligt. Verder houden de plannen de aanleg in van een nieuwe verbinding, de ''Groene Lijn'', van Mount Scopus (de Hebreeuwse universiteit) naar de Jeruzalemse wijk (nederzetting) Gilo.   
De terugtrekking van de diverse firma's is waarschijnlijk als een succes van de campagnes van onder meer mensenrechtenorganisaties die wezen op het illegale karakter van de Israelische lightrail plannen. Waarschijnlijk heeft ook het toenemend succes van acties en de publiciteit van de BDS-beweging (Boycott, Desinvestment and Sanctions), een rol gespeeld.

1 opmerking:

Anoniem zei

Goede ontwikkeling. Hulde aan Bombardier in deze.
Overigens: ik had dit bericht geplaatst op het forum www.nieuwskoerier.nl
Waarschijnlijk onder druk van het CIDI of de overal en altijd aanwezige Hasbara is het daar door de redactie verwijderd. Hoe bedoelt men: neutraal???
Groetjes, Willem Heerema / Barbapapa-7,5