zondag 13 september 2009

Halsema in de fout

Rare uitspraken van Femke Halsema in De Pers en even rare, of zelfs nog ergere uitspraken op haar blog als ze zich verdedigt tegen de reacties, van onder meer Anja Meulenbelt, op haar uitspraken:
'Sommige ‘close readers’ maken vooral heisa over het zinnetje ‘Ik merk het in mijn wijk: natuurlijk is de islam een probleem’, want daarmee zou ik een hele wereldgodsdienst diskwalificeren. Tsja, dat is vooral ‘bijziend lezen‘, want uit elk bijgeleverd citaat blijkt dat het mij gaat om orthodoxe en conservatieve religieuze opvattingen die slecht zijn voor de vrijheid en emancipatie van vrouwen.'

Tja, en dan gaat het dus niet om DE islam. Hetzelfde kan namelijk gezegd worden van alle conservatieve godsdienstige opvattingen waar ook ter wereld. Tot nog toe hield Halsema zich nog wel redelijk staande tegenover de wind die uit de Wilders-hoek waait, maar helaas ditmaal gaat ze onderuit en blijkt bij haar ook dat onbehaaglijke onderbuik-gevoel een rol te spelen.

'Ik respecteer vanzelfsprekend de autonome keuze van veel Islamitische vrouwen om, zoals Fatima Elatik, een hoofddoek te dragen als deel van hun (religieuze) identiteit. Die zal ik ook nooit aantasten. Maar ik vind dat degenen die nu vooral de schoonheid van de hoofddoek verheerlijken, eens moeten nadenken over de opmerking van een Islamitisch meisje in een mail aan mij: ‘zo dwing ik ook respect af’. En wie nog twijfelt over de vele keren dat het dragen van een hoofddoek voortkomt uit sociale en religieuze dwang (of drang), moet vooral de retorische vraag van Sheikh Fawaz Jneid eens op zich laten inwerken: ‘Welke vrouwen zijn vaker het doelwit van verkrachtingen en seksuele intimidaties in de wereld? Gesluierde vrouwen of niet-gesluierde?’

Hoe nu? Moeten we de mening van de orthodoxe en conservatieve sheikh Fawaz ter harte nemen en daaruit afleiden dat er dan toch sprake is van dwang? Kom op, Halsema, je bent slimmer dan dat.
Ik moet bij dit soort discussies altijd denken aan een interview dat ik eind jaren '80 had met de Egyptische socioloog Saad Eddin Ibrahim, onder meer over het feit dat het aantal hoofddoekjes in Cairo leek toe te nemen. 'Hoofddoekjes,' zei hij, 'zijn paradoxaal genoeg een bewijs van emancipatie. Het zijn vooral meisjes en vrouwen met een rurale achtergrond die naar de stad zijn gekomen om te studeren of aan het arbeidsproces deel te gaan nemen. Anders gezegd: hoofddoekjes zijn een soort teken dat vrouwen er prijs op stellen deel te nemen aan de samenleving met behoud van een eigen moslim-identiteit.'
En - eerlijk gezegd - we kunnen het ook nog heel anders formuleren: Waar bemoeien Halsema (en vele anderen) zich in godsnaam mee? Wat kan het hun schelen of orthodox joodse vrouwen een pruik opzetten, orthodoxe christenvrouwen een belachelijk hoedje als ze naar de kerk gaan of (niet eens orthodoxe) moslimvrouwen een hoofddoekje omdoen als ze de straat op gaan. We hebben het toch ook niet over de haardracht van Halsema?

Jammer, na de PvdA komt dus GroenLinks ook al niet meer in aanmerking om op te stemmen. Ook al moet ik eerlijksheidshalve zeggen dat ik dat al eerder had geconcludeerd. Nadat wethouder Marijke Vos vond dat ik niet meer met mijn auto Amsterdam in mocht, omdat ik niet zo'n blinkend nieuwe Amsterdam-Zuid bak heb, bijvoorbeeld.

Geen opmerkingen:

Israel breekt met UNRWA en velt daarmee een doodvonnis voor Noord-Gaza

  Israel heeft maandag de samenwerking met UNRWA opgezegd. Op dezelfde dag had de chef van UNRWA, Lazzarini, ook gemeld dat er al twee maand...