maandag 22 juli 2013
Gaza lijdt hevig onder Egyptische acties tegen de tunnels
In de rij voor de benzinepomp. (Reuters/Ibrahim Abu Mustafa).
De Palestijnen in Gaza hebben op dit moment zwaar te lijden als gevolg van de onrust in de Sinai en de actie die de Egyptische militairen hebben ondernomen om een einde te maken aan de lucratieve smokkelroute vanuit plaatsen als El-Arish en het Egyptische gedeelte van Rafah door de tunnels naar de Gaza-strook.
Al sinds juni heeft de versterkte Egyptische militaire aanwezigheid in de Sinai en hun actie om de tunnels aan te pakken de handel sterk verminderd.
Voor het Egyptische leger zijn actie begon werd geschat dat er ongeveer 1000 tunnels waren die werk verschaften aan zo'n 7000 mensen. Nu wordt gezegd dat zo'n 80% van de tunnels is opgeblazen, gebulldozerd of anderszins vernield.
De gevolgen zijn ernstig. Omdat de regering van Hamas tol hief op de goederen die door de tunnels binnenkwamen zorgden zij voor een belangrijk deel van de overheidsinkomsten.De regering klaagde, bij monde van minister van Economische Zaken Alaa al-Rafati intussen inkomsten dat zij 225 miljoen dollar aan inkomsten is misgelopen.
De tunnels waren de 'life support;' voor de economie in Gaza die al sinds 2007 volstrekt op een minimum rantsoen is gezet door de Israelische blokkade van de Strook. Ziekenhuizen waarschuwden dat hun noodvoorraden brandstof voor de aggregaten met 20% zijn gedaald, de elekriciteitscentrale draait op een kwart van zijn capaciteit en de drinkwatervoorziening werkt niet 24 uur per dag. Voor de benzinepompen groeien de rijen wachtenden. De bouw is nagenoeg tot stilstand gekomen omdat er bijna geen cement, staal of grind door de tunnels komt. (Israel laat alleen cement door voor de bouw van internationale organisaties als de VN). En weliswaar is volgens de mensenrechtenorganisatie Gisha de handel door de overgebleven tunnels de laatste dagen weer wat aangetrokken, maar intussen is de prijs van een ton cement gestegen van 380 naar 550 shekel (van 95 naar 134 euro). De prijzen van brandstof stegen eveneens. Benzine uit Egypte kost normaal ongeveer de helft van de prijs die Israel rekent, maar intussen is de prijs omhoog gegaan van 3.2 naar 3,5 shekel per liter (van 80 cent tot bijna 1 euro). De prijzen van schoonmaakmiddelen, chocola en Egyptische melkproducten gingen ook fors omhoog. De prijs van drie kilo suiker steeg van 10 naar 15 shekel (van 2 euro naar plm. 2,80 euro). De prijsstijgingen en tekorten aan (bouw) materialen zorgden voor massale ontslagen. Intussen zijn door het instorten van met name de bouw zo'n 20.000 werkers hun baan kwijtgeraakt.
Een lichtpuntje is wel dat de grensovergang bij Rafah, die na de militaire coup van 3 juli tegen de Egyptische president Morsi was afgesloten, nu sinds afgelopen woensdag weer open is, al is het op halve kracht. Zo'n 10.000 gestrande reizigers kunnen nu weer naar huis. Ook kunnen mensen met buitenlandse paspoorten en patiënten die medische zorg in Egypte nodig hebben nu weer door de poort. Normaal; is de grensovergang goed voor een verkeer van zo'n 40.000 mensen in beide richtingen.
Rechtse bloggers en nieuwssites gaven nogal wat aandacht de laatste tijd aan het feit dat 'linkse' blogs en activisten geen moord en brand riep dat het nu Egypte is dat Gaza afknijpt. Links zou alleen in actie komen als Israel iets tegen de Palestijnen onderneemt. Daaruit zou blijken dat 'links gewoon anti-Israel is.
Daar passen twee opmerkingen bij. In de eerste plaats worden de gevolgen van zo'n actie als die van het Egyptische leger pas wat later duidelijk zodat het mijn inziens gerechtvaardigd is even met schrijven te wachten tot de feiten een beetje beter op een rijtje kunnen worden gezet. In de tweede plaats is Egypte natuurlijk geen bezetter van de Gaza-strook. Het is dus ook niet verantwoordelijk voor het welzijn van de bewoners ervan en niet volgsn internationale regels verplicht de grenzen open te houden. Israel is dat wel. Als de Egyptische actie tegen de tunnels vervelende gevolgen heeft voor de bewoners van Gaza, is dat alleen omdat Israel verkiest de 1,7 miljoen Gazanen om politieke redenen al jaren op een rantsoen te houden en alle grenzen af te sluiten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Israel werkt in Gaza samen met plunderaars van vrachtauto's
Een intrigerend bericht twee dagen geleden was dat UNRWA en The World Food Program 100 vrachtauto's Gaza hadden binnengereden en dat d...
-
Het is weer het seizoen van de olijven ...en van de gebruikelijke aanvallen op de Palestijnse boerenIsraelische kolonisten in actie bij een aanval op Palestijnse boeren die hun olijven willen oogsten. (Foto Shehab News) Let op: 24x u...
-
De tv-rubriek OP1 haalde Mirjam Bikker "van de ChristenUnie erbij om het demonstratierecht aan de orde te stellen. De Volkskrant cite...
-
Begrafenisprocessie van de gedode leden van de familie Abu Hattab in Gaza (Foto Palestinian Chronicle) De druk op Israel om een bestand aa...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten