woensdag 20 mei 2015

Israel zet plan aparte bussen voor Palestijnen op de Westoever weer in de ijskast

Palestinian workers wait in line to board an Israeli bus line meant for Palestinians only after crossing the Eyal checkpoint from the West Bank into Israel proper. (Photo by Activestills.org)
Palestijnen 's ochtends in de rij voor de bus vanaf het Eyal checkpoint. (Foto: Activestills.org)

Israel heeft met ingang van dinsdag de maatregel ingevoerd dat Palestijnen van de Westoever, die in Israel werken, niet meer met dezelfde bus naar huis mogen als de kolonisten. De bedoeling was dat de maatregel twee maanden zou gelden bij wijze van proef. Maar na zware kritiek van veel kanten dat dit een vorm van apartheid was, is d maatregel woensdagweer in de ijskast gegaan.  
Minister van Defensie Moshe Ya'alon vaardigde al in oktober, onder druk van de kolonisten op de Westoever een order uit, om Palestijnse arbeiders die in Israel werken, te  weren uit de bussen naar de bezette gebieden. Ya'alon kwam met zijn order ondanks het feit dat de opperbevelhebber van het Centrale Commando van Israels leger (het commando waaronder de Westoever ressorteert), generaal Nitzan Alon, van mening was dat de Palestijnen op die bussen geen veiligheidsrisico vormden. Het was domweg zo dat de kolonisten er genoeg van hadden dat er in die bussen mensen zitten die Arabisch spreken. Om één van hen te citeren,  Moti Yogev, die tevens lid is van het parlement voor de rechtse Bayit Hayehudi partij: “Met deze bussen rijden is niet te doen. Ze zitten vol Arabieren.''

In de maatregel werd niet gesteld dat de bussen verboden zouden worden voor Palestijnen, maar het gebeurde op een subtielere manier. Palestijnen die in Israel gaan werken, moeten zich 's ochtends door het zogenoemde Eyal checkpoint heen wurmen. Daar worden ze uitgebreid gecontroleerd en zijn lange wachttijden. Ook moeten ze er met eigen transport naar toe, want de kolonisten die in Israel werken, gaan met de bus door andere checkpoints. De Palestijnen dienen dus vroeg op te staan.
's Avonds moeten ze weer terug en dan waren ze altijd gerechtigd om door om het even welk checkpoint de bezette gebieden weer binnen te gaan en daarbij dezelfde bus als de kolonisten te nemen. Ya'alons maatregel zou dat opgeheven hebben. Zijn order luidde dat de Palestijnen ook op de terugweg via hun eigen Eyal checkpoint naar huis moesten. En dat zou hebben betekend dat ze niet alleen heel vroeg op moesten, maar ook 's avonds flink wat later thuis zouden komen. Hun reistijd zou in veel gevallen nog eens met  zo'n twee uur zijn verlengd.
Het was duidelijk dat de maatregel van Ya'alon de totale segregatie weer een stapje dichterbij zou hebben gebracht. Vandaar dat hier en daar werd verwezen naar Rosa Parks die in 1955 in het zuiden van de VS weigerde op de plaat voor zwarten achterin de bus te gaan zitten. De krant Haaretz schreef zelfs een editorial onder de titel ''Welkom aan boord van Israels apartheidsbus'', dat Ya’alon met zijn maatregel opmerkingen rechtvaardigde van diegenen die Israel internationaal aanmerken als een apartheidsstaat.''
Het was aanvankelijk de bedoeling geweest dat de maatregel al in zou zijn gegaan in november, maar onder druk van de kritiek was hij blijkbaar uitgesteld. Nu is hij op het laatste moment opnieuw uitgesteld, na zware kritiek van onder meer Isaac Herzog, de leider van de ''Zionistische Unie'', de vroegere Likud-minister en rivaal van Netanyahu, Gideon Sa'ar, en de leider van de linkse Meretz-partij Zehava Gaon. Herzog noemde de maatregel woensdag een ''nodeloze vernedering en een vlek op de natie en zijn inwoners die de haat jegens Israel overal in de wereld zal aanwakkeren''. Gideon Sa'ar zei dat de maatregel grote schade zou doen aan het nederzettingenprogram en Israels image in de wereld. En Zehava Gaon zei: ''Dit is nu hoe apartheid eruit ziet. Aparte bussen voor Palestijnen en Joden laat zien dat democratie en bezetting niet hand in hand kunnen gaan.''

Geen opmerkingen:

Israel werkt in Gaza samen met plunderaars van vrachtauto's

  Een intrigerend bericht twee dagen geleden was dat UNRWA en The World Food Program 100 vrachtauto's Gaza hadden binnengereden en dat d...