vrijdag 11 januari 2013

Kolonisten Esh Kodesh vernielen nog wat meer olijfbomen

188 olive tress were broken by settlers in Qusra this morning
Vernielde olijfbomen in de sneeuw. Foto onder: Palestijnen uit Qusra vluchten voor het traangas dat het leger op hen afvuurt nadat de kolonisten hen hebben overvallen. (Foto's International Solidarity Movement).  

Enkele tientallen kolonisten van de nederzetting Esh Kodesh zijn vrijdagochtend vroeg het dorp Qusra in de regio Nablus binnengevallen en hebben tenminste 210 olijfbomen vernield, zo heeft Ghassan Daghlas de functionaris van de Palesdtijnse Autoriteit die de activiteiten van de nederzettingen volgt in de noordelijke Westoever, meegedeeld. De bomen waren eigendom van Gamal Abdel-Aziz, Abdul Hassan, Abdul Ahmed and Noman Abu.
Er is al een week of wat gedonder rond Esh Kodesh, nadat het Israelische leger Palestijnen toestemming had gegeven land te bewerken dat volgens het Israelische hooggerechtshof eerder ten onrechte in bezit was genomen door deze nederzetting. Met name het dorp Qusra is daarvan het slachtoffer geweest. Donderdag waren rellen waarbij de kolonisten onder meer het vuur openden. Daarbij werd Samer Masameer, 26, door een kogel in een been getroffen.
Afgelopen zaterdag vielen de kolonisten eveneens het dorp binnen, waarbij ze als cowboys in de lucht vuurden. Een dag eerder hadden ze ruim 190 olijfbomen van het dorp vernield, dorpelingen gemolesteerd en een tractor beschadigd.
Qusra villagers run from a volley of tear gas

Ander nieuws: Israel stelt voorwaarden herhuisvesting Palestijnse vluchtelingen Syrië.
De Palestijnse print Mahmoud Abbas meldde deze week dat Israel akkoord was gegaan met een verzoek om Palestijnse vluchtelingen uit Syria onder te mogen brengen op de Westoever, maar uitsluitend op voorwaarde dat zij dan eerst schriftelijk afstand zouden doen van hun Recht op Terugkeer. Abbas zei dat hij daarom zijn verzoek had ingetrokken.  

2 opmerkingen:

Paul zei

Beste Abu,

Ik ben een middelbare scholier die een werkstuk aan het maken is over het conflict in het Midden-Oosten tussen de Palestijnen en Israëliers. Nu ben ik vooral gericht aan het zoeken naar nieuws rond Jalloud en de nederzetting Esh Kodesh. Wat waren de activiteiten tussen 6 en 26 januari? Ik heb niets in uw blog kunnen vinden dus zal het er wel niet zijn. Indien het er wel is zou ik het zeer op prijs stellen dat mij de laten weten voor mijn schoolproject.
Mvg, Paul

Abu Pessoptimist zei

Beste Paul,
Ik heb geen recent nieuws gezien betreffende Jalloud en Esh Kodesh, anders had ik het wel gemeld. Maar dat zegt niet dat er niets ie gebeurd, intussen.
Als je gerichte vragen hebt, geef dan een emailadres, dan kan ik rechtstreeks antwoorden.

Nieuws van de nooit aflatende strijd om grond en zeggenschap op de Westoever

  Twee Palestijnen van de Westoever zijn gisteren overleden als gevolg van schotwonden die waren toegebracht door kolonisten. De twee waren ...