maandag 23 februari 2015

''Yousouf, jouw vragen zijn die van alle mensen die hier vandaag staan''

Salaam Shalom, een vriendenclub van moslims en Joden, hield naar aanleiding van de recente aanslagen in Parijs en Kopenhagen, zondag  een ''solidariteitswandeling'', waaraan ook werd deelgenomen door de Liberaal Joodse Gemeente, het NIK (de orthodoxe Joodse gemeente) en de Protestantse Kerken. Zo'n  300 moslims,. Joden, christenen en niet-gelovigen luisterden broederlijk naar prekers en liepen met bloemen van de Dokwerker in Amsterdam naar de Al-Kabir moskee aan de Weesperzijde. Daar werd thee en koffie geserveerd en opnieuw gespeecht (en gerapt door de tienjarige Sabir).

Eén van de eerste sprekers bij de Dokwerker was rabbijn Lody van de Kamp, mede-oprichter van Salaam Shalom (Hij is de man rechts op de foto hierboven). Hieronder wat hij zei (de Yousouf in zijn verhaal is een fictieve naam):
Yousouf jij hebt uitgesproken meningen. In de klas denk jij goed na over de gebeurtenissen om je heen. ‘De aanslag op Charlie Hebdo in Parijs? Nee, dat is geen Islam wat die moordenaars aanhangen. Bij die woorden kijk je jouw medeleerlingen bedachtzaam aan. ‘ Maar die mensen van die krant moeten goed weten dat wanneer zij met de Profeet spotten zulke vreselijke dingen kunnen gebeuren’.
Jij bent nog een jonge knul. Nog maar een jaar of vijftien. Maar je weet wat jij wilt. Jij bent heel pertinent in jouw uitspraken.´Vrijheid van meningsuiting, prima. Maar elkaar beledigen, geen respect voor elkaar hebben? Dat niet´.

Op jouw jonge leeftijd sta jij bewust in de traditie van jouw ouders en jouw grootouders. Jij bent een religieuze Moslim.

Jij toont verontwaardiging wanneer er negatief over de Islam, de Koran of de Profeet wordt gesproken. Jij komt in de klas op voor het geloof van jouw ouders en de rest van jouw familie en voor jouw eigen overtuiging.

Ik ben geloof ik voor jou de eerste Jood die jij in levenden lijve aanspreekt. De Gaza- oorlog,het conflict tussen Israël en Palestina, de beelden vanuit het Midden-Oosten roepen heftige reacties bij jou op. Jij spreekt mij daarop aan, maar blijft beleefd. Ergens klikt het tussen ons. Toch kan ik niet voorkomen dat er in mijn gedachten gevoelens van onrust opkomen wanneer wij met elkaar in gesprek zijn. Yousouf, zo jong maar toch ook zo fel. Is het dit soort jongens die beantwoorden aan het wantrouwen en de angstgevoelens binnen mijn eigen Joodse gemeenschap wanneer daar over Moslims wordt gesproken?

Waarom zijn Joden bang om hier nog te blijven? Waarom wordt onze Moskee beklad? Samen hebben we naar antwoorden gezocht. Antwoorden die jij en ik nog niet hebben gevonden.

Yousouf, ergens sta jij hier vandaag ook tussen deze massa mensen. Jouw vragen zijn de vragen van al diegenen die hier vandaag aan de voet van die grote Portugese synagoge staan. Jouw vragen zijn de vragen van ons allemaal die nu zo direct op weg gaan naar de Moskee. Yousouf, weet je nog vorige week? Toen wij samen zaten te kijken naar die plaatjes waar de spot werd gedreven met de Profeet? Ik ben niet vergeten hoe verontwaardigd jij was. Maar Yousouf, ook ben ik niet vergeten hoe boos, hoe verontwaardigd maar ook hoe verdrietig jij was, vorige week, bij het plaatje waar de spot werd gedreven met Anne Frank. Jij, die jonge religieuze Moslim, keek mij verontwaardigd, verbijsterd, hulpeloos aan bij de spotprent van Anne Frank.

Hoe is dit mogelijk, in G´dsnaam, in welk land leven wij....? Met bewondering keek ik jou aan.

Een vrome jonge Moslim, waarvan ik in mijn achterhoofd weet dat jij bij velen binnen onze Joodse gemeenschap wantrouwen op zal opwekken enkel en alleen maar omdat jij een religieuze Moslim bent, staat hier op omdat de Jood beledigd, en gekwetst wordt. De regels van de rechtsstaat waar het vrijheid van meningsuiting betreft zijn mogelijk ver verwijderd van jou en mij. De afstand tussen ons tweeën is heel klein.

Yousouf jij leeft met deze vragen. Maar kijk om je heen. Al deze mensen, iedereen, vandaag hebben deze vragen. Wij gaan nu zo op weg, Yousouf samen met al deze mensen. Wij lopen van de synagoge naar de moskee. Jouw vragen, onze vragen, verbinden ons op deze dag. Opdat zo G´d het wil, Insh´Allah, in Yirtsee Hasheem, de gewapende politie bij de ingang van de synagoge weer kan verdwijnen, de bedreiging van moskeeën tot het verleden gaan behoren. En dan hebben wij het antwoord gevonden.

Yousouf, jij en ik, zullen samen met velen ook na vandaag onze weg vervolgen. De weg van diversiteit, verbonden door solidariteit, respect en naastenliefde.

Amsterdam, 22 februari 2015
Lody B. van de Kamp
In de Al-Kabir moskee.


Twee jonge leden van de Al-Kabir gemeenschap ondervragen Karima Belhaj van Salaam Shalom. Zij was één van de belangrijkste organisatoren van het evenement.

19 opmerkingen:

Sonja zei

Lody vd Kamp? Goh, zou hij nog steeds de "Erets Jisraeel" reisjes organiseren naar de moslimreine nederzettingen? http://www.jehoedaservices.com/reis4.php

Ben zei

Een handreiking.Mooi.

Abu Pessoptimist zei

Sonja,
'Voor zover ik weet organiseert hij wel reizen, alleen niet naar nederzettingen. Maar misschien moet je hem dat zelf vragen.

Herman zei

Bedankt Sonja.

Je bent goed gedocumenteerd.

Ik lees op je link met naam en toenaam:
= ...Een ontdekkingsreis door Tenach van 12 dagen onder leiding van rabbijn Lody B. van de Kamp...=

Herman

Abu Pessoptimist zei

Herman en Sonja,
... alleen is het wel een link uit 2005 of zoiets. Als nu op die site kijkt staan er andere dingen.

Sonja zei

Er staat o.a. dat hij Gush Etzion bezoekt. Wat Eretz Israel betekent weet iedereen. Ik heb hem twee jaar geleden en vandaag weer een keer gevraagd of hij dat nog deed, maar maar hij reageert niet. Dat spreekt dus boekdelen.

Tevens is hij dik met CIDI en CvI. Meneer heeft een Januskop. Waarom zou je zo iemand verdedigen?

"De noodlijdende toerisme-sector in Israël kan de inkomsten goed gebruiken. Zoals Joodse instellingen steun verwelkomen, ook als die omstreden is. Rabbijn L. van de Kamp, die geregeld spreekt voor CvI-bijeenkomsten, was daar vorig jaar in het NIW duidelijk over: ,,Ik weet heel goed dat veel christenen uit orthodox-christelijke en evangelische hoek diep in hun hart nog steeds vinden dat joden zich moeten bekeren en dat ze zelf de oorzaak zijn van de holocaust. Als een christelijke mevrouw geld wil geven voor Israël, kan het me niet schelen of ze dat nu doet omdat ze veel van het jodendom houdt of omdat ze graag ziet dat joden zich bekeren.''"

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1762559/2003/09/29/Bemoedigen-op-de-Westbank.dhtml

Walgelijk figuur waar je met een grote boog omheen zou moeten.

Sonja zei

In 2006 werd de brute aanval van Israël op Libanon en Gaza met hand en tand verdedigd door Lody van de Kamp in het programma Tegenpolen (met Harry de Winter). Hij beweerde dat Israël haar uiterste best deed om burgerdoelen te vermijden en dat het voeren van deze oorlog gerechtvaardigd was.
"Volgens Van de Kamp is Israël kwetsbaar en is de bezetting van het land daarom een noodzakelijk kwaad. Bovendien probeert Israël buitensporig geweld in haar verdediging te vermijden."

Zo iemand steekt het spreekwoordelijke mes in je rug, en moet je weren uit elk proces dat de bedoeling heeft om mensen tot elkaar te brengen.

Sonja zei

in 2013 organiseerde Lody vd Kamp nog reizen voor... Christenen voor Israël! http://christenenvoorisrael.nl/_documenten/reizen2013.pdf

Column bij CvI: http://christenenvoorisrael.nl/2011/12/een-verbod-op-de-koosjere-slacht/

Lezing bij CvI 2013: ‘Wat ik mooi vind aan het christendom’
http://christenenvoorisrael.nl/2013/08/dinsdag-29-oktober-16-30-uur-rabbijn-lody-van-de-kamp/
In mijn vorige reactie kun je lezen wat vd Kamp mooi aan christenen vind.

IsraëlWeekend 2013:
Liefde voor het land Israël.
Liefde voor het volk van Israël.
Liefde voor het Bijbelse Israël.
http://christenenvoorisrael.nl/wp-content/uploads-pcvi0001/2013/09/130923_israelweekend.pdf

Nog meer? Kijk gewoon naar wie z'n vrienden zijn.

Abu Pessoptimist zei

Sonja,
Ik verdedig niemand en Lody van de Kamp hoeft niet verdedigd te worden, c.q. kan zichzelf prima verdedigen als dat zou moeten.
Wat jij naar boven haalt is oude koek. Je doet alsof mensen niet van inzicht kunnen veranderen. Uri Avneri begon als een medestrijder van Begin in de Ichud. Mijn helaas destijds vermoorde vriend Issam Sartawi, de bekendste voorvechter van een Palestijns-Israelische dialoog, begon die loopbaan als vliegtuigkaper. Ikzelf begon als overtuigd zionist. En er zijn heus nog wel meer voorbeelden. Ik ben niet onder de indruk. Lody van de Kamp is nu een van de belangrijkste gangmakers van een dialoog tussen Joden en moslims en hij is bovendien mijn vriend.

David zei

Lody van de Kamp heeft al meerdere initiatieven op zijn naam staan om moslims en joden tot elkaar te brengen, dwars tegen rabiaat antisemitisme in.
Dat kan men van Sonja niet zeggen, die doet alleen maar pogingen om tweespalt te zaaien.

Heleen Witte zei

Het zou mooi zijn als Lody vd Kamp zelf zou reageren op deze kritiek.
Heleen

Leo Hart zei

Toch heeft Sonja wel een punt. Uiteraard heeft de rabbe van der Kamp dat ook. Het zou mensen toch -vaker- sieren door hier open in te zijn. Ongeacht welk conflict of wijziging in eigen gedachten en standpunten. 2013 is geen oude koek. Dries van Agt heeft heel sterk zijn fouten toegegeven door dit in zijn huidige rol te benoemen. Dat siert hem en plaatst hem in de juiste positie. Ik ondersteun als "bezorgd betrokkene" Salaam Shalom volledig, en ondersteun de feitelijke vraag van Sonja ook. Omdat onrecht nu eenmaal recht gezet moet worden.

Abu Pessoptimist zei

Leo Hart,
Volgens mij hebt u met uw reactie niet helemaal de juiste toonsoort te pakken. Als Van de Kamp in 2013 voor Christenen voor Israel heeft gesproken, maakt dat hem nog geen voorstander van de nederzettingen of de bezetting. Wat Dries van Agt betreft is me onduidelijk waarom die er bij wordt gehaald en welke fouten hij zou hebben toegegeven.
En wat moet ik me voorstellen bij uw ´bezorgde betrokkenheid´´? Klinkt me cryptisch en niet zonder meer aangenaam in de oren. Misschien zou het u sieren als u - zoals u zelf schrijft - over dit alles en uw motieven ´´open zou zijn´´.

En wat is in ´s hemelsnaam een rabbe?

Abu Pessoptimist zei

Heleen Witte,
Eigenlijk is dit hierboven ook totale flauwekul. Ik weet niet precies wat Lody van de Kamp tegenwoordig van de politiek van Israel vindt. Het is ook onbelangrijk in de context van de dialoog met moslims - met anderen en andersdenkenden. Eerlijk gezegd denk ik dat ik liever met een rechtse zionist te maken heb die in staat is open gesprekken te voeren, dan met een zogenaamd progressieve Jood/zionist/Israeli die niet kan luisteren. En als gangmaker van gesprekken met anderen is Lody van de Kamp op dit moment volstrekt onvervangbaar.

Sonja zei

Fijn dat dat je vriend is Abu, ben benieuwd wat hij de volgende keer weer bij Christenen voor Israël gaat vertellen (=niks 'vroeger'). Ze verkopen daar ook ook audio tape met hem - wat zou hij daar van opstrijken denk je?

Sonja zei

"Als Van de Kamp in 2013 voor Christenen voor Israel heeft gesproken, maakt dat hem nog geen voorstander van de nederzettingen of de bezetting. "

O, okee, ik weet genoeg. Dit is triest.

Daniella van den Akker zei

Gaaf initiatief. Ik heb zelf een zoon van 15 en ik zie hoe op die leeftijd echt alles uitmaakt wat ze voor zich krijgen.

Anoniem zei

Abu,
dus Van de Kamp tegen een 15-jarige moslim: "Toch kan ik niet voorkomen dat er in mijn gedachten gevoelens van onrust opkomen wanneer wij met elkaar in gesprek zijn".

Wat een vals mens. En vergeet niet dat Salaam Shalom snel is opgericht aan de vooravond van de laatste Gaza bombardementen. Blijkbaar om kinderen lekker dit soort verwijten te kunnen aansmeren. Er klopt echt iets niet.

Egbert.

Abu Pessoptimist zei

Zo Egbert,
Fijn dat je me waarschuwt, maar toevallig ben ik zelf één van de mede-oprichters van Salaam Shalom. En in die hoedanigheid kan ik je vertellen dat de deelnemers niet op hun politieke denkbeelden zijn gescreend, maar alleen op hun bereidheid om open te staan voor anderen. En voor jouw informatie: alle Marokkaanse deelnemers (en ook zeker een aantal niet-Marokkaanse) waren fel tegen de Israelische inval in Gaza die ongeveer in dezelfde tijd als de oprichting van de groep plaatsvond.

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...