dinsdag 11 februari 2014
De bloem van ultra-rechts Israel eert scholiere die haar leraar probeerde te laten ontslaan
Sapir Sabah neemt de oorkonde in ontvangst uit handen van Michael Ben Ari (rechts van haar met keppel). (Foto Acrivestills.org)
In het dorpje Kiryat Tivon, in het noorden van Israel, heeft zondag een bizarre ceremonie plaatsgevonden. Ultra-rechtse Israeli's, onder leiding van het vroegere Knesset-lid Michael Ben-Ari reikten daar de door hen zelf gecreëerde “Prijs van de Joodse Staat” uit aan de scholiere Sapir Sabah. Dit meisje uit de eindexamenklas van de ORT-school in Kiryat Tivon bereikte onlangs landelijke bekendheid in Israel, omdat zij haar leraar maatschappijleer, Adam Verete, ervan had beschuldigd dat hij ontoelaatbaar linkse ideeën in de les had verspreid en de integriteit van het Israelische leger had betwijfeld. Zij had dat gemeld in een brief aan de minister van Onderwijs,. die uitlekte omdat het voormalige parlementslid Ben Ari hem op zijn Facebook-pagina zette. De affaire dreigde even tot het ontslag van leraar Verete te leiden, maar dat werd uiteindelijk afgewend.
De uitreiking van de 'Prijs van de Joodse Staat'' werd binnen gevoerd door een bont gezelschap van ultra's onder de kolonisten, volgelingen van wijlen rabbi Meir Kahane en activisten tegen de Afrikaanse vluchtelingen uit Tel Aviv . Buiten stonden onderwijl inwoners van Kiryat Tivon te protesteren. Zij scholden de deelnemers aan de rechtse bijeenkomst uit voor fascisten en riepen onder meer de leus: ''Kiryat Tivon is Hebron niet''. De polirtie hiel de twee groepen uit elkaar
Op de oorkonde behorende bij de prijs werd Sabah geprezen voor haar “dapperheid om het op te nemen voor de waardigheid van de Israelische natie” en het verdedigen van de eer van de Israelische soldaten tegenover de “smerige wrakken” die proberen de greep van van het Joodse volk op het Land van Israel te ondermijnen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Een afdeling van de WZO speelt sleutelrol in Israels nederzettingenprogram
Nederzetting Ofra zou eigenlijk afgebroken moeten worden. Ik vermoed dat de leden van de Zionistische Wereldorganisatie raar zullen opkijke...
-
Het is weer het seizoen van de olijven ...en van de gebruikelijke aanvallen op de Palestijnse boerenIsraelische kolonisten in actie bij een aanval op Palestijnse boeren die hun olijven willen oogsten. (Foto Shehab News) Let op: 24x u...
-
De tv-rubriek OP1 haalde Mirjam Bikker "van de ChristenUnie erbij om het demonstratierecht aan de orde te stellen. De Volkskrant cite...
-
Begrafenisprocessie van de gedode leden van de familie Abu Hattab in Gaza (Foto Palestinian Chronicle) De druk op Israel om een bestand aa...
11 opmerkingen:
"Kiryat Tivon is Hebron niet" alsof dergelijk gedrag in Hebron wel OK is ... en dat zijn dan nog de zogenaamde "progressieven". Wat een volk.
Anton
Jij bent niet degene die recht heeft over MIJN VOLK te preaten. Blijf met je vieze antisemitische handen van mijn volk af.
Jouw volk, Gennadi? Ben je gek geworden? Jouw volk is toevallig ook mijn volk. En ik heb het volste recht daarover te zeggen wat ik te zeggen heb. Je hoeft hier niet meer terug te komen als je zo begint, idioot.
En Gennadi, als het toevallig niet mijn volk was geweest, had ik nog steeds het volste recht gehad. Wat een schandelijke onzin om mensen voor antisemiet te gaan uitmaken die gekken als Ben Ari en Marzel uitmaken voor de fascisten die ze zijn.
@Gennadi: JOUW VOLK heeft zelf vieze handen, ontzettend VIEZE handen. Dan heb ik het overigens uitsluitend over de fascististische zionisten die in dit stuk beschreven worden en waar jij blijkbaar toe behoort en niet over het Joodse volk in het algemeen! Dus praat niet over antisemitisme als er kritiek geleverd wordt door iemand die daar nota bene het volste recht toe heeft omdat het ook ZIJN volk is!
@Anoniem: ik denk niet dat de demonstranten bedoelen dat dergelijk gedrag in Hebron wel oké is. Ik denk dat ze juist hun afkeer willen uiten over wat er in Hebron gebeurt en willen voorkomen dat hetgeen daar gebeurt, zich uitbreidt. Moet je niet juist blij zijn dat deze mensen hun afkeer uiten over de gang van zaken in plaats van hun mond te houden en het maar laten gebeuren? Misschien moet je proberen om de dingen eerst in een positief perspectief te zien...
Gennadi,
Is het volk waarover u het heeft alleen van u? En niet van bijvoorbeeld Abu? Of van mij? Wie mag er, buiten uzelf, eigenlijk nog wél over ‘mijn volk’ spreken? Helemaal niemand? Is het dan eigenlijk wel een volk?
Aan welke voorwaarden moeten journalisten en bloggers voldoen om verslag te mogen doen van een gebeurtenis zoals beschreven door Abu? Bent u de enige die we deze belangrijke taak mogen toevertrouwen? Kunnen we dan op u rekenen?
Uw beschuldiging aan het adres van Abu (‘antisemitische handen’) is buitengewoon grof en onsmakelijk. U heeft twee mogelijkheden: ofwel u onderbouwt uw beschuldiging heel precies, ofwel u biedt uw excuses aan.
En bedenk: het te pas en te onpas strooien met beschuldigingen van antisemitisme heeft een kwalijk bijeffect: het maakt het begrip ‘antisemitisme’ betekenisloos. En daar is niemand mee gediend.
Martijn.
@Rosurani
Er zit nogal wat ruimte tussen datgene dat er daadwerkelijk werd geroepen en uw uitleg ervan. Feit blijft dat deze mensen zich niet laten horen of zien als er weer eens een groep Palestijnen wordt vermoord in Hebron of een dorp op de Westoever met de grond gelijk wordt gemaakt. Waar waren deze mensen toen in Gaza kleutertjes met witte fosfor werden bestookt?
Uw suggestie te proberen deze uitspraak in toch vooral in een positief licht te zien komt mij eerlijk gezegd nogal potsierlijk voor als we de Palestijnse situatie de laatste 65 jaar aanschouwen.
Anton
Het lijkt me duidelijk dat ''Kiryat Tivon is Hebron niet'' zoiets betekent als “Wij hier willen niet een bolwerk van extreem rechts zijn zoals Hebron”. Die demonstranten waren dus zo kwaad nog niet. En al zouden ze dat wel zijn geweest, dan NOG is het ongepast om op grond van een paar verwerpelijke types een heel volk als verachtelijk weg te zetten, zoals Anton deed met de opmerking:“Wat een volk.”
Ik heb dat soort reacties de afgelopen jaren veel te vaak langs zien komen als het om Moslims, en met name om Marokkanen ging, en dan besefte ik altijd sterk hoe Marrokkanen zich daardoor gekwetst moesten voelen. Ik stoorde me dus ook aan die opmerking, net als Gennadi. (Martijn, het lijkt me duidelijk dat zijn reactie aan Anton was gericht en niet aan Abu/Maarten-Jan.) Maar Gennadi had ook gewoon kunnen zeggen dat Anton generaliseerde, en dat dat dom en kwetsend is. Het is ook dom en kwetsend om meteen iemand te beschuldigen van anti-Semitisme.
Elisabeth, Anton en Gennadi,
Elisabeth slaat met haar reacties hier, wat mij betreft, opmerkelijk vaak de spijker op de kop.
Zo ook dit keer, zo moet ik een beetje beschaamd toegeven. Ik ben een aantal malen de afgelopen weken voor antisemiet uitgemaakt en dat raakt me toch, alhoewel hoewel ik mezelf steeds wijs probeer te maken dat het me koud laat. Dus reageerde ik - wat ik meestal probeer te vermijden - tamelijk driftig op Gennadi's uitval. Ik was Anton's reactie op dat moment volledig vergeten en dacht dat het over mij ging. Dus wat de scheldwoorden betreft excuses Gennadi. Maar dat neemt niet weg dat ik met Elisabeth vind dat je wel wat rustiger had mogen reageren. Ik heb mijn buik vol van al die mensen die andere mensen steeds met de term antisemiet als scheldwoord om de oren slaan. (Alleen de inflatie waar dat begrip op die manier van te lijden heeft, wat houdt het woord straks dan nog in? ).
Elisabeth slaat de spijker vaak op de kop, zei ik. En dat geldt ook voor jou Anton, althans wat mij betreft. Ik zal je zeker niet voor antisemiet uitmaken. Maar ik denk wel dat je op een niet aanvaardbare manier generaliseert. Ik had daar eigenlijk op willen reageren, maar had het druk en, zoals gezegd, ik vergat je helemaal. Maar dat generaliseren gebeurt hier niet voor het eerst. En ik vrees dat de scheidslijn tussen generalisaties en racisme akelig dun is.
'Wat een volk'. Dat is ook een gewone NL uitdrukking die niet zo heel veel meer wil zeggen als: 'wat een lui'. Degenen die de file voorbij rijden en verderop invoegen via de vluchtstrook: wat een volk. Degenen die zoals hier in mijn omgeving voor hun lol op hazen en konijnen schieten, buiten het seizoen: wat een volk. enz. etc.
Alleen Anton zelf weet wat hij bedoeld heeft. En als hij iets anders bedoeld heeft dan hierboven: Abu heeft gelijk: 'de scheidslijn tussen generalisaties en racisme is akelig dun'.
De reactie van Gennadi: iedereen heeft het recht om over welk volk dan ook te praten en te schrijven, maar als jij je zo blind toont voor het feilen van 'jouw volk', dan verlies jij rap aan geloofwaardigheid. Ga vooral zo door.
Een reactie posten