zondag 7 april 2019

Netanyahu: ''Als ik opnieuw premier wordt annexeer ik de nederzettingen''

 (Foto Palestinian News Network)

De Israelische premier Netanyahu heeft zaterdag beloofd dat als hij opnieuw premier wordt, hij alle  nederzettingen op de Westoever zal annexeren. Hij zal daarbij geen onderscheid maken tussen nederzettingenblokken of geïsoleerde nederzettingen.
De premier werd zaterdag geïnterviewd door de Kanaal 12 televisie en de interviewer vroeg hem waarom hij niet sommige van de grotere nederzettingen tijdens zijn huidige regeringstermijn had geannexeerd. ''De vraag die u stelt is een interessante vraag,'' zei Netanyahu, ''en gaat erover of we de stap naar het volgende stadium zullen maken en het antwoord is ja.'' Hij voegde eraan toe dat zijn nieuwe regeertermijn beslissend zal zijn. ''We zullen overgaan tot het volgende stadium, het instellen van Israelische soevereiniteit. Ik zal soevereiniteit instellen, maar ik zal geen onderscheid maken tussen nederzettingenblokken of geïsoleerde nederzettingen. Vanuit mijn perspectief is elk plek waar een nederzetting is Israelisch en zijn we er verantwoordelijk voor, als Israelische regering. Ik zal niemand verjagen en ik zal niet de soevereiniteit overdragen aan de Palestijnen.''
Netanyahu's opmerkingen komen erop neer dat hij in zijn komende nieuwe regeerperiode, wanneer hij op 9 april wordt herkozen, de zogenoemde ''Area C'' van de Westoever (61 procent van de heel Westoever) wil annexeren, plus nog grote delen van andere gebieden waar zogenoemde ''(door de Israelische regering) ''niet erkende'' nederzettingen zijn gesticht. Hij voegde eraan eraan toe dat Israel ook de controle over de hele Westoever zal houden.
De opmerkingen van de premier waren duidelijk bedoeld als een verkiezingsbelofte. Een recente peiling van de krant Haaretz gaf aan dat niet minder dan 42% van de Israeli's voor de één of andere vroem van annexatie van de Westoever zijn. Netanyahu hoopt kennelijk op 9 april meer van die die kiezers te trekken. De premier voegde er tijdens het interview ook aan toe dat het zijn werk was geweest om de Amerikaanse president Trump te bewegen Jeruzalem als hoofdstad van Israel te erkennen, evenals de Israelische soevereiniteit over de Golan. De premier beloofde bovendien dat hij het Bedoeïenendorp Khan al-Ahmar nij Jeruzalem ''zo spoedig mogelijk'' zal laten slopen. 
Het is duidelijk dat met Netanyahu's beloften de zogenoemde ''twee-statenoplossing'' van de baan is als hij wordt herkozen. Maar dat was bij deze verkiezingen waarschijnlijk hoe dan ook het geval geweest, want Netanyahu's belangrijkste tegenstander, generaal Benny Gantz, is evenmin een voorstander van teruggave van het gebied van de nederzettingen. Voor een twee-statenoplossing zijn eigenlijk alleen nog het kleine partijtje Meretz en de twee combinaties van Palestijnse partijen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Neem me svp niet kwalijk, ik had mijn naam vergeten te vermelden.

Discussion. Marzieh Hashemi: "Deal of the century" 22 min.

https://www.youtube.com/watch?v=0TOmi7KsEwI

Herman

Israel breekt met UNRWA en velt daarmee een doodvonnis voor Noord-Gaza

  Israel heeft maandag de samenwerking met UNRWA opgezegd. Op dezelfde dag had de chef van UNRWA, Lazzarini, ook gemeld dat er al twee maand...