dinsdag 31 juli 2018

Israelische rechtbank veroordeelt Palestijnse tot vijf maanden voor een gedicht

Dichteres Dareen Tatour bij het aanhoren van haar vonnis.

De Palestijnse dichteres Dareen Tatour (36) uit het dorp Reineh bij Nazareth heeft vandaag, dinsdag, haar vonnis te horen gekregen. Ze was op 3 mei in een schandalig vonnis door de rechtbank van Nazareth schuldig bevonden aan ''steun aan terroristische organisaties en oproepen tot geweld''. Vandaag kreeg ze volgens het van de Britten gekopieerde Israelische systeem haar straf te horen. Dat werd vijf maanden gevangenisstraf. En dat dus voor een gedicht dat ze op Facebook had gepubliceerd en waarvan een kreupele vertaling van een politieman, die in zijn middelbare schooltijd wat Arabische lessen had gevolgd, de doorslag gaf. Hieraan voorafgaand had ze al drie maanden in diverse Israelische gevangenissen doorgebracht en, hangende haar buitengewoon langzaam verlopen proces, ook nog eens ongeveer drie jaar lang huisarrest doorstaan op diverse andere adressen dan haar eigen huis.
Na het vonnis zei Tatour niet  verrast te zijn. ''Ik verwachtte gevangenisstraf en dat kwam er. Ik verwachtte geen recht. De vervolging was politiek gekleurd vanaf het begin omdat ik Palestijns ben, en omdat het over het recht op vrij meningsuiting ging. Ik ben opgesloten omdat ik Palestijns ben.'' 
Dareen Tatour werd opgepakt in oktober 2015 nadat ze temidden van andere gedichten het gedicht ''Qawm ya sha'abi, qawmhum'' (Verzet je mijn volk, verzet je tegen hen)'' had gepubliceerd. Het was de tijd waarin veel gevallen werden gerapporteerd van aanvallen met messen. Dareen werd aangeklaagd op grond van een bijzonder aanvechtbare, eigenlijk gewoon volstrekt foute vertaling. Een hoogleraar Arabisch, en een hoogleraar Hebreeuws die vergelijkbare Hebreeuwse gedichten aanhaalde, die door de verdediging waren opgeroepen, konden geen verschil in maken. Verzoekschriften van ruim 1.000 internationale auteurs haalden evenmin wat uit. Ik heb in een andere blogpost wat meer over de taalkundige en contextuele misgrepen en het commentaar van deze getuigen daarop geschreven. 
Bij haar veroordeling in mei zei ze: "Mijn proces laat zien wat er schuilgaat achter de maskers. De hele wereld zal nu mijn verhaal te horen krijgen. De hele wereld kan nu  wat Israels democratie voorstelt. Een democratie alleen voor Joden.  Alleen Arabieren gaan naar de gevangenis. De rechtbank zei dat ik veroordeeld ben voor terrorisme. Als dat terrorisme is dan schenk ik de wereld een terrorisme van liefde.''
 Mijn commentaar luidde dat het vonnis ongeveer op het niveau was van dat van een achterlijk Derde Wereldland.

1 opmerking:

Unknown zei

Niet te vatten en schandalig wat kunnen we doen tegen dit onrecht? Abo Pessoptimist onthult dit nieuws en de data. Wie pakt het op?
Clarien Uitzinger

clarien.uitzinger@gmail.com

Nieuws van de nooit aflatende strijd om grond en zeggenschap op de Westoever

  Twee Palestijnen van de Westoever zijn gisteren overleden als gevolg van schotwonden die waren toegebracht door kolonisten. De twee waren ...