maandag 4 augustus 2014

Bestuurder graafmachine gedood na botsing in O-Jeruzalem, motorrijder schiet op voorbijgangers

The rammed bus in Jerusalem, August 4, 2014.
De Israelische politie heeft maandag de bestuurder doodgeschoten van een graafmachine, die in botsing was gekomen met een bus in de wijk Sheikh Jarrah van Oost-Jeruzalem en vervolgens met de arm van de machine de bus deed kantelen. Bij de botsing werd een voetganger gedood. De buschauffeur en een paar passagiers werden niet ernstig gewond. Een politieagent schoot daarna de bestuurder dood van de graafmachine, die nog achter het stuur van zijn machine zat.
Israel noemde het incident een terroristische aanslag. Haaretz liet een filmpje zien (hier, ik kon het helaas niet kopiëren), dat de gang van zaken weergeeft, maar vragen oproept. Het lijkt namelijk duidelijk dat er al schoten op de bestuurder van de graafmachine werden gelost voor hij met de arm van zijn machine de bus omver duwde.
Update:
 
Op dit filmpje is nog duidelijker te zien dat de chauffeur van de graafmachine onder vuur wordt genomen voordat hij de bus ramde. 
Kort na het incident met de bus opende, iets verderop, bij de Mount Scopus, een motorrijder het vuur op voorbijgangers. Een 20-jarige soldaat werd gewond. De politie opende een jacht op de motorrijder die ontkwam.
De incidenten in Jeruzalem vonden plaats tegen de achtergrond van het feit dat de Israelische aanval in Gaza gepaard is gegaan aan voortdurende onrust op de bezette Westoever. Dertien Palestijnen zijn in die tijd bij demonstraties tegen het geweld in Gaza door Israelische troepen doodgeschoten en honderden zijn gewond geraakt, waarvan meer dan 150 door scherpe munitie.
Zondag werd in Hebron de 11-jarigeMoheyeddin Salah Idriss door Israeli's in de borst geschoten tijdens een demonstratie in de buurt van de nederzetting Kiryat Arba, waarbij met stenen en lege flessen werd gegooid. De jongen ligt in coma.
Deze maandag werden tenminste tien Palestijnen gewond op de Haram al-Sharif (Tempelberg), toen politie die bestormde. De jongeren hadden geprotesteerd tegen het bezoek van een groep fanatieke Joden die onder politiebegeleiding het gebied bestormde. De Palestijnen bekogelden een groep fanatieke Joden die onder politiegebegeleiding in het gebied werden toegelaten met stenen en schoenen. Zij werden op hun beurt onthaald op traangas, stungranaten en ''rubberkogels".
Het Palestijnse ministerie voor de Gevangenen heeft intussen cijfers vrijgegeven waaruit blijkt dat het aantal gevangenen in Israelische gevangenissen sinds juni en de weken van de aanval op Gaza dramatisch is gestegen. Abd al-Nasser Farwana van de afdeling statistiek van het ministerie, zei zondag in een verklaring dat sinds juni meer dan 1,500 Palestijnen in de bezette gebieden zijn gearresteerd. Daarvan zijn er meer dan 200 opgepakt in Gaza en naar Israel vervoerd. Een aantal van hen is weer vrijgelaten, maar het is niet bekend hoeveel er nog worden vastgehouden en waar in Israel. Een woordvoerster van het leger zei daarover geen gegevens te hebben. Wel bevestigde ze dat mensen ''voor ondervraging'' waren opgepakt.
Deze arrestaties, en de honderden die in juni werden meegenomen tijden de ''zoektocht'' naar drie ontvoerde tieners, brengen het totaal aantal politieke gevangenen in Israelische gevangenschap op ongeveer 6.500, onder wie 250 kinderen, 37 parlementsleden, en 75 gevangenen die in 2011 werden vrijgelaten bij de ruil van rond de 1.000 gevangenen tegen korporaal Gilad Shalit, en die Israel in strijd met de afspraken opnieuw heeft gearresteerd.

7 opmerkingen:

Abu Pessoptimist zei

Beste Chris,
De eerste versie van de ''feiten'' was een andere dan de daaropvolgende. Ik probeerde het filmpje waar jij naar verwijst over te zetten op mijn blog (helaas niet gelukt) toen jij je ''reactie'' stuurde.
Opmerkingen - ook over al of niet vermeende fouten - zijn hier altijd welkom, maar met veronderstellingen dat ik maar wat speculatief mijn mening geef, moet je niet nog een keer aankomen. En overigens... verklaar jij, als je het blijkbaar zo goed weet, voor mij maar eens de schoten die gelost werden voordat de bestuurder van de graafmachine de bus expres omver gooide.

Chris zei

Beste Abu,

Ik neem slechts waar en probeer door verschillende media te lezen zo breed mogelijk geinformeerd te zijn.

Veel informatie is helaas suggestief en door ook de andere kant te lezen (naast gangbare media is het volgende blog een aanrader voor wat betreft dit conflict: http://elderofziyon.blogspot.nl/ ) krijg ik een genuanceerdere mening dat dat u heeft.

U zegt dat er schoten zijn gelost voor het rammen van de bus.... helaas kan ik dat niet waarnemen. Is dat bevestigd? Ik heb daar dus geen verklaring voor, omdat ik dat niet weet. U wel?

Abu Pessoptimist zei

Chris,
Als het lezen van Elderofziyon je een meer genuanceerde kijk op het conflict verschaft, verklaart dat veel en vooral waarom je denkt dat ik niet genuanceerd ben. (Voor alle duidelijkheid ik lees ook wat die ultra schrijft, en nog veel meer, want ik stel er prijs op .. om zo breed mogelijk georiënteerd te zijn).
Wat die bus en het lossen van schoten betreftbetreft: aan het begin van het filmpje zijn duidelijk schoten te horen en degene die het filmpje opnam, of iemand die naast hem staat, zegt zeer geod hoorbaar in het Arabisch: ''mat, khalass.'' (Die is dood, afgelopen). Meer bevestiging is denk ik niet echt nodig.

Chris zei

Beste Abu,

Helaas spreek ik de taal niet om dat te begrijpen. Maar toch knap dat een dode man nog bewust een bus omver kan kieperen......

Voor wat betreft de verwijzing, ik zei niet dat dat blog mij een genuanceerder beeld geeft. Het geeft een evenwicht. Net zozeer als dat u hem of haar een Ultra noemt, wordt u ook zo gezien door die andere kant). Dit is niet mijn waardeoordeel, laat ik daar duidelijk over zijn.

Abu Pessoptimist zei

Chris,
Ik neem aan dat de man op dat moment toch nog niet dood was, want pas daarna kiepert hij de bus om. Maar vragen roept dat toch zeker op, zou je zeggen. (En inderdaad kennis van het Arabisch helpt wel een beetje bij het verslaan van dit conflict).
Enfin, toch aardig om te zeggen dat je me geen ultra vind. De ''andere kant'' zegt nog wel ergere dingen over me. Maar aangezien ze eigenlijk nooit met argumenten komen die tegenspreken wat ik schrijf, probeer ik me daar maar niet te veel van aan te trekken.

Jack zei

Abu,
Speculatief en eenzijdig. Zo zou ik het bericht willen noemen.
Je kan een incident minuten na het begin ervan te beschrijven en dan heb je een totaal vertekend beeld.
Wat je mist in je berichtgeving, is dat de eerste schoten afgevuurd werden nadat de bestuurder van de graafmachine al een jonge man dodelijk overreden heeft. De schoten begonnen toen tevens de bus greramd werd en het duidelijk bleek dat het om een aanslag ging.

"Een halve waarheid is vaak een leugen"

Abu Pessoptimist zei

Jack,
Ik heb het bericht vrijwel zonder wijziging overgenomen van Haaretz, en alleen later, toen de krant dat filpmje publiceerde, eraan toegevoegd dat er iets raars was met schoten die werden afgevuurd voordat de bestuurder van de graafmachine de bus omgooide. Dus je vind eigenlijk dat Haaretz speculatief en eenzijdig bezig was en halve waarheden verkondigde?
Als dat zo is heb je gelijk. Maar niet op de manier die je bedoelde. Haaretz heeft weer eens gewoon het politierapport overgenomen zonder zelf na te denken of op onderzoek uit te gaan.
Ik heb later nog een filmpje gezien (en het alsnog op mijn blog gezet, hierboven). En nu zou ik het bericht anders hebben opgeschreven. Namelijk ongeveer zo: De graafmachine heeft (naar we mogen aannemen per ongeluk) een voetganger aangereden en vervolgens opende een agent het vuur op de bestuurder. Stervende heeft de bestuurder van de graafmachine zich toen als ''terrorist'' ontpopt (wat had hij nog te verliezen) en met de arm van zijn machine de bus omgegooid.
Wat leren we van dit verhaal? Een Palestijn die in een verkeersongeluk verwikkeld raakt is vaak ten dode opgeschreven in het hedendaagse Israel. De bestuurder van de graafmachine was niet de eerste die dit overkwam. Hij zal, vrees ik, ook de laatste niet zijn.

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...