vrijdag 22 augustus 2014

Hamas executeert 18 verklikkers

Ma´an News

Updated vrijdag 15.15 uur. Hamas heeft vrijdag 18 mannen geëxecuteerd, die tevoren door een tribunaal ter dood waren veroordeeld voor hun optreden als informanten van Israel. De executie werd gemeld door Al-Ray, een persbureau dat banden heeft met Hamas. Volgens het persbureau Associated Press werden elf mannen geëxecuteerd op een politiebureau  in Gaza-stad. Daarna werden nog een zeven mannen door gewapende leden van de Qassam-militie op straat terecht gesteld na afloop van het vrijdagsgebed (zie foto). 
Een dag eerder werden ook al drie verklikkers terechtgesteld. Aangenomen wordt dat de terechtstellingen te maken kunnen hebben met de dood van drie militaire commandanten in Rafah, die een dag eerder bij een Israelische luchtaanval werden gedood toen ze zaten te vergaderen.
Bij de VN-Veiligheidsraad zijn intussen Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië bezig om steun te verwerven voor een resolutie om de strijd in Gaza te beëindigen.
Een initiatief voor de resolutie was oorspronkelijk afkomstig van Jordanië. Een ontwerp-verklaring begon dinsdag al te circuleren, en vrijdag kregen de drie landen ook steun van de Verenigde Staten. De korte inhoud van het initiatief houdt in dat de controle in Gaza wordt overgenomen door de Palestijnse Autoriteit, dat de blokkade wordt opgeheven, en dat herbouw van wat er in Gaza is verwoest is zal plaatsvinden onder internationale supervisie - mede om de import van wapens tegen te gaan. Ook stelt de resolutie een nieuwe start voor van vredesbesprekingen met als uitgangspunt de ´´groene lijn´´ van voor juni 1967.
In de Gaza-strook werden vrijdagmorgen vijf Palestijnen gedood door Israelische luchtaanvallen. Yassin Hamed Abu Hamda en Mahmoud Qashlan werden gedood in het Nuseirat kamp, Mahmoud Talaat Shreiteh (14), en Bashir Ahmad Shreiteh (35) werden gedood in Deir al-Balah en Moussa Ahmad al-Abadla (23) werd gedood bij een aanval in de wijk al-Qarara van Khan Younis, waarbij twe anderen werden gewond. Dondrdg werdne 38 mensen bij Israelische aanvallen gedood. 
In Israel werd in Be´er Sheva een man gewond door een raket die neerkwam op een parkeerplaats. Een dag eerder werd in Eshkol een 33-jarige man gewond door scherven van een ontploffende granaat. Zijn toestand is ernstig maar stabiel.

18 opmerkingen:

Trees zei

Iedereen bij ons zegt, en ook in de Arabische kranten en radio, dat Israel express een lange wapenstilstand heeft geaccepteerd, met het doel dat de Hamas leiders zich veilig genoeg voelen om (misschien letterlijk) bovengronds te komen. Een maand lang waren ze niet te vinden, dus daar moest iets op gevonden worden. En het heeft gewerkt, alle Hamas leiders zaten te vergaderen, en bam, een bom erop. Hoezeer ik deze executies verafschuwt, wrsl hebben deze mensen eraan meegewerkt om Israel te laten weten waar de Hamas leiders zich ophielden. Wat een waanzin allemaal

Daniella van den Akker zei

Trees heb jij dan enig inzicht waarom deze verraders dit doen zit hier een wereld aan verzet achter met grote aanhang of kan niemand daar nog iets zinnigs over zeggen

Abu Pessoptimist zei

Daniella,
Ik weet niet wat Trees hierop gaat antwoorden, maar ondertussen zal ik reageren. Het sleutelwoord is chantage. Er zijn veel mogelijkheden. Israel kan iets over je weten zijn gekomen (ze luisteren telefoons af). Israel kan je hebben aangehouden toen je de grens over wilde en je hebben gemarteld en je iets hebben laten vertellen wat dan weer tegen je gebuikt kan worden (als je ons niet meer inlichtingen geeft, zullen we een boekje over je opendoen). Of Israel weigert je doodzieke kind of oude moeder door te laten voor een medische behandeling in Israel als je niet als verklikker wilt optreden. Ik noem maar een paar mogelijkheden, er zijn er nog meer.

Daniella van den Akker zei

Duidelijk, dank je Abu

Gennadi zei

Voor iedereen die niet blind is (dus niet voor de bezoekers van deze blog) is overduidelijk dat bandieten van Hamas hebben de willekeurige mensen opgepakt en geëxecuteerd. Voor Hamas kost de menselijke leven niks.

Elisabeth zei

Uri Avneri schreef eens dat na zo'n lange bezetting 1 op de 2 Palestijnen tot informant gepresst is. Niet helemaal een serieus getal natuurlijk, maar toch veelzeggend...
Ook als je homosexuele contacten hebt en Israel komt erachter ben je de klos. Zo hypocriet want de vrijheid voor homosexuelen in Israel is een van de vaste hasbara thema's.
Tenzij ze je dus kunnen chanteren.

Elisabeth zei

Gennadi,
Ik denk niet dat het helemaal willekeurig was. Wreed en walgelijk, maar niet compleet willekeurig.
Collaborateurs worden altijd het wreedsts aangepakt. In Ierland, in Zuid Afrika. Google 'necklacing' maar eens.

Anoniem zei

Abu,

Berichten vanuit het Israëlische kamp kunnen rekenen op je scepsis. Dat het hier volgens Hamas verklikkers betreft neem je klakkeloos over. De Hamas top is, in tegenstelling tot het begin van de strijd niet meer in staat zich te verbergen, dreigen nu ook slachtoffer te worden, is dus duidelijk in paniek, en wil een afschrikwekkend signaal afgeven naar de eigen bevolking. Dat Hamas geen scrupules kent met Palestijnse tegenstanders mag ook jou duidelijk zijn. Denk hierbij aan de executies na de strijd met de PA.
Je voorbeelden van de motivatie van de (mogelijke) verklikkers zijn bovendien eenzijdig. De Palestijnse samenleving kent vele,elkaar naar het leven staande,clans

Petrus

Jaap Hamburger, Broek in Waterland zei

@Gennadi. Ook met open ogen kan een mens blind zijn, nietwaar? En wat hebt u uitstekende contacten in Gaza, dat u ons nu al kunt vertellen dat het om 'willekeurige mensen' gaat. Heel bijzonder. Wat vertellen uw contacten u nog meer, dat voor ons interessant is?

Abu Pessoptimist zei

Gennadi,
Goed dat jij als niet-blinde dat zo duidelijk hebt gezien. Waarschijnlijk beschik je over dezelfde heldere blik die de Israeli´s feilloos in staat stelt terroristen van andere mensen te onderscheiden, ook al zijn ze vaak niet ouder dan drie jaar.

Abu Pessoptimist zei

Petrus,
Berichten uit welk kamp dan ook kunnen altijd rekenen op mijn scepsis. Vandaar dat ik dit bericht over de executies heb gecheckt aan de hand van Haaretz, Reuters News Agency en Al-Ray (gelieerd aan Hamas) en uiteindelijk overgenomen heb van Ma´an News (onafhankelijk, op de hand van Al-Fatah). Dat dat volgens u klakkeloos gebeurd is, is jammer, maar ik beschikte nu eenmaal niet over de extra informatie die nodig was om er eventueel kanttekeningen bij te kunnen maken.
Dat er binnen de Palestijnse maatschappij clans zijn die het met elkaar aan de stok (kunnen) hebben, is mij bekend. Sommige executies die tijdens de intifada´s plaatsvonden, hadden daar mee te maken. Niets wijst erop dat dit nu ook het geval zou zijn, Hamas is geen clan en heeft in het verleden de clanoorlogen streng aangepakt.
Dat u blijkbaar meer weet over de huidige paniek van de leiding van Hamas dan ik, of de bronnen waarover ik beschik, is interessant. Vrij naar Jaap Hamburger (zie hierboven)kan ik u daarom wellicht vragen welke details die van waarde kunnen zijn voor dit blog, u nog meer van uw contacten daar hebt gehoord?

Trees zei

Daniella, Abu heeft je vraag beantwoord, en ik denk dat dat een groot percentage van de redenen is dat men collaboreert, maar ook geld.
Ja, zoals overal zijn er mensen die voor geld alles doen. En zeker in Gaza, waar ontzettend veel armoe heerst, is iemand snel overgehaald. Ook heeft de Israelische Mossad ( veiligheidsdienst) een geweldige neus voor het benaderen van zwakke, kwetsbare mensen. En eigenlijk weet iedereen wel wie niet te vertrouwen is. Ook binnen Israel, in de Arabische dorpen "recruteert" men deze mensen. Ik ken iemand, die grote geldzorgen had, en die werd benadert door de Mosad, en die heeft toegehapt. Hij moet Palestijnse arbeiders van de West bank Israel in brengen, en ze overhalen om voor de Mosad te gaan werken als informant, doen ze dat,dan krijgen ze gelijk een werkvergunning, zo niet, dan niet.Israel heeft een ontzettend groot netwerk van informanten in Gaza, Westbank en in de Palestijnse dorpen in Israel. Toen er hier in Sachnin anderhalve maand geleden een demo was, is mijn man ook gearresteerd, en met hem vele anderen, en we weten precies van wie de politie namen heeft. Wat er in Gaza is gebeurd, het is afschuwelijk. Maar zoals ik al zei, iedereen weet wie als informant werkt, en als er zo'n krankzinnige situatie is zoals in Gaza, dan worden al deze mensen opgepakt, want ze zijn gevaarlijk. Hoe tragisch de redenen ook zijn waardoor ze informant geworden zijn. Laat ik duidelijk zijn, ik keur het niet goed, ik zeg ook niet dat ik het begrijp, het is een vreselijke situatie in Gaza, een krankzinnige situatie, en deze mensen doen veel kwaad. Dat persoon waar ik het over had bij ons, is iemand die ik goed ken, maar sinds ik dit weet, negeer ik hem, want ik ben bang voor dit soort mensen.

Daniella van den Akker zei

Dank je Trees, helder verhaal.

Titus zei

Niet lukraak roepen dit en dat.
De Palestijnen verkeren in een oorlogstoestand. Hele woonwijken worden door de vijand platgebombardeerd. Ze bevinden zich in een gigantische gevangenis waaruit ze niet kunnenn vluchten.
In oorlogen wordt tegen verraad altijd hard opgetreden.
In tegenstelling tot Israel die bijna 2000 burgers geexecuteerd heeft, hebben die verklikkers een proces gehad.

Jaap Hamburger, Broek in Waterland zei

@Gennadi.

Nog even dit meneer de helderziende:

"Voor Hamas kost de menselijke leven niks."

Voor Israël daarentegen is de menselijke leven een kostbaar goed, daarom zijn er meer dan 2000 Palestijnse menselijke levens beëindigd, met kogels, bommen en granaten.

Daniella van den Akker zei

Gennadi aangezien ik een bezoeker van dit blog ben, ben ik in uw ogen blind. Het zou heel goed kunnen dat ik blind ben maar zou u dan zo vriendelijk willen zijn mijn ogen te openen aan de hand van feiten om uw beweringen te staven. Bij voorbaat dank. Dit is een serieuze vraag en niet cynisch bedoeld ik houd niet van cynisme. U hebt mij al eens eerder onheus bejegend op dit blog daar wens ik niet aan mee te doen.

Chris zei

Gennadi, 22 augustus 2014 19:21

Jaap Hamburger kun je niet tegenspreken, hoor, hij is namelijk deskundoloog. Weet namelijk ook dat allen die in de gulag verdwenen kulakken waren en niet zomaar 'willekeurige' mensen. Stalin wist precies wie hij moest hebben en zo weet Hamas dat ook. Het enige waarin Hamburger gelooft is zijn eigen onzin.
Moordenaars en terroristen zoeken altijd een zondebok om de aandacht van hun eigen moorden en falen af te leiden. Hamburger heeft daarvan nooit gehoord, maar Hamburger is dan ook een judeofoob die graag samen met Hamas-aanhang mag optreden.

Abu Pessoptimist zei

Gennadi,
Nu moet ik je toch vragen waar en wanneer Jaap Hamburger is opgetreden met Hamas-aanhang. Ik kan me trouwens ook niet herinneren dat hij onlangs iest over kulakken te berde heeft gebracht.Misschien dat je dat ook even kunt verduidelijken?

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...