vrijdag 7 december 2012

Israelische militairen halen 36 huizen overhoop in dorp bij Nablus

Een kamer in één van de 36 huizen 'na de behandeling'. (Ma'an News)

Israelische militairen hebben in de vroege ochtend van donderdag een raid uitgevoerd in het dorp Barqa ten westen van Nablus. Enkele honderden militairen bestormden om twee uur in de ochtend 36 huizen in het dorp. Daarbij werden de bewoners in een kamer opgesloten en werd - zoals de foto toont - de boel in de huizen grondig overhoop gehaald waarbij meubilair werd  vernield en zelfs een schaapje werd gedood. Sommige bewoners vertelde dat hun kinderen die ochtend niet naar school konden, omdat het uren duurde voordat hun kleren werden teruggevonden. Ghassan Daghlas, de man die voor de Palestijnse Autoriteit de activiteit van kolonisten en militairen bijhoudt, zei dat de raid gezien kon worden als een Israëlisch antwoord aan de recente stemming in de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Een Israëlische militaire woordvoerster zei dat de militairen wapens hadden gevonden, waaronder messen, een luchtbuks, luchtpistolen, een jachtgeweer met munitie en 'objecten die te maken hadden met Hamas'. 
In het gebied bij Nablus werd donderdag ook een man door Israelische kolonisten in elkaar geslagen toen hij olijven wilde oogsten. Dat gebeurde bij het dorp Al-Lahaf, bij Huwara. De aanvallers waren bewoners van de nederzetting Yitzhar. De Palestijnse boer Nasser Fayez Odeh (47) werd bewerkt met stokken en scherpe voorwerpen. Hij raakte matig ernstig gewond.

8 opmerkingen:

Jaap Hamburger, vz EAJG zei



Een Israëlische militaire woordvoerster zei dat de militairen wapens hadden gevonden, waaronder messen, een luchtbuks, luchtpistolen, een jachtgeweer met munitie en 'objecten die te maken hadden met Hamas'. .

Toe maar! Het lijkt die terroristenboot wel van destijds...de Mavi Marmera...ook een heel arsenaal aan messen, stokken en ijzeren pijpen aan boord, om Israël mee van de kaart te vegen.



8 december 2012 13:53

Anoniem zei

Abu, misschien is je hetzelf al opgevallen, maar volgens mij (en anderen) is deze Jaap Hamburger niet dé Jaap Hamburger van EAJG.

Corrie

Trees zei

Bedacht ik ook Corrie, er is iets raars aan deze commentaren.

Jaap Hamburger, vz. EAJG zei

Toch wel Corrie...van a tot z mijn woorden...maar kennelijk schiet mijn sarcasme zijn doel voorbij...

Anoniem zei

Er zijn er meer die twijfelden. Ik kreeg er ook al een emailtje over.
Ik snap em Jaap. Maar het had zomaar gekund. We zijn het zo gewend dat er zulke commentaren op dit blog komen.

Corrie

Jaap Hamburger, Broek in Waterland zei

Ja, Corrie, en het soort reacties waar jij op doelt, probeer ik dus op voorhand de pas af te snijden, door ze te ironiseren. Als je Likud en trees en Esther een tijdje hebt ‘gevolgd’, dan weet je wel zo’n beetje ’wat de pot schaft’ zogezegd. Die riedeltjes kan ik ook produceren.

Er komt nog iets bij. Sarcasme is af en toe het enige verweer dat rest, tegenover zoveel onrecht als dit conflict voortbrengt, dag in dag uit. Het zijn niet eens de aanvallen op Gaza of de andere ‘grote dingen’, het is juist het kleine onrecht van alledag dat ik onverdraaglijk vind. Iemand die gearresteerd wordt om niets, een auto die moedwillig beschadigd wordt zonder dat de bestuurder verhaal kan halen bij de Israëlische militair die dat doet, een waterbron die dichtgegooid wordt, olijfbomen die afgekapt worden, een huis dat kapot gemaakt wordt enz.

Abu Pessoptimist zei

Ik sluit me daarbij aan, Jaap. De dagelijks stroom van kleine dingen - nou ja klein, een automoblist die na een botsing wordt doodgeschoten is niet echt klein, en die omgezaagde bomen en in brand gestoken oogsten en auto's zijn dat ook niet echt, maar die dagelijkse stroom van betrekkelijk klein akelig nieuws is soms gewoon niet meer te verdragen.
Toch is sarcasme - meestal - een verkeerde reactie. Je kan er eigenlijk niet grappig over doen. Cynisme is al beter, maar dan wel heel erg met mate.
Dit blog wordt intussen door een redelijk groot aantal mensen gelezen, maar wel overwegend mensen uit een bepaalde hoek. De slag maken naar al die mensen die denken dat ik dit hier allemaal opschrijf uit een soort onbegrijpelijke afkeer van Israel, en hen er stap voor stap van overtuigen dat dit gewoon niets anders is dan het nieuws brengen dat de officiële media eigenlijk hadden moeten brengen om duidelijk te maken wat er echt aan de hand is, - hen overhalen om ook dit blog te gaan lezen of met andere ogen naar de gebeurtenissen te gaan kijken - dat blijft toch mijn doel. En die 'credibility gap' dichten is een forse opgave. Het is een opgave waar EAJG ook mee worstelt en ook veel andere lezers van dit blog mee te maken hebben. Vind maar eens de juiste toon. Ik ben al een tijdje bezig met ernaar te zoeken. Sarcasme helpt wel jezelf, om je hart te luchten, maar het wordt door de groep die we willen overtuigen volstrekt niet begrepen.

Anoniem zei

@ laatste overpeinzing bij de reacties.
Na 10 jaar straatgesprekken bij Vrouwen/Mensen in 't Zwart denk ik dat de mensen die pro-Israelisch-beleid blijven dat ALLEEN kunnen als ze zich voor feiten afsluiten. Mijn verzoek is vaak: u gelooft mijn weergave van de feiten niet. Als't je blieft, probeer feiten te achterhalen.
Daarvoor helpt een betrouwbaar journalistiek blog.

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...