maandag 27 februari 2012

Israel gaat 'Palestijns vliegveld' bij Jeruzalem omzetten in industrieterrein

De luchthaven Qalandiya

Hagit Ofran van Vrede Nu meldt op haar blog, Eyes on the ground in East-Jerusalem, dat de Commissie voor Planning van de gemeente Jeruzalem de grond van de luchthaven 'Atarot' (of 'Qalandiya') heeft geregistreerd als 'stedelijk gebied'. Dat is een eerste stap om het terrein over te hevelen uit de zeggenschap van de Nationale Havenautoriteit naar de zeggenschap van de gemeente Jeruzalem. De minister van Verkeer moet dat nog goedkeuren, maar daarna kan het proces beginnen om er een een industriegebied van te maken.
Het belang van dit feit, dat het eerst werd gemeld door de krant Ma'ariv, is dat Qalandiya werd beschouwd als een mogelijke luchthaven voor een toekomstige Palestijnse staat. Er zijn zelfs berichten geweest, meldt Ofran, dat Tzipi Livni, toen zij minister was, de luchthaven officieel aan de Palestijnen heeft toegezegd.
Ofran denkt dat het plan niet alleen een streep door de rekening is van de mogelijkheid van een Palestijnse luchthaven, maar dat de nieuwe bestemming van het terrein ook gaat doen wat het plan voor  Givat Hamatos in het zuiden gaat doen. Terwijl Givat Hamatos een soort dam gaat vormen tussen Zuid-Jeruzalem en Bethlehem, zal een industriegebied Atarot straks een soort afsluiting van vormen tussen Oost-Jeruzalem en Ramallah in het Noorden. Afgezien daarvan sluit het ook Jeruzalem af van de Palestijnse buurten (eigenlijk dorpen) Shu’afat en Beit Hanina in het zuiden, Bir Nabala, Al Judeira, Al Jib, Rafat and Qalandiya in het Westen, Ar-Ram, Dahiyat al Bareed en Jaba’ in het Oosten, en het vluchtelingenkamp Qalandiya en Kafr ‘Aqab in het noorden. (Op de kaart van Vrede Nu, hieronder is dat te zien). Het is kortom, weer een stap in het proces dat bezig is een twee-statenoplossing voorgoed te verhinderen (zie ook hier).
Het vliegveld Qalandiya is tijdens het Britse mandaat aangelegd tussen Jeruzalem en Ramallah. In 1967, na de verovering van de Westoever, besloot Israel de luchthaven, die van strategisch belang werd geacht,  bij Jeruzalem te voegen, dat met sterk vergrote gemeentegrenzen, werd geannexeerd. Daardoor kwamen ook de Palestijnse dorpen Beit Hanina, Shuafat, Kfar Aqeb en delen van het kamp Qalandiya binnen Jeruzalem te liggen. Het vliegveld werd tot 1998 gebruikt voor commerciële binnenlandse vluchten.In 2001, tijdens de Tweede Intifada, werd het vliegveld ook voor alle andere vluchten gesloten.
 (Klik op de kaart voor een vergroting)

Geen opmerkingen:

Een afdeling van de WZO speelt sleutelrol in Israels nederzettingenprogram

Nederzetting Ofra zou eigenlijk afgebroken moeten worden.  Ik vermoed dat de leden van de Zionistische Wereldorganisatie raar zullen opkijke...