zaterdag 25 februari 2012

Leider van Hamas neemt voor het eerst openlijk afstand van Bashar al-Assad

Ismail Haniye temidden van een enthousiaste menigte voor de Azhar-moskee in Cairo (AP)

De premier van Gaza, Ismail Haniye, heeft vrijdag in Cairo de “heroïsche” strijd van van het Syrische volk voor democratie geprezen. Het was voor het eerst dat een leider van Hamas publiekelijk afstand na van het regie van president Bashar al-Assad van Syrië.
 ''Ik spreek mijn bewondering uit voor alle mensen van de Arabische Lente, of beter de Arabische winter,' zei Haniye tijden een bijeenkomst in de moskee van Al-Azhar. ''Ik bewonder het heroïsche volk van Syrië dat strijdt voor vrijheid, democratie en hervormingen.”
''Geen Iran, geen Hezbollah, Syrië is islamitisch,'' riep de aanwezige menigte in een duidelijke blijk van afkeuring voor de shi'itische steunpilaren van het Syrische regime.
De leiders van Hamas hadden er tot nu toe van afgezien om openlijk de Syrische regering af te vallen. Ook toen Assad's strijdkrachten in augustus het Palestijnse vluchtelingenkamp Ramel bestookten, onthielden de leiders van Hamas zich van kritiek, wat ze enigszins in verlegenheid bracht, want de beweging Fatah verhief wel haar stem. De leiding van Hamas hield echter de afgelopen tijd wel afstand. Zo weigerde zij deel te nemen aan steunbetuigingen voor het regime van Assad. En in de afgelopen maand heeft Hamas ook stilletjes zijn hoofdkwartier in Damascus ontruimd, waarbij de leider van Hamas, Khaled Meshaal zich voorlopig terugtrok in Qatar en  de nummer twee, Moussa Abu Marzouq, met zijn familie uitweek naar Cairo.
Het is niet onwaarschijnlijk dat de beleidswijziging gevolgen zal hebben voor de betrekkingen van Hamas met Iran en Hezbollah.  

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Dan is die leider van Hamas niet helemaal op de hoogte van de werkelijke situatie in Syrië. Ik heb inmiddels ca. 5 artikelen gewijd aan de situatie in Syrië, allemaal in het voordeel van Assad. Zie mijn laatste artikel van gisteren, die de situatie, geschilderd door een in Syrië wonende Belgische priester en ondersteund door de de Amerikaan Webster Griffin Tarpley, toch niet de eerste de beste, exact weergeeft. Terroristen uit Israël staan aan de basis van het geweld.

Abu Pessoptimist zei

Wel, kijk eens aan. Aart Liberty voor weer eens een heel ander perspectief.

Anoniem zei

Als ik mij niet vergis, heb ik bij mijn reactie een link gegeven, want iets vermelden zonder link heeft weinig zin, dus hierbij nogmaals de link:

http://www.stopzionism.com/stop-zionisme.html

Abu Pessoptimist zei

Je vergist je wel. De link zat er niet bij.

Mr.johanyip zei

Logisch, israelische terroristen.... Get real

ICJ geeft Israel opdracht onmiddellijk voedselkonvooien naar Gaza door te laten

  Het Internationale Hof van Justitie (ICJ) in Den Haag heeft Israel donderdag opgedragen ongehinderd voedsel, water en hulp door te laten n...