vrijdag 5 december 2014

Dappere Israelische grenspolitie overmeestert 14-jarig meisje


Israelische kranten meldden dat bij het Qalandiya checkpoint vrijdag ''een vrouw'' is gearresteerd  die met een mes op de grenspolitie afkwam. Volgens Haaretz kwam ze uit Qalqilya en had ze bekend dat ze naar Qalandiya was gekomen om Joden te doden. Later werd de tekst veranderd en heette het te gaan om een 16-jarig meisje.
Ma'an News weet te melden dat het meisje 14 is. Ze heet Yathrib Salah Rayyan en komt niet uit Qalqilya, maar uit Beit Duqqu, een dorp ten noordwesten van Jeruzalem. Op het video-filmpje is te zien dat ze naar het checkpoint toeloopt via de verkeerde ''baan'', de weg voor auto's namelijk. Mensen (Palestijnse mensen) horen zich door de kooi te wringen die aan de linkerkant zichtbaar is. Ze kijkt wat verloren rond, misschien merkte ze dat ze verkeerd zit, wie weet. Ze lijkt iets te willen vragen, en wordt vervolgens met pepperspray of zoiets bespoten door een wakkere politieman die haar daarna met grote kracht tegen de grond werkt. Het zal je dochter maar zijn.
Ik zie geen mes. Ik heb mijn best gedaan, maar nogmaals: ik zie geen mes. Maar ik heb natuurlijk niet zo'n scherpe opmerkingsgave als de mannen van de Israelische grenspolitie.
In het dorp Beitillu werd intussen een jongen in zijn been geschoten. Hij zou een steen hebben gegooid tijden een protest tegen het feit dat het dorp al een week lang door de Israeli's afgesloten wordt gehouden van de buitenwereld.
De mensenrechtenorganisatie Addameer die zich speciaal bezighoudt met Palestijnse gevangenen, meldt dat drie inwoners van Jeruzalem vrijdag een order kregen die hen verbiedt zich de komende vier maanden in hun woonplaats op te houden. Het zijn Daoud al-Ghoul, 31, Majd Darwish, 24, en Saleh Dirbas, 23. De drie zijn ex-gevangenen. De reden van de order is niet bekend. De order is overigens in strijd met het internationaal recht. Hij geeft trouwens ook - opnieuw - aan dat in het ''herenigde'' Jeruzalem andere juridisch maatstaven worden aangelegd voor Palestijnen dan voor Joden.
Hetzelfde kan worden gezegd van het feit dat Israel de secretaris-generaal van Fatah in Jeruzalem, Adnan Gheith (foto) een administratieve celstraf van vijf maanden heeft opgelegd. Dat gebeurde vorige week zondag. Gheith is ook al eens (in 2010) voor enkele maanden uit Jeruzalem verbannen. Behalve hijzelf kregen ook zijn broer Sadeq Gheith en Islam Nathse vijf maanden administratieve hechtenis (hechtenis zonder vorm van proces) opgelegd.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Of, zoals MP Rutte zei op 11 juli: "Dus het is allemaal nog weer lomper, nog weer brutaler, nog wreder wat er gebeurd" V: "U doelt hier op Hamas, met dat lompe?" MP:"Ja, ja". ... V: "Maar hoor ik u nou zeggen dat Israel zich netter -tussen aanhalingstekens- gedraagt dan Hamas in deze oorlogssituatie?". MP:"Israel .. verstandig. Als Israel ... disproproportioneel ... dan ... Hamas in de kaart. Dat zie ik Israel nog niet doen." MP:"Wacht even.. Het is niet zo dat Isreal raketten afschiet [huuh?] -- laten we even de feiten bezien." "[Israel] is de democratie, zij hebben de standaard te zetten. Ik meen dat ze dat doen door te voorkomen dat dit niet dispropostioneel wordt".

(En let op die laatste zin. Hij zegt het: 'voorkomen ... niet disproportioneel' = wel disproportioneel).

Egbert

Jaap Hamburger, Broek in Waterland zei

@Egbert. Ik heb dat fragment gezien destijds, maar mooi om het zo nog eens uitgeschreven te zien. Toch een echte denker en analyticus, die premier van ons, goed op de hoogte ook en geheel onbevooroordeeld.

Jaap Hamburger, Broek in Waterland zei

Ik heb het filmpje nog eens goed bekeken. Het arrestatieteam toont grote zelfbeheersing en valt niet genoeg te prijzen om zijn professionaliteit, door zo'n gevaarlijke en evidente terroriste niet meteen door beide benen te schieten (zoals ze zou verdienen, minstens), maar met gevaar voor eigen leven allen maar in de ogen te spuiten, op te tillen, te vloeren, te boeien en af te voeren. Zo is alweer een grote aanslag voorkomen. De Willemsorde en de ridderslag en een week extra verlof plus traumaverwerkingssessies voor deze koene eenheid.

Elisabeth zei

En ze nemen ook zo stoer een schiethouding aan met z'n allen achter dat schotje, om die gevaarlijke massa mensen die de terroriste anders zeker hadden willen bevrijden op een afstand te houden. Inderdaad heel professioneel.

Trees zei

Ik ben gisteren op die plek geweest, toen ik van Ramallah naar Qalandia ging. Een uur gewacht in een kooi, samen met tientallen anderen. Nogmaals, dat meisje liep waar ze niet mocht lopen. Als je dat doet wordt je ergens vanuit een intercom keihard in het Hebreeuws toegeschreeuwd dat je daar niet mag lopen. Ze was net anderhalve meter dat witte blok ( hoe heet zoiets) gepasseerd. Wrsl. wist ze niet dat je daar niet mag lopen, want het staat niet aangegeven.Ik zie hier iemand die zich omdraait en pissig vraagt "wat zeggen jullie en waar moet ik naar toe". Meer niet. Ik moest gisteren mijn schoenen uittrekken, en zonder schoenen door het poortje gaan. Daar lag allemaal water en blubber,dus ik protesteerde dat ik daar niet op mijn sokken doorheen ging lopen. mevrouw de bitch ( excuse my language) vrouwelijke soldate, zei dat ik dan niet door kan. Toen hebben we een plastic mand waar je je spullen in moet doen om door de scanner te doen, op de grond gegooid en via die mand door de blubber gestapt. En overal Rambo's met grote guns en teenagers in soldatenpak die denken dat ze beter zijn dan jij.

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...