woensdag 10 december 2014

Palestijnen schorten "veiligheidscoördinatie'' met Israel op na dood minister tijdens demonstratie

Palestinian minister Ziad Abu Ein (L) scuffles with an Israeli border policeman near the West Bank city of Ramallah December 10, 2014. REUTERS/Mohamad Torokman
Een Israelische politieman pakt minister Abu Ein hardhandig aan. De minister stierf kort daarna. (Foto:Reuters).

Het Palestijnse leiderschap op de Westoever heeft woensdag besloten de ''veiligheidscoördinatie'' met Israel stop ter zetten na de dood van een Palestijnse minister tijdens een demonstratie. Jibril Rajoub, een hoge functionaris van de PA, maakte bekend aan de pers dat "alle vormen van samenwerking op het gebied van de veiligheid'' met Israel zijn gestopt als reactie op het opzettelijk doden van minister Ziad Abu Ein."
(Update: Later werd duidelijk dat Rajoub voor zijn beurt had gesproken. De PA is tezeer afhankelijk van Israel om d veiligheidscoordinatie op t geven).
Minister Abu Ein stierf woensdag kort na een handgemeen met de Israelische grenspolitie. Dart gebeurde tijdens een demonstratie van inwoners van de dorpen Turmusiya en Al Mugheir tegen de ''illegale outpost''  Adei Ad, die hun land in bezit had genomen en hen verhinderde het te bewerken. 
De 55-jarige Abu Ein, minister zonder portefeuille en hoofd van het "Comité van de Palestijnse Autoriteit tegen de Muur en de Nederzettingen, werd volgens een getuige van het persbureau Reuters bij de nek gegrepen door een lid van de grenspolitie die hem even vasthield. Een fotograaf van het persbureau AFP  zei ook gezien te hebben dat drie soldaten hem vasthielden en dat hij een klap op zijn borst kreeg. Ook was de minister blootgesteld geweest aan grote hoeveelheden traangas. Maar hoe het ook zij, enkele minuten later begon Abu Ein te wankelen en zeeg hij ineen, waarbij hij naar zijn borst greep. Hij stierf op weg naar het ziekenhuis. 

De Palestijnse president Mahmoud Abbas noemde de aanval op Abu Ein een "barbaarse daad waar we niet stil over kunnen blijven en die we niet kunnen accepteren". Hij kondigde drie dagen van officiële rouw af en zei dat hij de nodige stappen zal nemen na een onderzoek. Ook het Israelische leger wil een onderzoek. In de Israelische pers werd erop gespeculeerd dat de minister simpelweg een hartaanval kreeg.
Abu Ein werd in 1981 door de VS aan Israel uitgeleverd waar hij werd gezocht in verband met een bomaanslag in 1979 in Tiberias waarbij twee soldaten werden gedood. Hij kreeg levenslang, maar werd in 1985 uitgeruild tijdens een uitwisseling van gevangenen. Afgezien van zijn rol in de strijd tegen de Muur en de nederzettingen was Abu Ein een lid van de Revolutionaire Raad van Al-Fatah. Hij was eerder staatssecretaris van gevangenenzaken.

7 opmerkingen:

Elisabeth zei

In een commentaar op internet las ik dit:
“Ziad Abu Ain is perhaps the most famous detainee in Israel, having been extradited there from the US in 1981 after a long and controversial court battle. He was convicted of planting a bomb in the Galilee town of Tiberias at Tel Aviv court in 1982 and sentenced to life imprisonment. The evidence against him consisted mainly of confessions from two other detainees, both of whom later retracted their statements saying they were extracted under torture. Abu Ain has consistently denied any involvement in the bombing. ”

James Dorsey, Journal of Palestine Studies 13.2 (1984), p.184.

- See more at: http://mondoweiss.net/2014/12/palestinian-minister-planting#sthash.sE2LHn6R.dpuf

Abu Pessoptimist zei

Elisabeth,
Interessant. Maar afkomstig van James Dorsey die ik nooit heb vertrouwd. Iets wat hij zegt is hoogstens een voetnoot waard wat mij betreft.

André Meijerink zei

Ik ben geen medicus, maar als ik bewegende beelden bekijk, kom ik tot de conclusie dat Abu Ein zó opgefokt was, dat hij is bezweken aan een hartaanval. Dat valt de betreffende Israelische soldaat niet te verwijten: er is weleswaar een handgemeen, maar er vindt geen aanval plaats op het leven van Abu Ein. Een onderschrift als "Een Israelische politieman pakt minister Abu Ein hardhandig aan. De minister stierf kort daarna" suggereert onterecht dat de dood van Abu Ein een logisch gevolg is van de actie van het Israelische leger.
Mvrgr.,
André

Abu Pessoptimist zei

André Meijerink,
Ik ben van mening dat het onderschrift feitelijk is. Het is duidelijk te zien dat de politieman hardhandig optreedt en het is een feit dat de minister kort daarna stierf. Het chronologische verband valt niet te ontkennen, maar mijn tekst drukt geen causaal verband uit.
Ik denk overigens dat niet valt te ontkennen dat dat causale verband er wel degelijk was. Of de minister na de behandeling van de agent opgefokt was zoals u zegt, weet ik (evenmin als u een medicus) namelijk nog zo net niet. Ik denk dat uit zijn kortademigheid en de moeite waarmee hij praat valt op te maken dat er al iets met zijn gezondheid, vermoedelijk zijn hart, niet in orde is. Ook over de vraag of de soldaat niets valt te verwijten, kunnen we twisten. Ik denk niet dat hij een Britse of een Nederlandse minister op die manier bij de keel had durven grijpen als die daar ipv Abu Ein had gestaan. Maar wie trekt zich er wat van aan als hij dat doet bij zo'n Palestijn, nietwaar ....

Mr.johanyip zei

Het is een beetje jammer, dat een voormalig minister, minister wordt genoemd. Hierdoor wordt de impact van het verhaal weer een andere draai gegeven.

Abu Pessoptimist zei

Mt johanyip,
Dit blog ''calls a spade a spade'' zoals de Engelse uiodrukking luidt, en een minister dus ook een minister. Abu Ein was voormalig onderminister van gevangenen en tot hij stierf minister zonder portefeuille.
Ik wijs u er trouwens op dat ik tegenwoordig vraag dat mensen die commentaar leveren ook hun emailadres aan mij bekend maken. Dat heb ik gedaan, omdat ik als het ware werd gestalkt door iemand (niet u natuurlijk) die zich onder vele namen bekendmaakte en er niet voor terugdeinsde te liegen dat een kolonist die was overreden was overleden en dat hij hem persoonlijk had gekend.

Ben zei

....Ik wijs u er trouwens op dat ik tegenwoordig vraag dat mensen die commentaar leveren ook hun emailadres aan mij bekend maken...

Heel goed!!

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...