maandag 21 november 2011

Israel sluit Palestijns-Israelisch radiostation voor de vrede

Israel heeft afgelopen donderdag abrupt een radiostation gesloten dat werd gedreven onder gezamenlijk Israelisch-Palestijnse leiding en dat een platform gaf aan mensenrechten- en vredesorganisaties. De sluiting van radio Kol Hashalom (Gehele vrede) vond plaats nadat het lid van de Knesset Danny Danon (Likud) daarop in september had aangedrongen omdat het station zou 'ophitsen tegen Israel' en 'tegen democratisch genomen besluiten was'. De sluiting moet gezien worden tegen de achtergrond van het brede offensief dat in Israel de laatste jaren plaats vindt tegen alles wat links en voor een vergelijk met de Palestijnen is.
Het radiostation in kwestie is een joint venture van de NGO's Biladi (Palestijns) en Het Joods-Arabische Centrum voor  Vrede (Israelisch). De naam Kol haShalom is gekozen als een eerbetoon aan zender 'De Stem van de Vrede van wijlen Abie Nathan, maar door in het Hebreeuws net een medeklinker te wijzigen is de betekenis een iets andere. De directie van de zender wordt gevormd door het vroegere parlementslid van Meretz, Mossi Raz en de Palestijnse Meissa Bransie-Siniora. Kol haShalom zendt al zeven jaar uit en doet dat vanuit Ramallah op de Westoever, terwijl het ook in Oost-Jeruzalem een kantoor heeft van waaruit internet-uitzendingen worden verzorgd.
Het station had al eerder een brief van de autoriteiten gekregen waarin werd gesteld dat het zonder vergunning opereerde, maar geantwoord dat het werkt met een licentie van de Palestijnse Autoriteit. Afgelopen donderdag werd Mossi Raz echter op het politiebureau ontboden en daar werd hem te verstaan gegeven dat hij zou worden gearresteerd als de uitzendingen niet met onmiddellijke ingang zouden worden gestaakt. Raz gaf de zender daarop via de telefoon opdracht uit de lucht te gaan. De sluiting wordt nu verder aangevochten via de rechter.
De maatregel van de Israelische overheid is ongehoord en waarschijnlijk juridisch niet in orde. Argumenten die Raz te horen kreeg dat Israel de Palestijnse Autoriteit nooit golflengtes heeft toegewezen, raken kant nog wal, omdat de Akkoorden van Oslo de PA in dat geval het recht gaven zich zelf frequenties toe te eigenen. Ook het argument dat de zender deels in het Hebreeuws uitzendt en daarom een Israelische vergunning nodig zou hebben, is onzin. Immers dan zou, zoals Raz zei, de Iraanse uitzending van Kol Israeel, de staatszender, ook een vergunning nodig hebben van Iran. Het optreden van de Israelische politie is verder ook opmerkelijk omdat de radiozender van de nederzettingenbeweging, Arutz 7, al sinds jaar en dag zonder vergunning opereert zonder dat er ooit een haan naar heeft gekraaid - zelfs niet nadat bleek dat de frequentie van Arutz 7 interfereerde met die van het vliegveld Ben Gurion.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Was Danny Danon niet vorig jaar in Nederland, bij een bijeenkomst door het CIDI georganiseerd. Georganiseerd in een ruimte van het Vredes Paleis?

Abu Pessoptimist zei

Dat was, denk ik, Dan Meridor, de minister van inlichtingen en atoomenergie. Ook Likud, maar van een iets liberalere vleugel.

Anoniem zei

Je hebt gelijk,gelukkig had ik een vraagteken geplaatst,
gr. Jose

Ben zei

Een akelige gure wind blaast door Israel tegenwoordig. Een met racistische ondertoon.
Soms klinkt uit dat moeras met onwelriekende geuren een tegendraadse stem.

The dean of one of Israel's media studies schools has quit her post as a member of the Government Press Office's advisory council in protest of obstacles it places before freedom of the press.

"The council's objective is to grant its approval of an old wrong, in the guise of democracy - and I will not lend my hand to this," said Eva Berger, dean of the School of Media Studies at the College of Management in Rishon Letzion.Haaretz vandaag.