vrijdag 4 november 2011

Israel gaat de scheepjes onderscheppen, maar er komen nog meer 'Waves of Freedom'



Verslaggever Hassan Ghani van Press tv maakte donderdag aan boord van de Tahrir bovenstaande video van de twee 'Free Waves' scheepjes die op dit moment op weg zijn naar Gaza. Israel maakt zich intussen - zoals iedereen natuurlijk ook verwachtte - op om de twee schepen, de Tahrir en Saoirse, te onderscheppen. Uit Hassan's reportage wordt duidelijk dat ook de opvarenden zich geen illusies maken. Maar alleen al het feit dat deze poging er is, vestigt weer de aandacht op de blokkade. En dat is waar het om gaat, wordt gezegd. Huwaida Arraf, een van de organisatoren van 'Free Gaza' vertelde intussen aan Haaretz dat er de komende maanden meer pogingen zullen volgen. Golf na golf,  Wave after wave en dat dan onder de naam Waves of Freedom.

Het CIDI (Centrum Informatie en Documentatie Israel) levert intussen datgene waarvoor het is opgericht: informatie. Alleen is die informatie niet accuraat. Sterker: die informatie bestaat vooral uit  leugens. Ik heb ze in het onderstaande stukje CIDI-proza voor het gemak even genummerd. Onderaan lever ik mijn commentaar. Eerst het CIDI zelf:
Omdat het 1) mogelijk is om alle goederen via land naar Gaza te laten transporteren ziet Israel de flotille’s (sic) als niet meer dan een provocatie. (...) Wat de opvarenden willen bereiken is niet duidelijk. 2) Diverse internationale hulporganisaties hebben verklaard dat er geen tekorten zijn in Gaza; 3) dagelijks rijden Israelische vrachtwagens via de Kerem grenspost naar Gaza met goederen. Na de dramatisch verlopen eerste 'Gazavloot-actie' uit 2010, toen 9 actievoerders 4) omkwamen, 5) concludeerde de Palmercommissie van de Verenigde Naties dat Israel in haar recht staat de maritieme blokkade in stand te houden. Maar alle betrokken landen doen hun uiterste best een herhaling te voorkomen van dit tragische voorval. 

 Commentaar:
1) Het is onzin dat alle goederen over land naar Israel getransporteerd kunnen worden. Israel besloot in 2006 tot de blokkade, niet alleen om wapens tegen te houden, maar vooral ook om de inwoners van Gaza  in te peperen dat ze hun steun voor Hamas moesten opgeven. In de woorden van Dov Weisglass, adviseur van de Israelische regering, heette het: 'Het idee is de mensen in Gaza op een dieet te zetten, maar ze niet te laten sterven van honger'. De mensenrechtenorganisatie Gisha wist in 2010 boven water te krijgen dat Israel voor het exact bepalen van de minimale hoeveelheden voedsel etc. die nodig waren om dat dieet te handhaven, wiskundige formules hanteerde.
2)  Alweer onzin. Tal van internationale hulporganisaties, waaronder de Wereldgezondheidsorganisatie en andere VN-organisaties (zie Irin), en tal van NGO's  hebben juist aangegeven dat de situatie in Gaza ernstig is; 10% van de bevolking is ondervoed, 60% is 'food insecure'. De werkloosheid is torenhoog, de sanitaire situatie baart grote zorgen, omdat reserveonderdelen voor bijvoorbeeld waterzuiveringsinstallaties niet doorgelaten worden. Ik schreef er in 2010 over, onder meer hier. De situatie is sindsdien niet verbeterd.  
3) De vrachtwagens rijden niet op joodse feestdagen en ook niet de keren dat Irael om 'veiligheids-' of andere redenen die ene doorgang waar ze doorgelaten worden - Kerem Shalom - sluit.  Afgezien daarvan zouden meer dan 500 vrachtwagens per dag moeten rijden om de situatie in Gaza een beetje bij te kunnen houden. Het zijn er meestal niet meer dan 300. En dan hebben we het er nog niet over dat geen bouwmaterialen worden doorgelaten - zodat niet eens de schade van de Cast Lead-operatie (2008-2009) kan worden hersteld.
 4) Dit is een chotspe. De negen actievoerders kwamen niet om. Ze werden - hoewel ze ongewapend waren - van dichtbij doodgeschoten door Israelische soldaten. De meesten van hen met meerdere kogels.
5) Dit is een halve leugen, of meer een soort halve waarheid. De Palmercommissie heeft die bewering wel gedaan, maar deze commissie, die alleen was ingesteld om te kijken of de posities van Israel en Turkije (waarvandaan het aangevallen Free Gaza-schip, de Mavi Marmara afkomstig was) konden worden verzoend, heeft zelf geen zelfstandig onderzoek gedaan. Ze geeft ook geen onderbouwing van haar bewering en die is dan ook onjuist. In feite is alleen de controle op wapens legaal. De rest van de blokkade is illegaal. Diverse VN-experts leverden scherpe kritiek op het feit dat de Palmer-commissie dat onderscheid niet had gemaakt.
 Enfin, tot zover deze aflevering over de voorlichting van het Centrum voor Indoctrinatie en Desinformatie Israel.

NB Zie ook de blog van Anja Meulenbelt.

1 opmerking:

Anoniem zei

http://www.ochaopt.org/documents/ocha_opt_protection_of_civilians_weekly_report_2011_11_04_english.pdf
Misschien goed om te lezen voor het CIDI, ze weten het wel maar willen zand in de ogen van mensen strooien,
gr. Jose