zaterdag 15 november 2014

Israel bant Noorse arts die volunteer in Gaza was voor het leven


Dokter Gilbert aan het werk in Gaza. (Ma'an).

Israel heeft de Noorse arts Mads Gilbert, die tijdens twee oorlogen vrijwillig in ziekenhuizen in Gaza heeft gewerkt, voor de rest van zijn leven een ban opgelegd om terug te keren naar Gaza. Gilbert heeft bekendgemaakt dat dit gebeurde in oktober, toen hij nogmaals via Israel probeerde Gaza binnen te komen. Gaza heeft door toedoen van Israel zelf geen haven of vliegveld. Israel dat altijd zegt dat Gaza niet is bezet, oefent daardoor een grote mate van controle uit over wie er in- of uit mag.
Israel gaf aan dat Gilbert is geweigerd om ''veiligheidsredenen''. Deze magische dooddoener wordt altijd in stelling gebracht in zulke gevallen. Het Israelische ministerie van Buitenlandse Zaken bevestigde desgevraagd dat Gilbert wordt geweerd en gaf toen een iets duidelijker motivatie. Het zei dat Gilbert een soort "Jekyll en Hyde" is. Kennelijk gebeurde dat omdat hij zich heeft uitgelaten over de situatie van de Palestijnen. ''Ik heb niets fout gedaan, aldus Gilbert. ''De waarheid over de situatie in Gaza is erg ongemakkelijk voor Israel. Iedereen die daar verslag van doet is ongewenst.''
In Tromsö, in Noord-Noorwegen waar hij woont, heeft Gilbert  in een lezing gezegd dat de situatie van de Palestijnen vergelijkbaar is met de strijd van de Noorse ondergrondse destijds tegen de nazi-bezetting. Hij zei dat de Gaza-oorlog geen strijd was geweest tussen democratie en terreur, of tegen Hamas. ''Hamas is niet de vijand waartegen Israel vecht,'' aldus Gilbert. ''Israel vecht tegen de wil van het Palestijnse volk om, verzet te bieden en tegen hun volharding om zich niet aan de bezetting te onderwerpen. Het verzet van de Palestijnen in Gaza verdient onze bewondering. Het is een strijd voor ons allemaal, want we willen geen wereld waar grof geweld wordt ingezet om diegenen te doden die zich inzetten voor het recht.''

25 opmerkingen:

Anoniem zei

Hier zijn geweldige toespraak bij zijn terugkomst in Noorwegen. http://www.youtube.com/watch?v=uOk_KaaXc9E&list=PLM7hu6LMif9GBgQbHifJm_bIvHDgg5tqs
Corrie

Anoniem zei

Leo zei:

Wat een flauwe kul. Geen woorden voor. Beter dat hij in Noorwegen blijft.

Abu Pessoptimist zei

<Leo,
U hebt gelijk. Palestijnen hebben geen dokters nodig. Als ze gezond zijn verzetten ze zich toch maar tegen de bezetting.

Anoniem zei

Deze Noor stond dag en nacht klaar tijdens de Kerstaanval op Gaza door Israel drie jaar geleden.

Alle respect voor deze waarachtige arts.

Op recente video's is te zien dat hij wel een stevige jas heeft uitgedaan sinds deze roofbouw op zijn eigen lichaam.

Herman

Jennifer van W zei

Een opmerking: voor volunteer bestaat een Nederlandse vertaling, nl. vrijwilliger

Verder is het ronduit ... dat Israël iemand bant die breuken en wonden behandelt.

En inderdaad alle respect voor deze man en zijn werk.

Anoniem zei

Leo zei:
Beste Abu, Welke bezetting in Gaza. Wanneer Palastijnen in Gaza eens ophouden oorlog te voeren tegen Israel en het laaste jaar tegen Egypte gaan de buurlanden van Gaza zich ook normaler gedragen. Hamas accepteert gewoon Israel niet en wenst alle Joden te verdrijven uit Israel. Deze dokter ondersteunt deze onzin en is echt geen heilige maar een aanhanger van dood en geweld.

Abu Pessoptimist zei

Leo,
Voor sommigen mensen is Israel zoiets als een geloof. Israel zei dat Gaza niet bezet was, dus is het niet bezet. Ook al kunnen de vissers bijna niet vissen, de boeren bijna niet hun land gebruiken en kan er niemand in en uit als Israel het niet goed vindt. Laten we eens citer wat de mensenrechtenmorganisatie Gisha zegt:
By virtue of Israel's substantial control of the Gaza Strip, international law requires Israel to facilitate normal life in the Strip,including by allowing access for civilians and civilian goods. Alongside this obligation, Israel has the authority to decide by which routes both people and goods enter and leave Gaza and to establish reasonable and proportionate security measures to prevent the transfer of weapons and other military activity. Accordingly, Gisha's
position is that Israel must lift the sweeping restrictions that remain and allow entrance of construction materials,sale
of goods to the West Bank and
Israel and travel of people between Gaza and the West Bank, subject to individual security inspections. Since Egypt has begun to reduce the flow of people through the Rafah crossing, Gaza residents have no almost no possibility of leaving Gaza . Israel has a responsibility to allow regular movement of people and goods between Gaza and the West Bank, which continue to share a single economy, a single education system, a single healthcare system and countless familial, cultural and social ties. http://www.gisha.org/UserFiles/File/publications/Info_Gaza_Eng.pdf

En:
In 2007, Gisha published “Disengaged Occupiers: The Legal Status of Gaza”, a position paper in which it argued that the law of occupation continues to apply to all Israeli actions toward the Gaza Strip due to the significant control it still exercises over Gaza. “Scale of Control: Israel’s Continued Responsibility in the Gaza Strip” updates our previous legal analysis and adapts it to reflect the changes on the ground and in the patterns of control exercised over the Gaza Strip by the various actors since 2007, including as a result of the Hamas movement’s takeover of internal control in Gaza.
http://gisha.org/publication/1660

Egypte is een ander verhaal, dat heeft geen verplichtingen t.a.v. Gaza, want dat deelt alleen maar een internationale grens met Gaza en heeft het niet bezet.

Wat uw opmerkingen over Gaza dat oorlog voert betreft, is het van belang de volgorde der dingen in de gaten te houden. Eerst waren er Palestijnse verkiezingen die Hamas won, daarna was er een regering van Hamas en Fatah die Israel weigerde, vervolgens een coup met Fatah in Gaza steun van Israel en de CIA die mislukte, en daarna begon de huidige belegering/bezetting. Raketbeschietingen, smokkeltunnels etc. waren daar een antwoord op.

Anoniem zei

Lei zei:
Je laat een element buiten beschouwing: Hamas is een terreurorganisatie die uit is op de verdrijving van de Joden uit Israel.

Israel, en elk ander land, heeft het recht en de plicht zich tegen elke dreiging te verweren. Zelfs Nederland en België zouden het zelfde doen. Wij vechten niet voor niets in Irak tegen IS.


Als de Palastijenen in Gaza normaler behandeld willen worden dienen ze op te houden oorlog te voeren met elk mogelijk wapen dat ze kunnen vinden (incl. kidnapping, moord e.d.) Mensen die in hun propaganda geloven moeten eerst nog maar eens heel goed nadenken waar Hamas echt voor staat Hamas lijkt erg veel op IS.

Abu Pessoptimist zei

Leo,
Hamas is een verzetsbeweging en zoals elke verzetsbeweging is die een reactie op iets, nl de verdrijving en onderdrukking van de Palestijnen. De tactiek van Hamas was niet boven kritiek verheven, zullen we maar zeggen, maar het aantal kidnappings en moorden valt altijd nog in het niet vergeleken bij het aantal dat is uitgevoerd door Israel en zionistische bewegingen vanaf laten we zeggen de jaren '30. Nu heeft Hamas die tactiek veranderd, en bovendien is Hamas al zo'n jaar of tien bereid akkoord te gaan met een twee-statenoplossing. Als Hamas op zou houden te bestaan zou Gaza misschien behandeld worden zoals de Westoever. Dus tel uit je winst, in dat geval. Maar wellicht is dat wat u onder een ''normalere'' of zelfs ''normale'' behandeling verstaat.
De vergelijking van Hamas met IS is afkomstig van de heer Netanyahu van de Likud, waar men dol is op dit soort onzinvergelijkingen in de hoop dat ze het goed doen bij het domme Amerikaanse publiek. Yasser Arafat werd daar indertijd door Ariel Sharon ook ''onze Bin Laden'' genoemd. En als ik me niet vergis maakte Menachem Begin in zijn tijd zelfs vergelijkingen met Hitler.

Trees zei

Ik vraag me af of je wel moet reageren op mensen zoals Leo. Die zitten namelijk zo vast in hun retoriek van " Hamas wil Joden doden", en Hamas is de wortel van alle kwaad, en Israel is een democratie en al die suffe blabla. Het is voornamelijk moeilijk om op deze mensen te reageren, omdat ze niet luisteren en ook niet echt eerlijk zijn. Als je , om wat tegengas te geven tegen het argument dat Hamas alle Joden wil doden komt met het argument om eens te kijken hoeveel Palestijnen ( inclusief kinderen) er de laatste jaren gedood zijn door Israeliers, hetzij soldaten, hetzij settlers, dan komen zij met het argument van "zelf-verdediging> Vraag je waarom ze zich moeten verdedigen tegen kinderen, zeggen zij dat die door Hamas gebruikt werden als menselijk schild. Je kan er allerlei namen van organizaties bijhalen die dat argument ontkrachten, dan zijn deze organizaties anti-semitisch, links georienteerd, etc. We kennen hun argumenten die al jaren gebruikt worden, en steeds weer herhaald worden, en helaas, sommigen mensen slikken ze nog. Maar het is alsof ze het automatische antwoordapparaat aan hebben staan. Hamas-Wil Joden doden. KPalestijnse kinderen vermoord- mensleijk schild. De afsluiting van Gaza- Gaza is niet bezet, in 2005 zijn alle Joodse setlers daar weggegaan. Etc. Gaan ze schelden op je blog en daarom plaats je hun reactie niet, dan ontzeg je hun het recht van vrije meningsuiting. Ik word zo moe van deze mensen. En ze brengen ook weinig constructiefs aan de discussies. Het zijn gewoon ordinaire stokers. Dit wilde ik even kwijt en ik wil daarbij ook zeggen dat ik het jammer vind dat ze zoveel aandacht krijgen. Ik snap Abu dat je iedereen wil toelaten, maar het gaat mij soms echt te ver. Zoals die discussie over jouw mate van (nep) jood zijn, bij een ander artikel. Dat was zo of the subject. Dat is alleen maar stoken en etteren. Ik heb gezegd. Verder een hartelijke groet. maar moest het even uit mijn systeem hebben.

Abu Pessoptimist zei

Trees,
Je hebt voor een groot deel gelijk en begrijp ook hoe het voelt, ik voel met je mee. Maar ik wil niet het verwijt op me laden dat ik ''censuur bedrijf''. Waar zou ik de grens moeten trekken? Ik houd dus alleen aan dat ik schelden op anderen, Anja Meulenbelt, Van Agt e.d , niet doorlaat, evenmin als loze scheldkannonades of getier in de trant van ''bommen op al dat tuig''.
Ik vind het soms ook wel een uitdaging om allerlei mensen die ''zeker weten'' dat Palestijnen moordenaars zijn en dat soort dingen, in heel kort bestek, in het kader van een reactie, met argumenten te proberen te confronteren die ze niet gewend zijn en waar ze niet van terug hebben. Of het lukt en of het helpt is iets anders, maar ik denk dat alleen al het feit dat ze soms geen tegenargumenten meer hebben hen aan het denken zou kunnen zetten. Maar je hebt gelijk dat een groot aantal van hen niet eens meer vatbaar is voor argumenten of feiten. Die weten alles al en mensen die wat anders zeggen zijn verraders of antisemieten. Ik probeer er niet wakker van te liggen. Maar wat ik wèl een probleem vind is dat ik hier, bij identiteiten niet kan verifiëren. Daardoor kan ik de echte etters er niet uit filteren. Waarschijnlijk moet ik verhuizen naar een andere plek of mijn eigen website beginnen.

Gennadi zei

Ik vraag me af of ik wel moet reageren op mensen zoals Trees. Die zitten namelijk zo vast in hun retoriek van " Hamas zijn verzetsstrijders", en Israel is de wortel van alle kwaad, en Hamas was democratisch gekozen en al die suffe blabla. Het is voornamelijk moeilijk om op deze mensen te reageren, omdat ze niet luisteren en ook niet echt eerlijk zijn. Als je , om wat tegengas te geven tegen het argument dat Israel alle Palestijnen wil doden komt met het argument om eens te kijken hoeveel raketten door Hamas op de burgerlijke doelen zijn afgeschoten en hoeveel terroristische aanslagen zijn gepleegd op Israeli's ( inclusief kinderen), dan komen zij met het argument van "bezetting". Vraag je waarom gebruikt Hamas de kinderen als menselijk schild waarom gebruiken zij de internationale hulp om zich te bewapenen dan komen zij met dezelfde vage verhaal over de 'bezetting". Je kan er allerlei namen van organizaties bijhalen die dat argument ontkrachten, dan zijn deze organizaties pro-Israëlisch, rechts georienteerd, etc. We kennen hun argumenten die al jaren gebruikt worden, en steeds weer herhaald worden, en helaas, sommigen mensen slikken ze nog. Maar het is alsof ze het automatische antwoordapparaat aan hebben staan. Hamas zijn terroristen - verzetsstrijders. Mensleijk schild - Palestijnse kinderen vermoord. in 2005 zijn alle Joodse setlers daar weggegaan - Gaza is bezet, . Etc. Ik word zo moe van deze mensen. En ze brengen ook weinig constructiefs aan de discussies. Het zijn gewoon ordinaire stokers. Dit wilde ik even kwijt en ik wil daarbij ook zeggen dat ik het jammer vind dat ze zoveel aandacht krijgen.
Verder een hartelijke groet. maar moest het even uit mijn systeem hebben.

Anoniem zei

Maarten Jan,

IK ben juist heel blij met je geduld en vooral je goed geformuleerde en gedocumenterde argumentatie tegen de hasbara die hier gespuid wordt.

Daardoor heb ik ook weer gezonde argumenten wanneer ik met "hasbaristen" in discussie wil gaan.

Herman

Abu Pessoptimist zei

Ja Gennadi,
heel grappig. Alleen kun je niet ontkrachten dat Hamas democratisch was gekozen, hoor je mij (ons) niet zeggen dat Israel alle Palestijnen wil doden (al doden ze er wel erg veel), laat ik (wij) niet weg dat Hamas aanslagen heeft gepleegd en met raketten geschoten en kun jij niet ontkrachten dat Gaza bezet is (je ku8n t het aleen tegenspreken).
Voorts zijn er wel Israelische verhalen over Hamas dat kinderen gebruikt als menselijk schild , maar voorlopig alleen bewijzen dat juist Israel dat heeft gedaan. Ook het verhaal dat internationale hulp is gebruikt voor bewapening is ongegrond, de spullen zijn door de tunnels gekomen. Organisaties die jouw verhalen steunen zijn niet alleen rechts georiënteerd, ze komen gewoonlijk met aantijgingen zonder dat er bewijzen voor geleverd worden (en soms met regelrechte leugens). Maar je blijft altijd van harte welkom om mij van het tegendeel te proberen te overtuigen. Maar wel graag met argumenten en feiten.

Gennadi zei

Bewijzen zijn in overvloed. Bv dit link http://likud.nl/2011/10/burgers-als-menselijke-schilden-anja-meulenbelt-ontmaskerd-oorlogsmisdaad-hamas-burgers-slachtoffers/.

Wil jij inhoudelijk reageren? Of zeg jij zoals altijd, Likud. Hasbara bla-bla.

Abu Pessoptimist zei

Gennadi,
Ik ben volstrekt niet onder de indruk van de ''bewijzen'' van Likud. Mensen die worden opgeroepen om met hun lichaam familieleden of bezit te beschermen en dat vervolgens uit vrije wil doen (om in een aantal gevallen desalniettemin toch door Israel platgegooid te worden) zijn geen menselijke schilden. Ook niet als een of andere Hamas-domoor dat zo noemt. Menselijke schilden zijn bijv. kinderen die ''at gunpoint'' door Israelische soldaten gedwongen worden deuren van buurhuizen te openen e.d. (Ik heb nu geen tijd anders zou ik voorbeelden voor je zoeken. Die zijn er namelijk). Li8kud laat hier weer zien dat ze zich totaal niet kunnen inleven in wat de andere kant denkt en voelt. Zoals gewoonlijk wordt alles zo zwart mogelijk weergegeven.

Anoniem zei

Leo zei:
Beste Trees, Makelkijk mensen proberen weg te zetten die er een andere mening op na houden en het niet met je eens zijn. Ik bezondig mij niet aan schelden of goedkope retoriek maar probeer te discuseren op basis van argumenten en feiten (zo je ook eens moeten proberen). Hamas en Islamitische Jihad zijn echt geen lieverdjes maar terroristen die er op uit zijn de Joden uit Israel te verdrijven. Ook al laat je je zand in de ogen strooien door hun propaganda en wil je graag geloven in hun goede bedoelingen de waarheid ligt toch wel wat anders. Hasbara heb ik niet nodig ik kan zelf wel de bronnen bestuderen en zelf wel conclusies trekken. Bedankt voor je onsympatieke reactie.

Abu Pessoptimist zei

Leo,
Ik antwoord maar even uit naam van Trees. Dat vindt ze vast niet erg. Je bezondigt je niet aan schelden zeg je, of goedkope retoriek, maar probeert te discussiëren op basis van argumenten en feiten. Vervolgens poneer je, dat Hamas en Islamitische Jihad erop uit zijn de Joden uit Israel te verdrijven. Je legt niet uit hoe deze organisaties van (hooguit) enkele tienduizenden mensen het voor elkaar zouden willen krijgen om zes of zeven miljoen inwoners van één van de tien best bewapende naties ter wereld te willen wegjagen. Ook geef je geen bewijzen dat het war is wat je zegt. Ik meen dus te mogen constateren dat je in ieder geval deze keer niet discussieert op basis van argumenten of feiten. Je ging trouwen ook niet in op de feiten die ik hierboven tegen je inbracht. Kortom, goed dat je van plan bent op basis van argumenten en feiten te discussiëren, maar voorlopig zit ik dan wel tevergeefs op die argumenten argumenten en feiten te wachten.

Anoniem zei

Leo zei:
Dank je Abu. Ik zal proberen meer feiten aan te brengen. Maar Hamas e.d. gaan dat echt niet op een website zetten. Maar dit is wel de algemene mening van de meeste Palastijnen in Gaza. Je hebt zelf genoeg Palastijnen gesproken.
Een voorbeeld waartoe deze ophitserij kan leiden is wat vannacht is gebeurd in Jeruzalem (5 onschuldige Joden vermoord!!!)

Maar de terroristen zullen volgens Trees en jou natuurlijk eigenlijk wel weer slachtoffers zijn en niet de moordzuchtige daders die het in werkelijkheid zijn. Goed dat zij zijn doorgeschoten anders wordt weer iemand ontvoerd om hen vrij te krijgen uit de gevangenis over een aantal jaren.

Abu Pessoptimist zei

Leo,
Dit noem je feiten?

Anoniem zei

Leo zei:
Nee er zijn harde uitspraken van leiders van Hamas en Islamitische Jihad (zo dom zijn ze ook weer niet). Maar kijkt waar hun haatzaaien heeft toegeleid afgelopen nacht.

Hamas en de Islamitische Jihad hebben verheugd gereageerd op het bloedbad in Jeruzalem. Volgens een verklaring van Hamas betrof het een wraakactie voor de dood zondagavond van de Arabische buschauffeur Yusuf Ramuni, die volgens Israël zelfmoord had gepleegd (dit blijkt uit autopsie). Maar volgens Hamas ligt dit natuurlijk weer helemaal anders en is er weer een Palastijn vermoord door Joodse 'kolonisten'.

Ik hoop dat de Israelische regening hard terugslaat en niet met geweld maar d.m.v. bouw van een aantal nieuwe wijken in Jeruzalem voor Orthodoxe Joden.

Abu Pessoptimist zei

Leo,
Conclusies zijn geen feiten. Conclusies worden getrokken op basis van feiten. En feiten die zouden kunnen leiden tot de conclusie die jij trekt zijn er niet. Mij persoonlijk lijkt het waarschijnlijk dat de mate van onderdrukking waar Jeruzalem al vanaf de zomer te lijden heeft (ruim 900 arrestaties en dito invallen, routinematige besproeiing van huizen en scholen met stinkend skunkwater, het doodschieten van arrestanten, de rellen en beperkingen bij de Aqsa-moskee, leidt tot spontane uibarstingen als deze aanval. Maar ik zal dat nooit presenteren als een feit zonder dat ik daar aanwijzingen voor heb. (O, en ik vergat de spanningen te vermelden die het constante bouwen van weer meer huizen voor Joden op gestolen Palestijnse grond oproept).

Trees zei

Dan toch maar een kleine reactie op Leo. De argumenten die jij hier plaatst worden al jaren gebruikt, niks nieuws onder de zon. Ik ben er doodziek van. Wat er vandaag weer gebeurd is in Jerusalem, ik word er doodziek van. Ik leef er middenin, het is mijn dagelijkse realiteit. EN je kan bewijzen blijven zoeken om je gelijk te halen, maar ik zie dagelijks wat bezetting met mensen doet. Geen toekomst meer hebben maakt je gek, geen veiligheid hebben, want Palestijnen leven in ongelooflijke onveiligheid, maakt je gek. Hou in godsnaam op met "Hamas zegt dit en Hamas zegt dat". De feiten zijn er dat het Palestijnse volk compleet onderdrukt wordt. En laat ik je ook zeggen, ik vind het verschrikkelijk wat er vandaag in die synagoge gebeurd is, dit levert alleen nog maar meer ellende op. Zoals ik het ook verschrikkelijk vind wat er gisteren met die buschauffeur gebeurd is ( feiten nog niet duidelijk) en iedere dag met palestijnen gebeurt. Ik zie de haat van beide bevolkingsgroepen naar elkaar, en er is verdomme niemand die zegt, en nu is het afgelopen. Nu gaan we kijken hoe we als gelijke mensen naast elkaar kunnen leven. Mensen zoals jij en Gennadi en vele anderen blijven maar bezig met allerlei links aanhalen om je gelijk te krijgen, en steeds dezelfde argumenten naar voren te halen.We zitten hier in een dagelijkse situatie die zo door en door verrot is. Er zijn een paar dingen die ik zeker weet. Palestijnen gaan hier niet weg, en er moet een manier gevonden worden om deze hele region rustig te krijgen en dat krijg je niet met wapens, met afsluitingen , met huis vernietigingen, met landjepik, met checkpoints, met een muur en met moordaanslagen etc.

stopdebezetting zei

israel is aparheidsregime. palestijnen hebben alle recht om zich te blijven verzetten tegen de bezetters van hun land !

Gennadi zei

Wat valt hier te zeggen? De vijanden komen en vijanden gaan. Am Yisrael Chai.

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...