donderdag 20 november 2014

Scholen besproeid met stinkwater en soldaten kijken toe als kolonisten met stenen gooien


Stinkwaterkanon bespuit school in At Tur in Oost-Jeruzalem.

Het is tijd om dit ook eens op dit blog te zetten. Israel gebruikt al een tijdje een betrekkelijk nieuw wapen tegen Palestijnse betogingen: stinkwater. De gebruikelijke waterkanonnen die  ook andere landen tegen betogingen inzetten, zijn in het geval van Israel gevuld met water dat op een bepaalde manier is behandeld zodat het een lucht verspreid die het midden houdt tussen die van poep en een lijkenlucht. Het is een chemisch spul dat vrijwel niet te verwijderen is. Douchen helpt niet echt, kleren blijven ook als ze meerdere malen gewassen zijn ernaar ruiken, en straten en gebouwen raken de lucht vrijwel niet kwijt. Israel zette het wapen eerst in op de Westoever, waarbij een extra afstraffing van dorpelingen die tegen de Muur protesteren of iets dergelijks, was om het stinkwater (skunkwater, bunzingwater in het Engels) door open ramen naar binnen te spuiten. In Bil'in en Nabi Saleh dat soort plaatsen weten ze intussen dat ze ramen en deuren dicht moeten houden.
De laatste tijd rijden de stinkwater-kanonnen ook regelmatig rond in Oost-Jeruzalem. Zoals in andere warme landen de spuitwagens van de gemeente de straten schoon en stofvrij spuiten,  rijden deze waterkanonnen door Palestijnse buurten en bespuiten dan huizen en andere gebouwen. Ze doen dat bijvoorbeeld 's avonds als het rustig is, een extra attentie van het gemeentebestuur van Jeruzalem om de Palestijnse inwoners bij te brengen wie de eigenaars zijn van de stad en van het land en dat ze zich koest moeten houden, denk ik.
Op de bovenstaande video is te zien hoe het stinkwaterkanon een school bespuit in de wijk At-Tur van Oost-Jeruzalem. Dat gebeurde vrijdagavond een week geleden ,om half zes. Er was niemand in de school, en waren geen rellen, helemaal niks, maar het gebouw, de basis school voor jongens werd niettemin besproeid. Hetzelfde gebeurde met de basis-school voor meisjes, de middelbare school voor jongens, en de middelbare school voor meisjes, evenals de Basma-school, een basisschool voor gehandicapte kinderen. Allemaal scholen die gevestigd zijn aan dezelfde straat.
Khader Abu Sabitan van het comité van ouders in At Tur, vertelde dat het comité de ouders vervolgens de raad gaf hun kinderen de zaterdag daarop thuis te houden; 4.500 kinderen gingen daarom niet naar school. Zondag - een vrije dag - beleven ze ook thuis, maar de maandag erna gingen ze weer naar school. De klassen roken wel naar het vieze spul, maar binnen was het nog wel uit te houden. Ramen werden dicht gehouden, tijdens de (lunch) pauzes bleven de kinderen binnen en na school ging iedereen zo snel mogelijk naar huis, en werd er niet voor de school nog wat nagepraat of gespeeld. Ook een week later, aldus Abu Sabitan, was het spul nog volop te ruiken.

En ach, als we toch bezig zijn met video's. Woensdag doken video's op van kolonisten die in het gezelschap  van soldaten wat Palestijnse dorpelingen met stenen bekogelen. De video's waren gemaakt door Yesh Din, een mensenrechtenorganisatie waarvan de naam - die ''Er is recht'' betekent - niet bepaald overeen komt met wat hun werk gewoonlijk aan het licht brengt. De opnames zijn gemaakt bij het dorp 'Urif (bij Nablus)  enkele uren nadat twee Palestijnen een aanslag hadden gepleegd op een synagoge in Har Nof in Jeruzalem. Meer video's die op dezelfde plek en tijd zijn gemaakt zijn hier te zien.  Ik moet zeggen dat ik van dit soort video's niet meer opkijk. Ik zou pas echt verbaasd zijn als er een keer een video opdook, waarop te zien zou zijn dat het leger de Palestijnen beschermt. 

12 opmerkingen:

Bert Erends zei

Het is eerst om te huilen, dan om boos te worden. Racistisch geweld is "zonder meer ergerlijk, veelal vernederend en soms ook ronduit bedreigend. ... Maar het is allemaal niet te vergelijken met het gevaar van een staat die de vijand wordt van delen van de eigen bevolking," laat staan een bezettende staatsmacht die al decennia lang de Conventies van Genève negeert.

Piet Nak zei

weer zo'n hoogdravende moraalridder wiens grootvader ook in het verzet heeft gezeten.

Abu Pessoptimist zei

''Piet Nak'',
Weer zo'n laffe commentator die zich verschuilt achter de naam van een dode verzetsheld.

Elisabeth zei

Een staat die de vijand wordt van delen van de eigen bevolking verliest zijn legitimiteit.

(En die 'Piet Nak' is gewoon niemand anders dan die gefrustreerde internetstalker die het op je voorzien heeft. Wat een zielepoot.)

Piet Nak zei

Een paar weken geleden zat je een Al Fatah poster die zo uit Der Stürmer had kunnen komen goed te praten. Dat ging over de verkrachting van Al Aqsa moskee door een Israelische soldaat.
Abu, ook bij jou zit er bloed aan je handen. Kijk maar eens goed. Zie maar naar het resultaat.
Vast weer bullshit, toch.

Abu Pessoptimist zei

''Piet Nak'',
Het is een even tragische als wonderlijke speling van het lot dat Joden na de Tweede Wereldoorlog alleen nog maar de rol van slachtoffer te lijken kunnen aannemen, zelfs al zijn ze overduidelijk de agressor, zoals in het geval van de rellen rond de Aqsa-moskee. Als ik het heel plastisch stel: de Joden die zo nodig op de ''Tempelberg'' moeten bidden en er weer een tempel willen bouwen, benaderen de bruinhemden, niet de Palestijnen. Dat is de aangevallen, onderliggende partij in dit geval.
Piet Nak, je zal (weer) een ander pseudoniem moeten kiezen. Ik laat niet langer toe dat je de naam van een verzetsstrijder hier op dit blog misbruikt.

Elisabeth zei

Piet Nak was overigens erg tegen de oorlog in Vietnam, wat hij altijd uitsprak zoals het geschreven werd en niet als "Vjetnam". Dat bezorgde hem de bijnaam Pjet Nak!

Jigal Krant zei

Wat is er bruinhemdelijk aan Joden die op de Tempelberg dawenen (niet hetzelfde als het goyistische "bidden"). Daarbinnen en rondom is er een zeer kleine groep die de Al Aksa willen opblazen. Die gedachte is geen algemeen aanvaarde overtuiging binnen het Jodendom, dat weet je heel goed. Daar komt ook nog bij dat die groep vrijwel volledig is geïnfiltreerd door de Shin Beth juist opdat dit kan worden gecriminaliseerd. Ook dat weet je.
Het zionstreven is verweven in de Amida en overige zegeningen. Wellicht waren de vermoorde Joden in de synagoge van Har Nof waar de aanslag vorige week heeft plaatsgevonden bij dat punt beland in de Amida.

Abu Pessoptimist zei

Jigal Krant,
Je moet als je over die term valt natuurlijk wel even realiseren nemen dat dit onderdeel was van een discussie waarin mij, door iemand die zich Piet Nak noemde, werd verweten dat ik een poster verdedigde die volgens hem Der Stürmer waardig zou zijn, omdat daarop de Aqsa-moskee werd afbeeld als ''verkracht''. Wat ik in mijn antwoord bedoelde is dat dat beeld klopt, omdat Joden die op de Haram al-Sharif (let wel: gebied dat volgens het internationale recht door Israel is bezet) komen bidden(of dawwenen) achter zich het hele staatsapparaat van Israel hebben, dat moslims onder de vijftig tegenhoudt en mensen die zich tegen die biddende Joden verzetten, met traangas en ''sponskogels'' beschiet en opsluit in hun eigen moskee.
Het zal best waar zijn dat maar een klein groepje de Rotskoepel en Aqsa-moskeeën wil opblazen, maar Joden het recht geven om op het terrein van de Waqf te gaan bidden, betekent in feite dat de Waqf het eigendomsrecht en de zeggenschap erover kwijtraakt. Dan ontstaat een situatie als in Hebron, waar Joden (en dat zijn die Kach types uit Kiryat Arba en omstreken, toevallig ook dezelfden die ook de ''Tempelberg opeisen) in feite de baas zijn geworden in de Ibrahimi moskee en de moslims het nakijken hebben als die kolonisten de moskee nodig hebben voor religieuze of zelfs profane viering (Purim feesten bijvoorbeeld). Stel je voor dat het omgekeerd zou zijn en dat de moslims het recht zouden opeisen om bij jou in shul te mogen bidden wanneer ze maar willen.
En dat er veel over Zion en Jeruzalem in de Amida, benschen, de Haggada en waar dan ook voorkomt, zal de moslims een zorg zijn. En terecht. Fatsoenlijke Joden behoren gewoon de rechten van anderen te respecteren namelijk.

Jigal Krant zei

Beste Abu,

Om eerlijk te bekennen ben ik geen deskundige op het gebied van de Ibrahimi moskee in Hebron. Echter, zo ik het begrijp worden de moslims geen strobreed in de weg gelegd zich tot Allah te richten. Wie is de eigenaar van deze moskee en wat zijn de voorwaarden voor gebruik daarvan ?

Abu Pessoptimist zei

Jigal Krant,
Eigenaar van de Ibrahimi-moskee in Hebron is dezelfde Waqf die ook eigenaar is van de Aqsa-moskee en het terrein er omheen (en dat net als bij de Aqsa-moskee sinds het jaar 1187). Binnenin de Ibrahimi-moskee is een synagoge opgesteld, met een looppad schuin over de tapijten van de moskee. Als er een Joodse feestdag is, is de moskee gesloten voor moslims, ook als Yom Kippur en Eid al-Adha (het Offerfeest) toevallig op dezelfde dag vallen zoals dit jaar gebeurde. Gedurende de Hoge Feestdagen is de moskee trouwens sowieso tot na Simchat Tora vriwjel onafgebroken verboden terrein voor moslims. Ook worden jaarlijks Purim-feesten in de moskee gehouden, met een band opgesteld naast de preekstoel van Saladin uit de 12e eeuw.
Nee, het wordt moslims niet verhinderd zich tot Allah te wenden, maar ze moeten dat wel op straat doen dus.

Trees zei

En ook even wat meer achtergrond voor Jigal. In 1994 doodde de kolonist Baruch Goldstein 53 Palestijnen die aan het bidden waren in deze moskee. Hierna is toegang tot de moskee voor Palestijnen steeds moeilijker geworden en het graf van Baruch Goldstein, is tegenwoordig een bedevaartplaats voor vele Israeliers. Hier een link naar een artikel daarover.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2469767/1994/02/26/Woede-na-bloedbad-Hebron-Joodse-kolonist-schiet-53-Palestijnen-dood.dhtml