woensdag 10 mei 2017

''Vooral plan voor nederzetting Givat Hamatos maakt nieuwe bouwplannen Jeruzalem gevaarlijk''

Israelische bouw in Ramot (Oost Jeruzalem) op grond die in januari 2017 werd geannexeerd. (Reuters)

Ruim een week geleden waren er berichten, gebaseerd op bronnen in het Israelische ministerie van Woningbouw, dat er rond 23 en 24 mei plannen zullen worden gepubliceerd voor de bouw van 15.000 nieuwe woningen in het bezette Oost Jeruzalem. De publicatie van die plannen zou zo samenvallen met het bezoek dat de Amerikaanse president Trump aan Israel gaat brengen. Ik heb, met het schrijven over dit nieuws even gewacht tot er reacties waren van professionele ''settlement watchers'' als "Terrestrial Jerusalem''  en ''Vrede Nu''. Die reacties zijn er nu. De plannen behelzen:

10,000 wooneenheden in Atarot, aan de kant van de luchthaven Qalandia;
3,000 eenheden in Ramat Shlomo; en
2,000 wooneenheden in Givat Hamatos.

Alledrie hebben vanzelfsprekend de nodige impact op de situatie van Arabisch Oost Jeruzalem dat meer zal worden ''ingebouwd'' en afgesloten van de Westoever. Terrestrial Jerusalem en Vrede Nu wijzen er beide op dat een twee statenoplossing (voor zover nog mogelijk, AbuP) er ''verder door wordt bemoeilijkt''. Maar de plannen voor Givat Hamatos worden door allebei als het meest gevaarlijk gezien.
Uitvoering ervan kan al binnen heel korte tijd kan plaatsvinden. Ook zijn de gevolgen ervan heel groot, omdat de geannexeerde Arabische gemeente Beit Safafa er hermetisch door zal worden ingesloten door Joodse nederzettingen /wijken van Jeruzalem.
Wat de snelle uitvoerbaarheid betreft: De plannen voor 1,500 tot 2,600 nieuwe wooneenheden in Givat Hamatos zijn al in 2014 goedgekeurd maar onder druk van de VS uitgesteld. Voor deze wooneenheden is alleen nu nog de publicatie van ''tenders'' vereist en dan is er al snel geen weg meer terug. Dan is er namelijk al gauw sprake van contracten met privé ondernemingen. Als deze plannen voorkomen moeten worden, is onmiddellijke actie nodig, aldus de beide ''watchers'', nog voordat de tenders bekendgemaakt worden. 
De locatie van Givat Hamatos (figuur is duidelijk te zien op site Vrede Nu).

Op de vraag waarom Givat Hamatos zo gevaarlijk is, geeft Terrestrial Jerusalem aan is dat ze al langer voor deze nederzetting hebben gewaarschuwd. Het is niet gewoon weer een nieuwe nederzetting die de situatie verder compliceert, volgens Terrestrial Jerusalem, maar een ''ware game changer''.  Qua qua gevaar is het te vergelijken met de ontwikkeling van het E1 gebied, dat de aansluiting van Jeruzalem op de nederzetting Maaleh Adumim zou realiseren. Givat Hamatos komt namelijk (zie de plattegrond) te liggen tussen de nederzettingen Gilo en Har Homa en sluit zo het overgebleven gat af dat de gemeente Beit Safafa nog verbond met de Westoever. Volgens Terrestrial Jerusalem wordt op deze manier een oplossing voor de kwestie Jeruzalem via het principe dat Joodse wijken onder Joods bestuur en Palestijnse onder Palestijns bestuur zullen vallen, onmogelijk. Er zou  na de bouw geen grens meer geconstrueerd kunnen worden volgens dit principe zonder dat ofwel Joodse, ofwel Palestijnse burgers zullen moeten worden verplaatst.
Een tweede punt is dat de ''afdichting'' van Jeruzalem van de Westoever erdoor wordt versterkt. Bethlehem op de Westoever wordt door Givat Hamatos volledig afgesneden van de Arabische wijken van Jeruzalem.  Terrestrial Jerusalem noemt ook nog het punt dat Givat Hamatos de eerste nieuwe nederztting is die in dit gebeid wordt gebouwd nadat Netanyahu in zijn erst premierschap in 1997 de nederzetting Har Homa (Jebel aBu Ghneim) er onder grote protesten doordrukte. een laatste punt is nog dat e plannen ook een testcase zullen zijn voor het nieuwe beleid van president Donald Trump.
Vrede Nu voegt aan deze opsomming nog toe, dat volgens haar de andere plannen nog moeten worden uitgewerkt en dus een veel langere voorbereidingstijd zullen vergen. Volgens Vrede Nu zullen plannen om in Atarot 10.000 woningen te bouwen een afscheiding tussen Oost Jeruzalem en Ramallah definitief maken. Bovendien zou de bouw plannen verhinderen voor een Palestijns vliegveld. De luchthaven Qalandia, die buiten gebruik is sinds 2001, wordt door de Palestijnen als zodanig gezien. Vrede Nu heeft echter nog geen plannen gezien voor de bouw in dit gebied. Hetzelfde geldt voor de eventuele bouw in Ramat Shlomo.

Geen opmerkingen: