vrijdag 9 oktober 2015

Palestijnse vrouw in Afula neergeknald als een hond


Ik had er temidden van al het nieuws over alle steek- en schietpartijen aanvankelijk overheen gekeken, maar werd erop geattendeerd. Behalve dat er een Palestijnse jongen werd doodgeschoten in Kiryat Arba, een andere in Jeruzalem werd gearresteerd en een Joodse man in Dimona vier Palestijnen neerstak, is er vrijdag ook nog een Palestijnse vrouw neergeschoten in Afula (centraal Israel) die volgens de Israeli's een veiligheidsman bedreigde met een mes.
Of ze inderdaad een mes had, kan ik niet zien. Wat ik wel zie op deze video is de volstrekt losgeslagen, hysterische wijze waarop de Israeli's haar omringen met geschreeuw en op haar gerichte vuurwapens, terwijl ze haar armen in de hoogte steekt, en hoe ze vervolgens als een hond met meerdere kogels wordt neergeknald, terwijl ze op dat moment geen enkele bedreiging vormt voor wie dan ook. Ik weet niet hoe het kan, maar het schijnt dat ze nog niet helemaal dood is. 
Er zijn geen filmpjes van alle steekpartijen of vermeende bedreigingen in Israel. En hoewel het niet te loochenen valt dat er bij steekpartijen gewonden en soms ook doden vallen, is dit filmpje het (zoveelste) levende bewijs dat Palestijnen in Israel in feite vogelvrij zijn en dat iedere achterlijke, met een geweer of pistool uitgeruste halve gare (en er zijn heel wat wapens in omloop onder Joden) ze straffeloos kan neerknallen. Niets of niemand onderzoekt iets, of grijpt in en niets wat Joden doen wordt bestraft. Het is om razend van te worden. Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar ik krijg er - hoewel ik het stom en verkeerd blijf vinden - veel begrip voor dat sommigen onder deze omstandigheden ècht naar een mes grijpen. 

19 opmerkingen:

Martijn zei

Hier is hetzelfde filmpje, maar in iets betere kwaliteit:
https://www.facebook.com/channel10news/videos/vb.240049663793/10153633737878794/

De vrouw heeft inderdaad een mes in haar hand, maar het is duidelijk dat ze daarmee niets kan uitrichten tegen de minstens zes zwaarbewapende militairen die haar omringen. Volgens de Israëlische media waren er ook meerdere beveiligers aanwezig. De twee mannen in het zwart die het beeld inrennen zijn volgens die media politiemensen. Zij zouden haar gemaand hebben het mes neer te leggen, maar op het filmpje is te zien dat de voorste van de twee direct schiet: zes maal. Het is tenslotte maar een Palestijnse.

Volgens de Israëlische media hebben familieleden van de vrouw verklaard dat ze psychisch niet in orde was. Haar vader, broer en meerdere andere familieleden zijn opgepakt. Het zijn tenslotte maar Palestijnen.

Martijn zei

Gisteren publiceerden diverse media beelden van een botsing op de Westoever tussen Palestijnse studenten en Israëlische militairen. Tussen de stenengooiende studenten bleek zich een elite-eenheid van (als ik goed tel) ca. acht Israëlische militairen op te houden, die vermomd als demonstranten vooropgingen in de strijd, de overige demonstranten aanmoedigend. Plotseling trokken zij hun wapens en gingen zij de demonstranten te lijf. Op de beelden is te zien hoe een demonstrant wordt weggesleept, van alle kanten wordt getrapt en geslagen, en hoe een van de undercover-militairen (met geel shirt) een pistool tegen zijn been zet en schiet. Volgens de genoemde artikelen werden twee andere demonstranten door kogels geraakt, een van hen in het achterhoofd; hij verkeert in levensgevaar.

In het ondergenoemde artikel van +972 Magazine wordt verwezen naar een artikel in Haaretz uit 2012, waarin de commandant van een undercover-eenheid uitlegt wat de werkwijze van dergelijke eenheden is: stook de Palestijnen op om stenen te gooien, en pak ze vervolgens op.

https://www.youtube.com/watch?v=7zlLLiT5m0o (beeld van AFP; op seconde 36 wordt de demonstrant in zijn been geschoten)
http://972mag.com/watch-israeli-undercover-agents-shoot-unarmed-boy-at-point-blank-range/112474/
http://www.timesofisrael.com/disguised-as-stone-throwers-undercover-israeli-forces-arrest-palestinians/

Abu Pessoptimist zei

Dank Martijn.
De link werkt niet, helaas, maar het filmpje hierboven is m.i al duidelijk genoeg, mes of geen mes.
De video van de undercover unit had ik gisteren al op mijn Facebook pagina geplaatst. Ik ben altijd blij al mensen me op zaken wijzen, maar ik zie zelf bijna elke dag al meer dan ik hier op mijn blog kwijt kan of waar ik tijd voor heb Ik moet kiezen en kies dan voor wat ik als hoofdzaken beschouw. Ik hoop altijd maar dat iedereen daar begrip voor heeft.

E. de Groot zei

Les 1: Val een soldaat niet aan met een mes, een kogel is sneller.

Frank zei

Je hebt behoorlijk medelijden met volk dat probeert anderen met stenen te vermoorden. Jij blijft staan neem ik aan als een steen naar je hoofd vliegt en je doet natuurlijk niets terug neem ik aan.
Links volk is zo voorspelbaar. Altijd voor de moordenaar en terrorist opkomen en dan te bedenken dat die Arabieren de indringers zijn, net zoals overal moslims indringers zijn. Wat ben je toch een gehersenspoelde sukkel.

Abu Pessoptimist zei

E.de Groot,
In een beschaafd land zouden die agenten in Afula zijn geschorst en gearresteerd wegens moord. Les 2 luidt dus: Israel is geen beschaafd land.
Frank,
medelijden heb ik vooral met mensen wier denkvermogen zozeer tekort schiet dat ze, net als u, het verschil niet kunnen zien tussen wie bezetter is en wie bezet, tussen daders en slachtoffers. Kon u op de basisschool al wat moeilijker meekomen?

Gennadi zei

Beste Abu,

Jij snapt natuurlijk zeer goed dat de mensen ZOALS IK precies dezelfde mening over uw denkvermogen hebben.

Wat de elite eenheden betreft: her aanmoedigen om stenen te gooien is natuurlijk de flauwekul maar verder zijn zij zeer efficiënt in strijd tegen de bezetters van Judea en Samaria.

Abu Pessoptimist zei

Beste Gennadi,
Die ''bezetters van Judea en Samaria''zijn dus bezetters zoals wij bezetters van Nederland zijn. Een chotspe, zo'n opmerking. En die troepen van jou zijn inderdaad heel effectief. Tien doden in een etmaal, 17 doden sinds 1 oktober en ruim 1.000 gewonden in die tien dagen - je zou willen dat de Amerikanen net zo effectief waren tegen Daesh. Maar ja, die islamisten zijn - in tegenstelling tot de Palestijnen - nu eenmaal wèl bewapend.
Wat mijn denkvermogen betreft,Gennadi: op de basisschool kon ik goed meekomen, achten, negens en soms tienen. De middelbare school ging wat minder - het ging me namelijk te langzaam en daarom deed ik niets. Maar uiteindelijk maakte ik het weer goed door staatsexamen te doen en een klas over te slaan. En op de universiteit - waar ik nu weer rondloop.... ach laten we zeggen dat ik nog aardig mee kan komen.

Trees zei

Abu. Hier een filmpje van 4 seconden van Bokra.net. waarop te zien is dat hetgene wat ze in haar hand had, en liet vallen toen ze neergeschoten werd, haar zonnebril was.
http://www.bokra.net/Article-1314975#.VhjhuGDsqRo.facebook

Martijn zei

Abu,
Vreemd dat de link niet werkt. Ook niet als je de url in je adresbalk plakt? Bij mij doet-ie het prima. Verder met je eens dat het bovenstaande filmpje boekdelen spreekt. En uiteraard alle begrip voor de keuzes die je maakt; je informatievoorziening wordt zeer op prijs gesteld.

E. de Groot,
Moet ik uw tekst lezen als een advies aan de Palestijnen om voortaan vuurwapens te gebruiken?
Verder sluit ik me aan bij de woorden van Abu: het doodschieten van stenengooiers, het in elkaar rammen en in zijn been schieten van een demonstrant die door 3-4 man wordt vastgehouden - in beschaafde landen kom je ervoor voor de rechter, in Israël kom je er fluitend mee weg, althans als je joods bent.

Frank,
U schijnt er problemen mee te hebben dat mensen stenen gooien naar lieden die hun land bezetten en illegaal koloniseren. Wat zou u doen? Netjes opzitten en een pootje geven?
Verder is het niet erg overtuigend om mensen voor ‘gehersenspoelde sukkel’ uit te maken terwijl u zelf degene bent die wartaal uitslaat over ‘links volk’, ‘indringers’, ‘Arabieren’ en ‘moslims’.

Gennadi,
Uw kwalificaties van mensen die niet dezelfde opvattingen hebben als u zijn hier inderdaad genoegzaam bekend, en ze wijzen altijd weer op een ontstellend gebrek aan argumenten. Ditmaal maakt u zelfs een ronduit verwarde indruk, gezien uw veronderstelling dat de elite-eenheden een strijd voeren tegen de bezetters; die bezetters zijn zij zélf.

Titus zei

Israelische leiders moeten toch weten dat je op die manier jezelf steeds in de put werkt? Zo kun je niet een land leiden.
Zulk gedrag had zeker bij joodse personen moeten uitblijven. De politie of het leger, bij wie menigen de voorouders in de Holocaust zijn gedood of hebben geleden, die zulk gedrag vertonen, vertrappen dat joodse lijden.

(ik ben niet tegen gewapend optreden door de politie of leger tegen aanvallers, maar dat moet in verhouding staan.)

Frank zei

@Martijn 10 oktober 2015 22:42

Sinds wanneer zijn Arabieren de oorspronkelijke bewoners van Israël? Ben je de geschiedenis aan het herschrijven zoals links dat steeds weer doet? Je dient je duidelijk in te lezen over het ontstaan van Israël voor 1948. Het blijkt dus dat je geen benul hebt van de geschiedenis van het MO. Wel eens bemerkt dat je geliefde Mazen een etnisch gezuiverde staat wenst à la Hitler, vrij van Joden of ben je selectief blind en doof?

Je klets overigens aanzienlijk uit je nek want in Israël worden politici, Joden dus, achter slot en tralies gezet. Zelfs Katzav verdween in het kasjot.
Het klopt dat je in onbeschaafde landen, alle islamitische landen niet voor de rechter komt, in die landen wordt je opgeknoopt aan een takel, een lantarenpaal (Iran), wordt je kop afgehakt (Saoedi-Arabië) of simpelweg geliquideerd (ieder islamitisch land). Hoor ik je over de Gazastrook? (vroeg ik retorisch)
Nee Martijn, je hoeft niet aan te komen met je praatjes voor de vaak, waar ik zo doorheen prik.

Abu Pessoptimist zei

Frank,
Je hebt helemaal gelijk. Spanje is van de Visigothen, Nederland van de Kaninefaten, Engeland van de Noormannen, Irak van de Hunnen en Palestina van de Filistijnen. Ik vind dat je nu wel weer genoeg rechtse wartaal hebt uitgelagen. Je mag terug komen als je je emailadres, zoals het behoort, voor me achter hebt gelaten. Nog éen ding: De Palestijnen streven niet naar een ''Judenreine'' staat zoals de Israelische propaganda ons soms wil doen geloven. Joden kunnen er blijven als ze staatsburger van Palestina worden. Maar voor nederzettingen met hun voor Joden bevoorrechte posities (aparte wegen, eigen leveranties van water/elekticiteit, schoolsysteem, subsidies, en een apart rechtssyteem) is er geen plaats.

Gennadi zei

Abu,

Jij kunt ons, Joden, van alles verwijten maar een ding hebben wij zeker: zeer goede geheugen. Wij herinneren zeer goed wat in Jeruzalem gebeurde in de tijd van Jordanse bezetting. De bullshit over de Joden in de Palestijnse staat kan jij aan Herman en Elisabeth verkopen, zij slakken toch alles, maar niet aan ons. En ja, ik vind dat Land of Israel 1400 jaar lang door de Arabieren bezet was en deze bezetting bracht ons land alleen maar ellende. Kijk naar Negev 100 jaar geleden en nu!!! Land of Israel was bijna uitgestorven en kwam terug tot leven toen de echte eigenaar nam plaats van de bezetters.

Abu Pessoptimist zei

Gennadi,
Sommige Joden hebben inderdaad de hardnekkige gewoonte zich alleen die dingen te herinneren die hen goed uitkomen. Mensen van Likoed Nederland bijvoorbeeld. Jij herhaalt nu dezelfde onzin als zij regelmatig beweren - over Palestijnen die 1400 jaar lang hun eigen land bezet hielden - maar volgens mij is dat soort kul eigenlijk beneden je niveau. En dat het land tot leven kwam nadat Israel het in bezit had genomen, is ook maar betrekkelijk. Ik weet nog goed dat ik steeds een sterk gevoel had iets te missen in het landschap toen ik Israel voor het eerst bezocht. Toen wist ik nog niet van die ruim 500 verwoeste dorpen en de verwoesting van grote delen van Jaffa en andere plaatsen. Nu weet ik wat ik miste: historische continuïteit.

Gennadi zei

Mijn eerste bezoek aan het Heilige Land was in 1988, de tijd van de eerste intifada. In het huis van mijn oom M. Gerver kwam een arabische Israëli tegen. Hij had zeer lucrative business in de oudheden in Betlehem. Hij zag toen met veel verdriet dat zijn business ter onder ging vanwege de onrust. Ik was zeer benieuwd naar zijn mening over de oorzaak van intifada. Economisch gezien, hadden de Arabieren op de West Oever veel beter dan mensen in Egypte of Syrië. Zijn antwoord verbaasde me enorm maar later zag ik keer op keer dat hij helemaal gelijk had. Hij zei toen: angst, gebrek aan angst. De drijvende kracht in de islamitische land is angst. Angst tegen de dictator, angst de imam, angst gewoon om zijn eigen mening te hebben. In de 20 jaar van de 'bezetting' was de nieuwe generatie opgegroeid en deze generatie kende geen angst. En zo kwamen zij in opstand. Precies dezelfde gebeurde in Irak, Syrië, Egypte, Libië. Conflict tussen Joden en Arabieren is geen conflict tussen religies en geen conflict tussen de volken. Het is conflict van mentaliteiten, vrijheid tegen angst.

Abu Pessoptimist zei

Gennadi,
Ik zou mijn mening niet baseren op de opinie van één Israelische Palestijn met een toeristenwinkel (oudheden?) in Bethlehem. Toevallig was ik in 1988 ook in de buurt, in Gaza namelijk en de opstand daar kwam voort uit woede en diepe onvrede over de Israelische bezetting en onderdrukking. Woede over de moord op de PLO-leider Abu Jihad die daar vandaan kwam en zeer geliefd was, onvrede over de onvrijheid, het gebrek aan waardigheid, en de economische verstikking die het gevolg waren van de toen al 21 jaar oude bezetting.
Toevallig woonde ik in hetzelfde jaar 1988 in Egypte en kwam ik ook in dat jaar in Damascus. Ik was daardoor in staat te vergelijken en op te merken dat de mensen in de bezette gebieden het economisch zeker niet beter deden dan de gemiddelde Egyptenaar of Syriër. Ze verdienden soms wel meer, maar het prijspeil was ook een stuk hoger.
En ach, angst. Ik heb toen in 1988 (en 1989 en 1990) weinig angst gezien, wel een hoop Israelische agressie. Ook in Egypte zag ik niet veel angst, iets meer in Syrië, maar ook daar viel het wel mee. Er was meer weerzin tegen Mubarak en Assad. En zucht naar vrijheid, maar wat dat betreft moet ik bekennen dat ik vooral met intellectuelen sprak. Mijn Arabisch was niet toereikend voor diepergaande gesprekken met mensen die geen talen spraken. En de niet-intellectuelen hadden, voor zover ik het kon zien, ook wel hun buik vol van de dictators en ze wilden evengoed vrijheid, maar ze hadden wellicht een ander idee van vrijheid, wat een verklaring zou kunnen zijn voor het feit dat de Arabische lente grotendeels is mislukt.
Ik ben het dus niet eens met je analyse. De drijfveer van alle opstanden is en was een streven naar waardigheid en vrijheid van handelen, of het nu in Egypte was of in Syrië, Libië of op de Westoever en of het nu in 1988 was, of in 2015. Het conflict tussen Joden en Arabieren gaat ook vooral daarom: om vrijheid, onafhankelijkheid, en niet te vergeten waardigheid die de Palestijnen niet wordt gegund.

Mr.johanyip zei

Maakt eigenlijk niet zoveel uit wat ze in de handen heeft. Feit is dat mevrouw meerdere personen heeft geprikt, waarvan ook video's op internet ciculeren. De reactie is misschien wat overspannen, maar wel begrijpelijk!

Abu Pessoptimist zei

Mr.johanyip,
Meerdere mensen geprikt met een zonnebril? Ik zou dat weleens willen zien, die video's.

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...