zaterdag 31 oktober 2015

Zaterdag: een dode Palestijn bij Jenin, de 71ste van oktober

Attempted terror attack at Gilboa crossing, near Afula - Oct. 31, 2015
Het Jalama (Gilboa) checkpoint.  

 Israelische veiligheidsagenten hebben zaterdagmorgen weer een jonge Palestijn doodgeschoten. Dat gebeurde bij het Jalama checkpoint (Gilboa checkpoint) bij de plaats Jenin, ter hoogte van Afula. Volgens de Israeli's  kwam hij vanachter een taxi vandaan en rende hij toe op een veiligheidsman met de bedoeling hem te gaan steken. Een andere wachter schoot hem dood. Er werden geen Israeli's gewond. De identiteit van de Palestijn is nog niet bekend. Hij was de 71ste die deze maand door Israelisch toedoen omkwam. Als er evenveel Israelische Joden waren omgekomen in dezelfde periode, zou de wereld te klein zijn geweest. Nu kan het eigenlijk haast niemand wat schelen. Ook het feit dat de meerderheid standrechtelijke wordt geëxecuteerd maakt blijkbaar geen indruk.

12 opmerkingen:

Jaap Hamburger, Broek in Waterland zei

Inmiddels zijn op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook tot eind oktober tenminste 71 Palestijnen doodgeschoten, en 921 gewond door scherpe munitie; 855 Palestijnen zijn gewond geraakt door zogeheten ‘rubber kogels’ (stalen kogels met een rubber coating). Nog eens 208 hebben botbreuken en kneuzingen doordat zij door politie en kolonisten zijn aangevallen; veertien Palestijnen hebben brandwonden opgelopen. Meer dan 5000 Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook hadden te kampen met de gevolgen van het inhaleren van traangas.

Abu Pessoptimist zei

Jaap Hamburger,
Zie ook mijn bericht van vrijdag: http://abu-pessoptimist.blogspot.nl/2015/10/vrijdag-een-dode-palestijn-bij-nablus.html

Jaap Hamburger, Broek in Waterland zei

@Abu. Excuus, had ik even overheen gelezen, zelfde bron als ik daarna heb gebruikt. Maar het mag wel twee keer worden vermeld, en zie ook dit, Amnesty International:

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2015/10/israeli-forces-must-end-pattern-of-unlawful-killings-in-west-bank/

André Meijerink zei

Best Abu: "Volgens de Israeli's  kwam hij vanachter een taxi vandaan en rende hij toe op een veiligheidsman met de bedoeling hem te gaan steken. Een andere wachter schoot hem dood. Er werden geen Israeli's gewond." Had wat u betreft de andere wachter tegen de betreffende Palestein moeten zeggen: 'loop maar lekker door en steek mijn collega maar neer!' Dat kan toch niet!
Dat er (hierdoor) minder Israeliërs gedood zijn dan Palestijnen, dat is toch geen maatstaf voor het bepalen van goed of slecht?
Gisteren of eergisteren was op het NOS-journaal het bericht dat een Palestijn voorafgaand aan een steekincident een afscheidsbrief voor zijn ouders had geschreven, omdat hij als martelaar wilde sterven. Als dit de houding is van Palestijnen die Joden willen neersteken dan kan Israel niet verweten worden dat er doden vallen aan Palestijnse zijde.

Vr.groet,
André

Abu Pessoptimist zei

Beste Abdr';e,
Als het waar was dat hij vanachter een taxi vandaan kwam en een soldaat wilde steken, had de collega gelijk hem neer te schieten. De vraag is dan echter: waarom schoten ze hem ook meteen maar dood? Een andere vraag i: in hoeverre is het verhaal dat hij vanachter een taxi vandaan kwam waar? Er is geen enkele manier waarop dit verhaal - uit de mond van de degenen die hem doodden - wordt nagetrokken. En alle soldaten (18- of 19-jarige kinderen) zijn deze dagen een soort 007's met een license to kill. Dat is waar ik tegen ageer. Zonder succes overigens. Palestijnen zijn op dit moment het enige volk ter wereld waarop met goedkeuring van de Amerikaanse en Europese volksvertegenwoordigingen naar hartelust kan worden geschoten. Hebt u ook de lijst gewonden gezien? De bijna 1.000 mensen die zijn getroffen door scherpe munitie? Schandalig is dat. Maar het schijnt niet erg te zijn, want het gaat alleen maar om Palestijnen. Die boos zijn over de bezetting en demonstreren. Maar dat mag niet, want het is ook helemaal niet erg dat de Paletijnen nu al bijna 50 jaar zijn bezet. Het zijn maar Palestijnen. En de bezetters zijn Joden. En wie er wat van zegt is dus een antisemiet.

Elisabeth zei

Beste meneer Meijerink,

Ik had beloofd nog eens te reageren op een eerdere mail van u. Ik begrijp uit de publicaties waar u naar verwijst dat u een van die christenen bent die het ontstaan van het huidige Israel zien als een vervulling van God's belofte aan 'het volk van Israel'.

Ik wens het volk van Israel alle goeds toe, maar niet meer dan andere volkeren ter wereld. (Wat dat betreft ben ik erg Nieuw-Testamentisch.)

Ik weet overigens ook niet precies wie 'het volk van Israel' op dit moment eigenlijk zouden moeten zijn: De huidige Palestijnen, die op goede gronden kunnen claimen de meest directe afstammelingen van hen te zijn? De mensen die op dit moment de Joodse godsdienst aanhangen, of het Joodse gedachtegoed in leven houden?

Ik denk dat het er niet veel toe doet.

Als je het huidige, zwaar militaristische Israel ziet, dat is ontstaan door honderdduizenden vreedzame mensen van hun land te verdrijven, en hen heeft verhinderd terug te keren naar hun dorpen en steden, wil ik u vragen of u werkelijk daarin de hand van God en de vervulling van een belofte kunt zien. Mij lukt dat niet.

En in vervolg daarop: Als dit leed blijkbaar allemaal in het plan van God past, waar trekt u dan de grens? Hoeveel doden bij de checkpoints? Hoeveel vernielde olijfboomgaarden? Hoeveel mensen die uit hun huizen worden gezet? Verdrijving van de rest van de Palestijnse bevolking naar Jordanie zelfs?

Ik heb toch echt een heel ander idee van het Koninkrijk!

Trees zei

Beste Andre.
Ik wil iets kwijt over precies dit incident. Deze jongen is doodgeschoten bij het Jalamah checkpoint, omdat hij iemand wilde steken, een soldaat of zo. Toevallig ken ik dit checkpoint erg goed, ik kom er iedere maand wel een keer, soms vaker.
Jalamah checkpoint is verboden voor voetgangers, je mag alleen per auto erdoorheen. Een jaar of 2 geleden wist ik dat nog niet, en dacht ik om er te voet doorheen te gaan en aan de andere kant een taxi of bus te pakken. Dus ik liep erheen, en was nog zo'n 170/200 meter van het feitelijke checkpoint vandaan. Toen werd er van boven vanuit de wachttoren mij iets in het Hebreeuws toegeschreeuwd, ik liep nog iets naar voren, echt het was compleet niemandsland daar,alleen die wachttoren, en ik kreeg een kogel mijn kant op. Geen mens in de buurt. Ze wisten ook wel dat ze een buitenlandse vrouw niet echt kunnen raken, maar dat was hun waarschuwing, niet lopen. Ik ben toen gaan liften en kon emt iemand meerijden naar de andere kant. Dit checkpoint is zo gebouwd dat je haast neit in fysiek contact kan komen emt een soldaat of security. Je rijdt met je auto over 200 meter niemandsland, dan parkeer je je auto, waar security mannen met geweren je bevelen om je auto uit te gaan, je moet alles meenemen, echt alles, tot je autokrik toe. Zijs toppen een slangetje in je auto ( ?????) en jij ga naar een gebouw waar je spullen en jijzelf door soldaten achter een grote balie plus security doorgangen, gechekt worden. Jalamah is een van de vervelendste, ingewikkelde, checkpoints, en ik kan me neit voorstellen waar dit jochie de kans zou hebben gehad om iemand te benaderen die hij kon steken. Ik denk dat hijg ewoon te dicht bij de wachttoren kwam. Het is heir echt bijna onmogelijk om dichtbij te komen en een gevaar voor het aanwezige security personeel te zijn.

Trees zei

Vanochtend is er weer een Palestijnse jongen bij Jalaham checkpoint doodgeschoten. Hij gedroeg zich "verdacht" ( wat dat ook mag betekenen) een soldaat stapte erop af, waarop de jongen, vlgs die soldaat, een mes tevoorschijn haalde en ter plekke werd doodgeschoten. Als je dit leest, dan moet je je toch af gaan vragen wat daar precies gebeurd is?
http://www.maannews.com/Content.aspx?id=768608

André Meijerink zei

Beste Elisabeth,
Dat u nieuw-testamentisch bent, kan niet betekenen dat u niet oud-testamentisch bent, maar mischien bedoelt u dat ook niet zo. Beide testamenten liggen op één lijn met elkaar. Het verschil is met name dat de rol van Jezus en het doel van zijn komst - Zijn leven te geven voor de verzoening van de mens met God - in het nieuwe testament meer expliciet wordt gemaakt. Wanneer je echter  bijvoorbeeld Jesaja 53 leest, wordt duidelijk dat Jezus de vervulling van het oude testament is.
Het oud-testamentische boek Exechiel (hoofdstuk 37) spreekt over een verzameling beenderen die met vlees overtrokken worden, maar weer geen  leven in zit. Dat is denk ik het huidige Israel: het bestaat, maar is (geestelijk) dood. Vervolgens wordt er een levensadem geblazen in de nog dode lichamen. Dit is het moment waarop Israel (geestelijk) zal leven. Ook het nieuwe testament spreekt over de tijd dat Israel zal leven. Dat zal pas gebeuren nadat Israel bedrogen wordt door een belangrijke 'leider' en vervolgens een zeer moeilijke tijd meemaakt ('de benauwdheid van Jacob'). Daarna zal Jezus voor ieder zichtbaar terugkomen om hen te redden uit de handen van deze leider en zal Israel massaal de Messias in Hem erkennen. Pas dan breekt het vrederijk aan, waarbij Jeruzalem de hoofdstad van Israel is en van waaruit de wereld geregeerd zal worden.

Op uw vraag of Israel op dit moment is, zoals God het bedoeld heeft is mijn antwoord daarom: nee.
Wel is Israel God's oogappel. Niet om hoe Israel is, maar om de stamvader Abraham die wandelde met God.
Ik geloof daarom ook dat de Bijbel met het volk Israel de letterlijke afstammelingen voor ogen heeft van Abraham, Izaak en Jacob. Dus niet via de lijn van Ismael. Slechts een beperkt aantal stammen woont nu in Israel en bij mijn weten zijn er ook nog maar een paar stammen herontdekt in de wereld. Ik ben er van overtuigd dat alle 12 stammen in het rijk van Jezus aanwezig zullen zijn in het land Israel.

Ik geloof niet dat de Palestijnen afstammelingen zijn van het Joodse volk: velen komen bij mijn weten van origine uit omringende landen zoals Egypte.
Ook al is Israel het beloofde volk, het is zeker niet de bedoeling dat zij bewust het leven van andere volkeren bemoelijken. Ik wil dan ook niet alles wat Israel doet vergoeilijken. Wel wil ik hen graag verdedigen, omdat ik het gevoel heb dat de publieke opinie bij voorbaat tegen Israel is.

Abu Pessoptimist zei

Beste André,
Ik heb het doorgelaten, maar het is natuurlijk nogal beledigend voor een Jood als u hem op zijn eigen site gaat vertellen dat hij zijn geloof toch niet helemaal goed begrepen heeft. Hopelijk wilt u dat voortaan laten.
Verder moet ik u vertellen dat ik enigszins ibbel (ziek) wordt van die manier waarop sommige christenen het verschil niet blijken te kunnen zien tussen het Joodse geloof, het Joodse volk en de staat Israel. Ik zeg het nog maar eens: ze hebben ontegenzeggelijk met elkaar te maken, maar het zijn wel drie verschillende dingen. En Israel is geen theocratie.

André Meijerink zei

Beste Abu,
Mijn excuus als ik kwetsend ben geweest; dat was niet mijn bedoeling.

Elisabeth zei

Beste meneer Meijerink,
Ik denk dat je uit de Bijbel heel veel wijsheid kunt leren, maar het is geen boek met bovennatuurlijke voorspellingen. Er staan inderdaad passages in waarin mensen de toekomst proberen te voorspellen maar dat was net zoiets als mijn opa die in de jaren dertig een schuilkelder in zijn tuin liet maken omdat hij 'voorspelde' dat er oorlog zou komen: Gewoon de tekenen des tijds goed proberen te verstaan.

In ieder geval zijn zulke gedachten die toen op papier zijn gezet en die uit de toenmalige omstandigheden geboren werden geen dingen waar je nu nog wijs uit kunt worden of bijvoorbeeld buitenlandbeleid t.o.v. het Midden Oosten op zou kunnen of moeten baseren. (Bovendien, al waren het echte 'voorspellingen', die zijn altijd notoir moeilijk te interpreteren: De wereldliteratuur staat vol met tragedies over mensen die voorspellingen meenden te kunnen begrijpen en toen volledig de mist in gingen.)

U 'gelooft' niet dat de Palestijnen van de bevolking van het oude gebied van Israel afstammen, en ik 'geloof' niet dat al die 'herontdekte' stammen ook maar iets met die zelfde oude bevolking te maken hebben. Omdat we beiden ons gelijk niet kunnen bewijzen moeten we gewoon maar ervan uitgaan dat iedereen recht had om te blijven wonen waar hij of zij zich bevond toen de moderne staat Israel gesticht werd. Dan heb je het minste kans dat je in je onwetendheid groot onrecht begaat.

Tenslotte nog iets waar we het niet over eens zullen worden, vrees ik: Volgens mij is de publieke opinie bij voorbaat VOOR Israel: Zuid Afrika werd keihard aangepakt om gedrag tegen de zwarte bevolking dat veel minder erg was dan wat Israel uitspookt tegen de Palestijnen.

Israel valt voor de vierde keer het Shifa-ziekenhuis aan

Het Shifa-complex brandt (foto van X)  Israelische troepen zijn maandagnacht opnieuw het Shifa-ziekenhuis in Gaza-stad binnengevallen. Tanks...